Resekataloger spås långt liv – trots nätet
Publicerad den 9 november 2005Ändå har de tryckta katalogerna - dyra för researrangörerna - långt ifrån spelat ut sin roll. Men de förvandlas alltmer till aptitretare för resmålen, medan detaljfakta om flyg och hotell flyttas till hemsidorna.
När Apollo frågat dem som beställt resekatalogen om de också använder sig av nätet, så svarade 88 procent att de gör det. Av Vings resenärer den gångna sommarsäsongen uppgav 80 procent, att de helt eller delvis sökt sin resa via nätet, medan knappt 75 procent helt eller delvis använt den tryckta katalogen. Det är första gången som fler Ving-resenärer uppgivit att de sökt sin resa via nätet än via katalogen.
Men de tryckta charterkatalogerna spås ändå finnas kvar i många, långa år.
“Vi tror att den tryckta katalogen kommer att finnas kvar under överskådlig tid, men alltmer för att ge inspiration och översikt och basinformation”, säger Joakim Eriksson, marknadschef på Ving till Flygtorget @airmail. “Nödvändiga fakta flyttas mer och mer till nätet.”
Utvecklingen betyder att både Ving-katalogens omfång och upplaga minskas. Ving spar därmed flera miljoner kronor.
“Nästa sommarsäsong minskar vi omfånget med runt 20 procent trots att vi har fler resmål och samtidigt blir upplagan 10-15 procent mindre”, säger Joakim Eriksson.
Always, som liksom Ving ingår i MyTravel, spar nu tryck- och distributionskostnader genom att för första gången inkludera sin prislista i själva katalogen.
“Faller det väl ut för Always så följer Ving efter”, säger Joakim Eriksson. Fritidsresor har redan sina prislistor integrerade i resekatalogen.
“Men i katalogen handlar det i dagens läge om indikativa priser”, säger Christian Clements, VD för Fritidsresor Sverige. “Priserna förändras ju så det aktuella priset ges på nätet eller av säljarna.”
Fritidsresors storsäljande hotell presenteras ännu på generöst utrymme i ord och bild i den tryckta katalogen, medan mindre hotell oftast visas på “frimärksstora” foton. För närmare presentation av dessa får man gå till hemsidan.
Och när försvinner katalogerna helt?
“Jag är inte säker på att de gör det”, säger Christian Clements. “Men de kan bli ännu tunnare. Många vill ännu söka sin information och inspiration via en katalog, t ex genom att samla familjen vid köksbordet och bläddra.”
Mats Dahlquist, marknadsdirektör på Apollo/Kuoni Scandinavia, tror inte att någonting dramatiskt händer med de tryckta katalogerna inom de närmaste 8-10 åren.
“Man umgås inte runt datorn. Därför tror jag inte att det stora genombrottet för att ta bort katalogerna kommer förrän man kan se dem via TVn. TVn är socialt accepterat att umgås kring. Man umgås inte runt datorn. Ungdomar gör det förstås, så det är en generationsfråga.”
Apollo-katalogen är ännu lika tjock som tidigare, men upplagan har minskat med 20-25 procent på ett par år. Detta betyder stora besparingar eftersom varje exemplar, enligt Mats Dahlquist, kostar runt 20 kronor. Företaget lägger “långt över 10 Mkr om året på kataloger i Skandinavien”. I Apollo-katalogen i vinter är prislistan också för första gången inkluderad i själva katalogen.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten