Rapport från flygdebatt i Almedalen

Publicerad den 8 juli 2010
Kommentarer
Jag var i Visby den 7 juli och lyssnade bla. på en debatt om flygets samhällsnytta med Lena Micko, Svenskt Flyg Bjørn Kjos, koncernchef Norwegian Tina Ehn. Miljöpartiet Hans Brändström, departementsråd Näringsdepartementet Åke Svensson, Saab, svensk flygindustri Karin Larsson-Tengdén, flygplatschef Umeå Sofia Akelsten, Moderaterna Hans Ollongren, SAS

Ingen direkt het debatt men man fick Tina Ehn att medge att det behövs inrikesflyg i Sverige och hon medgav med tvekan att flyget fått ta mer stryk än det förtjänar i miljödebatten. Hon anser dock
att flyget ska ersättas med höghastighetståg på sträckor där det är möjligt dvs. mellan de större städerna i landet. Det betyder i så fall att miljöpartiet tycker att på regionalsträckor med långa avstånd
ska flyget få finnas kvar.

Men hon har lite svårt att förstå att det är fel att flyget ska han en egen bubbla av utsläppsrätter i stället för att räknas in i den kvot som hela näringslivet står för. Hon säger att det då är risk för att flyget köper utsläppsrätter som industrin skulle behöva och att det i så fall är risk för att industriproduktionen kan hämmas.

Björn Kjos visade på att det är helt fel att införa en bränsleskatt i Sverige. Det skulle bara medföra att man rundtankar på en utrikes destination och i så fall skulle det mest drabba de bolag som flyger inrikes.
Björn anser att om man ska lägga en skatt på flyget ska den ske per landning vilket då i så fall drabbar alla flygbolag, även flygbolag som kommer från tredje land.

Hans Ollongren visade på att trots att flygtrafiken öka väsentligt under de senaste tio åren har de sålda flygbränslevolymerna på Arlanda inte ökat utan ligger på samma nivå som 1999. Det betyder att man
ny flyger med mer bränsleekonomiska/miljövänligare flygplan. Han underströk att man måste se flygets utsläpp i förhållande till de totala utsläppen och inte fokusera bara på att försöka minska den minsta källa
eftersom det kommer att ge väldigt liten effekt på de totala utsläppen.
Flyget får kritik för att det syns för lite i media och att flyget får ta oförtjänst mycket stryk av miljöaktivisterna. Lena Mikko lovade att det ska bli ändring på det när den nya generalsekreteraren för Svenskt Flyg är på plats.

I övrigt kan man konstatera att Almedalsveckan är enorm med nu 1200 evenemang mot bara 600 för tre år sedan. Det betyder att det är väldigt mycket människor som rör sig runt innerstaden, parken och hamnen.
Det går säker lysande för alla barer och restauranger men som sagt det är ganska trångt och inte helt lätt att få ett bord och när du väl fått det så är inte lunchen särskilt billig.

//Janne

PS: även Svenskt Flyg har lagt ut en rapport på sin hemsida.  www.svensktflyg.se

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten