SAS blir lönsamt 2011
Publicerad den 26 mars 2010Core SAS
I SAS årsredovisning 2009 beskrivs flera åtgärder för att vända SAS till lönsamhet 2011. Core SAS, som är samlingsnamnet för den strategiska inriktningen, är uppbyggd kring fem pelare:
1. Fokus på den nordiska hemmamarknaden
2. Fokus på affärsresenärer och ett stärkt kommersiellt erbjudande
3. Förbättrad kostnadsbas
4. Besluts och kostnadseffektiv organisation med förstärkt kundfokus
5. Förstärkt kapitalstruktur
Kritiska områden
Ett sådant område är förbättrad kostnadsbas som i klartext innebär att anpassa de interna kostnaderna till intäkterna. Om SAS misslyckas med att skapa ett positivt kapitalflöde 2010 fortsätter problemen med ytterligare nedskärningar och kapitalbehov 2011.
Core SAS bör tydligare inriktas på flygaffären som genomförs av de tre kvarvarande flygbolagen Scandinavian Airlines, Widerø och Blue1. Det enklaste sättet att förstå flygaffären är att titta på intäkt, kostnad och resultat per producerad flygstol. Detta påtalades av Danska Pilotföreningen på 1980-talet under de svåra förhandlingarna vid SAS inhyrningar av kapacitet i skarven mellan DC9 och MD80.
Förbättrad kostnadsbas redovisar att kostnadsprogrammet har utökats till 7.8 BSEK varav 3.5 BSEK har genomförts. Av de 4.3 BSEK som återstår är 1.8 BSEK gamla åtgärder från 2009 och 2.5 BSEK nya från 2010. Då åtgärderna berör såväl nedskärningar i produktionen som förbättrad effektivitet i koncernen är det svårt att analysera effekterna. Under 2009 ökade SAS tom sina kostnader per producerad flygstol. Engångskostnader 1 BSEK under 2010 och 2011.
SAS struktur
Inom flygindustrin jämförs olika bolag. Analysen korrigeras med hänsyn till flygplanstyper, flygsträcka, affärsmodell, valuta, lokala kostnader mm. SAS har gjort flera jämförelser (benchmarkings) under årens lopp och har god kännedom om var man har för höga kostnader. Det är inte okunskap utan förmågan till åtgärder och anpassning som brister i SAS.
En orsak är politisk hänsyn från de tre statliga ägarna med det dubbla budskapet om affärsmässig styrning utan bråk. Rädslan för interna konflikter har stoppat och fördröjt normala industriella åtgärder, vilket lett fram till nuläget. Flera artiklar har skrivits om behovet av ny ägarstruktur för att få in mer kunskap och energi i ägardirektiven. Jag hoppas det är så Maud Olofsson menar när hon säger att SAS ska kläs upp till försäljning.
SAS uppsida är marknadsplattformen som ger en hög enhetsintäkt. SAS nedsida är produk¬tionsapparaten som ger en hög enhetskostand. De affärsmässiga åtgärderna finns i Core SAS. SAS strukturen avgör hur fort anpassningen kan göras till marknadens förutsättningar.
Börsvärde
Nuvarande börsvärde är c:a 7 BSEK. En tumregel säger att börsvärdet är 10 gånger framtida vinsten. Marknaden värderar alltså åtgärderna i Core SAS till en framtida vinstmöjlighet på 700 MSEK. Det bör vara en liknande analys som ägarna gjort för att stödja nyemissionen under 2010 på 5 BSEK.
Lars Bryielsson
Amisab
Kommentarer
SAS verkar nu äntligen ha kommit in i rätt spår vad gäller besparingar.
Det senaste sparpaketet innebär att man nu varslar om 700 heltidstjänster inom administrationen. Detta innebär en minskning med ca 30%.
M.a.o finns det idag över 2100 heltidstjänster inom administrationen på SAS!! Ett flygbolag med ca 100 plan i luften.
Man måste självklart beklaga att 700 människor mister sina jobb, men samtidigt bör man fråga sig hur den administrativa fördelningen ser ut på andra flygbolag.
Många tidigare SAS och Braathens anställda har numera NAS som arbetsgivare, så ja om SAS inte köpt upp Braathens och inte sparkat folk skulle NAS nog aldrig varit där de är nu.
Desutom går NAS ju med vinnst med några miljoner. Men den vinnsten har SAS ju sponsrat gennom at klanta til det i s.k. spioneri.
Så det är ju solklart: NAS behöver SAS.
Ja det är väl naturligt att om man jobbar på Norwegian så önskar man att SAS “borde störtat ner i fördärvet för länge sedan”.
Jag hade inte tyckt om att SAS anställda jublat när Sterling gick i konkurs och det gjorde man inte heller. Om en konkurrent försvinner kommer en annan istället.
SAS har ett nätverk som Norwegian inte har. Man kommer att överleva och gå stärkta ur detta, det är bra.
Får Norwegian att göra med Ryan Air och DÅ är det slut på Norwegians glansdagar. Ryanair bara står och vänta på få sätta in mer flyg… Inget SAS, inget NAS
För att bringa reda i SAS affärer krävs en grad av verklighetsförankring. Att klänga sig fast vid gamla klyschor och 80-talstänkande leder inte SAS ur krisen. Se till att fixa en ny affärsplan som inte är en dålig kopia av den SAS-Janne gjorde på 80-talet!!
Vad är BSEK? Är det möjligen GSEK som menas?
Jag som jobbar för deras huvudkonkurrent här i Norden, Norwegian, önskar ju SAS all lycka i deras återhämtning. Vi behöver deras konkurrens för att växa och pressa priserna ännu mera.
Det är ett för övrigt anrikt och respekterat flygbolag, men SAS lever på lånad tid och borde ha störtad ner i fördärvet för länge sedan.
SAS är BÄST och kommer ALLTID att vara det!
Den som lever får se,
hur det blir med de!.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten