Regeringen satsar pengar i ny flygplats
Publicerad den 7 april 2014När den nationella transportplanen för åren 2014 – 2025 presenterades i slutet av förra veckan blev det klart att regeringen satsar 250 miljoner på att omvandla den 1 200 meter långa banan på Mobergskölen utanför Sälen till en flygplats med internationell kapacitet.
Det innebär att det långa lobbyarbetet som näringslivet och besöksnäringen på båda sidor gränsen bedrivit i många år gett resultat. De statliga pengarna är i princip vad som behövs som startinvestering i en ny flygplats. Fortfarande behövs dock ytterligare cirka 450 miljoner av privata investeringar för att klara byggandet av ny landningsbana på 2 500 meter, terminalbyggnader och infrastruktur. Enligt planerna kostar den 700 miljoner för att utveckla det som idag är ett flygfält för allmänflyget till en flygplats med kapacitet att ta emot chartertrafik upp till storleken Boeing 737 och Airbus A320.
– Det här betyder mycket för det lokala näringslivet och jobben i regionen. Därför vill vi från regeringens sida bidra och stötta planerna för en flygplats i Sälen, säger näringsminister Annie Lööf i en kommentar.
Samtidigt har projekteringen av en större avgångshall på flygplatsen i Mora påbörjats. Mora-Siljan flygplats ligger cirka tio mil från sälen och röster har höjts för att bygga ut den flygplatsen istället för att satsa på en helt ny. I och med regeringens beslut är det inte längre ett alternativ. Mora kommun måste också själva bära kostnaderna för utbyggnaden vid flygplatsen.
För initiativtagarna till den nya flygplatsen i Sälen återstår nu att samla in de pengar som saknas, vilket man bland annat räknar med ska finnas att hämta i olika investeringsfonder både i Sverige och EU. Därtill ska det lokala näringslivet vara med och investera, bland annat i det köpcentra som ska byggas kring flygplatsen.
I första hand är det vintertid som flygplatsen ska ha full verksamhet med inkommande chartertrafik. Någon inrikes linjetrafik finns inte med i planerna och de två flygplatser som ligger närmast, Mora-Siljan och Härjedalen-Sveg är båda med i systemet för upphandlat trafik.
– Vi talar om en destinationsflygplats, berättade en av initiativtagarna Jonas Persson i en tidigare intervju med Flygtorget. Merparten av flygplatserna i landet, om vi räknar bort Visby, Hemavan och någon till, är flygplatser som människor använder för att resa iväg, i första hand till Stockholm. Våra planer gäller en flygplats som människor reser till.
Kommentarer
…sin slutdestination, helst inte 100 km därifrån.
Dom som förstör miljön mest är rökare med och utan KOL.
Undrar om det har gjort en konsekvensanalys av miljön närtrafiken kommer att öka med fler bilister till det så kallade köpcentrum och med flyget som följd. det är tillräckligt dålig luft när det är högsäsong i Sälen och det märks då närde som har Astma/KOL och likaså bullernivån. viktigare att företagen vill ha mer pengar i sina fickor än en ren och tyst miljö, där fallerar deras reklam att åka till fjällen och uppleva ren miljö och tystnaden som ett attraktiv fjällområde.
…spendera 100 miljoner kronor där det skulle behövas, det vill säga för en allmänflygplats i Stockholm – det verkar mycket svårare.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten