Ryanair siktar på Kastrup
Publicerad den 17 augusti 2012
Aarhus, Billund och i viss mån Malmö Airport har hittills varit Ryanairs flygplatser i Danmark. Locktonerna från Kastrup har bolaget inte lyssnat till med hänvisning till vad de anser vara för höga avgifter. Inte heller lågpristerminalen CPH GO, har varit något alternativ.
Men inför det kommande vintertrafikprogrammet har Ryanair plötsligt ansökt om start och landningstillstånd på Kastrup för 34 helt nya linjer. Går förhandlingarna igenom innebär det att Ryanair från den 28 oktober har sammanlagt 8 600 slots på Kastrup. Rutterna sträcker sig till både Spanien och de stora huvudstäderna i Europa, men också till bland annat norska Haugesund och finska Tampere och Lappeenranta.
– Vi har pågående förhandlingar med ett 50-tal flygplatser runt om i Europa och kommenterar inte spekulationer kring enskilda flygplatser. När det finns klara besked meddelar vi det till media, säger Elina Hakkarainen, Ryanairs marknadsansvarig för Norden, till Flygtorget.
Flygbolaget vill heller inte kommentera beslutet att kraftigt reducera trafiken från de finländska destinationerna. Bland annat blir just Lappeenranta av med åtta av tretton destinationer. Istället blir det alltså av allt att döma feedertrafik till Kastrup.
Kommentarer
Alt er et spørsmål om flyplassen lar seg diktere til Ryanairs vilkår. Aksepterer ikke CPH det, ingen trafikk-så enkelt er det !
Og, da må CPH kalkulere hvor mange andre kunder/flyginger som blir borte “om de går til sengs med irene”
Ryanair sökte mängder av slots på Kastrup även förra vintern men lämnade tillbaka hela rasket ca en månad innan trafikstart. Ett beteende som är närmast standard för detta flygbolag över hela Europa. Ryanair är förmodligen den opålitligaste kund en flygplats kan få. Passar det inte så gråter de ut i den press som fortfarande är villig att svälja deras pressinfo och stänger sedan ned och drar vidare i jakt på andra enkronaspassagerare.
Det heter Tammerfors och Villmanstrand på svenska – inte Tampere och Lappeenranta. I en svensk text skriver man på svenska.
Någon feedertrafik existerar inte heller i Ryanairs vokabulär. Deras koncept bygger på enkla sträckor non stop.
Ryan har INTE bas på Sturup.
Ryanair vet vad de sysslar med till skillnad från deras konkurrenter. CPH kommer att bli en succe för Ryanair!
Tror K-Strap klarar sig utan detta. Ryan har ju en bas på Sturup. Varför inte göra Malmö till low cost komplement till K-Strap. Så föder man ett bättre koncept i Örestad. Sen bör ju förbindelserna mellan Sturup och Malmö bli bättre. Ska man till Malmö är det smidigare att flyga till CPH.
Har de gjort senaste åren inget nytt under solen
Det är självklart bara taktik från Rajjans sida. De vill sätta press på Kastrup att sänka priserna för dem.
Frågan är om Kastrup gör det. Den som gapar efter mycket..
Det blir inte nödvändigtvis fler passagerare totalt. Däremot en överflyttning från vanliga bolag till Rajjan, vilket man nog inte vill.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten