Regeringen stärker flygets roll
Det handlar inte om en enskild reform, utan om en samlad signal: flyget är återigen en del av lösningen, inte ett problem som ska undvikas.
Drönare: hot och möjlighet – samtidigt
Ett av de mest uppmärksammade besluten är att Transportstyrelsen får i uppdrag att redovisa hur arbetet med drönarsäkerhet bedrivs, och hur samverkan sker med bland annat Polismyndigheten och Försvarsmakten.
– Det är ett viktigt beslut då drönare styrda av antagonister idag utgör ett allvarligt hot mot luftfarten, skriver Peter Larsson från Svenska regionala flygplatser i ett nyhetsbrev.
Bakgrunden är tydlig. Drönare används i dag både kommersiellt och samhällsnyttigt – men utgör också ett växande hot mot flygplatser och bemannad luftfart när de används av obehöriga eller antagonistiska aktörer.
Här står luftfarten inför en balansakt att skydda flygplatser och flygtrafik, utan att bromsa teknikutveckling som samtidigt öppnar nya möjligheter för transporter, övervakning och samhällsservice.
Beredskapsflygplatserna förlängs – och kan bli fler
Ett annat tungt beslut är uppdraget till Trafikverket att förhandla om fortsatt drift av landets 27 beredskapsflygplatser under 2026. Dessa flygplatser ska även fortsättningsvis kunna ta emot samhällsnyttigt flyg dygnet runt, året om.
I praktiken handlar det om ambulansflyg, organtransporter, polisflyg – men också om Försvarsmaktens ökade behov av tillgänglig infrastruktur i ett alltmer osäkert omvärldsläge.
Särskilt intressant är att regeringen dessutom vill utreda Norrköping och Sälen som möjliga nya beredskapsflygplatser. Två flygplatser som redan i dag spelar viktiga regionala roller och som är strategiskt placerade.
För regionalflyget är detta ett besked med tyngd: beredskap är inte ett sidospår, utan en kärnuppgift.
Färdmedelsneutrala tjänsteresor
Kanske mest politiskt laddat är beslutet att 60 statliga myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor. Det vill säga: att valet av transportmedel ska styras av behov och effektivitet – inte av förutfattade policys.
I dag missgynnas flygresor ofta per automatik i statliga resepolicys, ibland så långt att flyg i praktiken förbjuds. I vissa fall har det till och med förekommit ekonomiska incitament för att välja tåg framför flyg – något som kritiserats som både ineffektivt och orättvist.
– Idag ser vi hur flygresor missgynnas jämfört med resor med andra transportslag, menar Peter Larsson.
Regeringen pekar nu på att tjänsteresor måste väga in arbetsmiljö, familjeliv, effektivitet och klimat, inte bara symbolik.
Hållbart flygbränsle – en möjlighet som inte utnyttjas fullt ut
I sammanhanget lyfter regeringen även EU:s krav på inblandning av hållbara flygbränslen. Många flygbolag erbjuder redan i dag möjligheten att köpa till SAF, och flera kommuner och regioner har upphandlat hållbart flygbränsle för sina tjänsteresor.
Trots det används möjligheten i begränsad omfattning.
Att myndigheterna nu ska återrapportera hur de arbetar med färdmedelsneutralitet kan därför få en konkret effekt: fler faktiska köp av hållbart flygbränsle – och därmed reducerade utsläpp utan att flygets tillgänglighet offras.
Små beslut – men ett tydligt trendbrott
Inget av besluten förändrar flygmarknaden över en natt. Men sammantaget markerar de ett skifte i tonläge. Flyget behandlas inte längre enbart som ett klimatproblem, utan som en kritisk del av Sveriges beredskap, tillgänglighet och konkurrenskraft.
För flygplatser, flygbolag och regionala aktörer är signalen tydlig: flyget är tillbaka på den politiska kartan där funktion sätts före vision.
Kommentarer
Hur länge är det till nästa val igen? För då slås bromsarna till igen.


