Remote Tower Control på Malmö Airport
Publicerad den 8 april 2024Kommentarer
De enda som tjänar på detta är SAAB och det bolag som tagit fram RTS mycket kostsamma och sårbara system. Fakturan från LFV skickas till flygoperatörerna som skickar kostnaden vidare till resenärerna. Mig veterligen har Försvarsmakten sagt nej till RTS på sina flygplatser.
“”Tänkte inte på de'”…..
I absolut bästa fall får man samma tjänst till dubbel kostnad med RTC. Tyvärr är det flygbolagen som får betala i slutändan.
Om man nu i framtiden får, vilket jag antar att man strävar efter, att alla flygplatser ska styras från ett och samma ställe. Blir det inte sårbart? Om RTC slås ut antar jag att alla flygplatser då slås ut. Om vi skulle hamna i konflikt med annan nation antar jag att det räcker med att slå ut RTC så har man slagit ut samtliga flygplatser. Eller finns det hållbara backupplaner om det skulle hända?
RTC kommer aldrig någonsin spara pengar. Kostnaden hittils överstiger allt det någonsin kommer kunna generera! Om det ens någonsin genererar pengar.. Tveksamt då det enbart är personal man sparar på.. Vilket det numera krävs mer utan (WS.. tekniker.. mm)
RTC sparar inga pengar, det kostar betydligt mer än traditionell flygledning. Fråga fem flygplatser som skrev avtal med ACR. Tillgänglighet till flygplatser har dessutom minskat eftersom alternativen idag är färre.
De flesta piloter verkar till skillnad från dig kritiska till RTC.
Låt oss effektivisera och flytta allt till Stockholm. Alla myndigheter, kommunfunktioner, huvudkontor, ledningscentraler osv kan vi flytta till Stockholm. Då blir tillgängligheten jättehög och det blir säkert billigt. Eller varför inte flytta allt till New Delhi?
Det här är bara teknik för teknikens skull.
Kan nog bli bra på sikt. Linköping som jag landar i en hel del märks inte att det är RTC. Nackdelen är ju IFR-alternativen att EASA inte riktigt har hunnit med.
Fixas det så är det lite av jackpott.
Kan tycka att mindre flygplatser som Växjö/Trollhättan/Örebro mfl borde skaffa detta.. bättre alternativ än att vara radarlös med ACR..
Och kostnaden för detta ekonomiska fiasko är astronomiskt samt att de flesta FL som jobbat i de ATS:en antigen slutat eller flyttat till andra providers, och de som hamnar på RTC vill därifrån..tillgängligheten som finns blir till kostnad av övertid då det saknas massor av personal…
Även om RTC mot förmodan skulle spara några kronor på lång sikt, och det rent teoretiskt skulle innebära marginellt lägre kostnader för flygbolagen som trafikerar, så förlorar vi samtidigt pengar på att vi iom EASA-rekommendationer inte kan planera med destination och alternativ som styrs från samma RTC-central. Dvs Kiruna, Umeå och Östersund kan inte komplettera varandra som alternativ vilket kan innebära extra mycket bränsle och därmed extra kostnader. Samma med Sundsvall/Örnsköldsvik/Sälen.
Hur funkar det? En mast med flera kameror, mikrofoner och annan utrustning placeras på flygplatsen.
What happens when this mast collapses or at a power failure?
Take down a few masts and there is no more traffic by air in Sweden.
Det kommer att fungera toppenbra, jag har landat i KRN, UME & OSD många gånger det är verkligen en pust av framtiden, så bra och sparar pengar och håller kundernas biljettkostnader nere.
Bara fem år efter plan, starkt jobbat!
“För en smidig omställning tillhandahålls flygtrafiktjänsten under en period växelvis från både ATS Malmö Airport och RTC Stockholm.”
Yes that´s why 😉
“Det ger ökade möjligheter att upprätthålla en välfungerande flygtrafiktjänst med hög tillgänglighet över hela landet.”
Ja, tillgängligheten på H24 flygplatsen Malmö Sturup har ju skapat stora problem hittills…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten