Sam Weihagen: Lägg garantin på flyget

Publicerad den 2 december 2005
Kommentarer
"Resegarantin är konsumentvänlig, men den är lite otidsenlig. Man borde se till att flygdelen är skyddad i stället för som idag bara chartern och paketresor."

Det säger Sam Weihagen (bilden th), koncernchef för Mytravel Northern Europe, Skandinaviens största semesterresearrangör med bl a Ving, Always, Globetrotter och flygbolaget Premiair.

Mytravel hade per den 1 november 645 Mkr i ställd resegaranti hos Kammarkollegiet, en ansenlig summa pengar garanterade av en bank för att uppfylla svensk lags krav på, att man i varje givet ögonblick ska ha förmågan att frakta hem alla sina resenärer.

Vid samma tid hade Fritidsresor Sverige ställt 560 Mkr i resegaranti och Kuoni Scandinavia, med främst Apollo, 300 Mkr.

"I vårt fall är garantin i högsäsong ungefär 100 Mkr högre än vad den är just nu", säger Sam Weihagen till Flygtorget @irmail.

Garantierna ställs av moderbolaget Mytravel i Storbritannien.

"Själva kostnaden för att ställa garantin i Sverige ligger på cirka 13 Mkr om året", berättar Sam Weihagen.

Sam Weihagen menar alltså att resegarantilagen som den tillämpas idag är bra därför att den är konsumentvänlig. Men han menar också att den är lite otidsenlig.

“Vad som har hänt är ju att folk resor på flera olika sätt idag”, säger Sam Weihagen.

“Våra undersökningar visar att det är lika många som flyger iväg på semester på egen hand, som med charter MyTravel A321eller paketresor.”

Det betyder att 1,5-1,6 miljoner människor som flyger på charter- eller paketresesemester har skydd av resegarantin, medan många av de ungefär lika många som flyger iväg på sin semester helt utan skydd.

Sam Weihagen menar att man borde införa en resegaranti som gäller alla som flyger.

“Man borde se till att själva flygdelen är skyddad”, säger han. “Det är ju med flyget som det kan hända något. Det är ju inga hotell som försvinner. Och skulle hotellet Greta händelsevis gå i konk, så finns ju för det mesta hotellet Ola i stället.”

Vad tycker du om att Mytravel tvingas ställa en så pass hög garanti som ni gör, man har ju lite svårt att föreställa sig vad som skulle hända, och överallt samtidigt,  för att ni skulle behöva flyg hem och ersätta resenärer med totalt 645 Mkr…?

Nej, jag tycker att den delen är helt OK. Den är uträknad på volymen och är du stor,  så betalar du mycket och är du liten så betalar du lite.”

Och hur skulle resegarantin se ut om du fick bestämma, så att alla flygresenärer tryggas? En avgift på 1 euro per passagerare har nämnts?

“Nej, då får de skötsamma bara betala för de andra!”

Så vilket system vill du då se?

“Precis det vi har idag, men att flygbolag måste ställa garanti.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten