Regeringen investerar inte i trafikplikt till Gotland

Publicerad den 3 november 2024
Kommentarer
Regeringen har sagt nej, de kommer inte lösa flygtrafiken mellan Visby och Arlanda genom trafikplikt i november och december. Man ser ingen anledning för staten att gå in med åtgärder, eftersom förbindelsen finns mellan Bromma och Visby där BRA har mellan sex och åtta avgångar varje dag. Region Gotland uttrycker en stor oro att detta innebär att Bromma flygplats kommer läggas ner.

Region Gotland har krävt att regeringen måste lösa flygtrafiken mellan Visby och Arlanda i november och december, med hänvisning till att patientsäkerheten annars sänks. Men nu har regeringen svarat att när det gäller transporter som rör sjukvården är det upp till Region Gotland och SAS att lösa.

Bakgrunden är att SAS har ställt in merparten av flygen mellan Arlanda och Gotland i november och december; från två avgångar om dagen till en i veckan på söndagar.
– Det blir enorma problem och det hotar patientsäkerheten, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Marie Loob till P4 Gotland.

Marie Loob menar att sjukvården förlitar sig på flyget för att skicka och ta emot viktiga labbprover och blod och nu behöver man snabbt hitta en lösning.

SAS hänvisar till ett glapp mellan licensavtalen för flygplanen och att i januari börjar BRA flyga åt SAS, Arlanda-Visby:
– Vi lämnar inte gotlänningarna i sticket utan satsar stort på Gotland. I mars 2024 hade SAS nio flygningar i veckan till Visby. I mars 2025 kommer vi att ha 44 avgångar i veckan; en ökning med 389 procent, säger Pia Herrera, SAS presschef till SVT. 

I ett brev till infrastrukturminister Andreas Carlson uttrycker Region Gotland sin oro för att Bromma flygplats skulle försvinna, särskilt utifrån den ökade belastning som nu kommer på Arlanda. Region Gotland hänvisar till utvecklingen av elflyg och att Bromma flygplats är utpekad som lämplig knutpunkt för det elektrifierade och gröna flyget:
– Vi tror att en utmärkt första elflyglinje är Visby–Bromma. Eftersom det talas om det elektrifierade flyget som framtidens kollektivtrafik blir det avgörande med attraktiva start- och landningstider samt korta ledtider både på flygplatsen och för att ta sig vidare in till centrala Stockholm. Vi hoppas att även staten ser denna möjlighet för Bromma flygplats, säger Andreas Unger (M), regionstyrelsens 1:e vice ordförande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Eskil B
2024-11-05 13:29

Vattenfall, Systembolaget är statsägt. EU hindrar inte statliga bolag, däremot hindras statsstöd till privata bolag. SAS hade ju delvis statligt ägande och detta var inte heller subventioner. Vi ska nog skilja på begreppen.

Per
2024-11-05 01:11

@Eskil B. Nej, det är inte nationell feghet och ynkedom som hindrar ett statskontrollerat inrikesflyg. Det är EU:s regler kring den fria marknaden och statsstöd.

DEF
2024-11-04 13:22

Marknadsekonomi och fri konkurren i all ära, men detta löser inte alla behov, vilket några handelskammare fastslagit.

Eskil B
2024-11-04 13:15

Ett evigt hattande från vilken Regering det än handlar om.
Jag anser att vi behöver ETT (!) bolag med plikt att trafikera ALLA flygplatser som är av betydelse för HELA landet.
Men, nationell feghet och ynkedom hindrar oss.

Airbus380
2024-11-04 12:36

Ska vi låta 180 hektar värdefull mark i centrala Stockholm stå tom till 2030-talet i väntan på elflygen. Här kan byggas 16000 bostäder istället. Det tar 20 min från Arlanda till Stockholm C. Jag är säker på att det fungerar för de flesta medicinska prov.

Viking
2024-11-04 09:16

Visby blir den optimala destinationen för elflyget.

Bengt
2024-11-03 21:03

Det finns båt mellan Visby och Nynäshamn det räcker väl?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten