
SAS flygplan i långlinjenätet
Publicerad den 27 januari 2020
Kommentarer
Sedan vill jag gärna tro att Norden har mer dragningskraft att vi ska kunna ha fyra dynamiska/expansiva marknader. Som i sin tur ska berättiga ett enklare resande med långlinjer. ARN har potential. CPH har det definitivt precis som OSL och HEL.
@Jay Du har helt rätt!
Det handlar om driv och vad företaget vill. De har bestämt sig för CPH istället för ARN.
HEL är en kanon exempel.
Sen om Göteborg flyger från CPH. Det gör Stockholmare också för att SAS erbjuder inga andra väggar. Skulle SAS har sina långlinjer i OSLO, skulle alla göteborgare flyga darifrån..
Eller vilken är den största trafiklinje i CPH??? Först London, men sen? Stockholm.
🙂 man ska inte klaga på SAS:))))
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?ID=13560
Lite självinsikt skulle inte skada, vill SAS-anstälda själva ha dålig service, tror inte det!
Fast det flyger väl fler från/till Sthlm än Khamn? Däremot är Arlanda mindre än Kastrup. Dessutom dubbelräknas all transit vilket förmodligen gör Arlanda större i avtal individer och inte antal pax.
Förklara då hur Helsingfors kan ha den utvecklingen? Mindre stad. Betydligt mindre antal personer i ´uppsamlingsområdet´. Kan det vara för att de har lite mer perspektiv kanske och framåtanda. Det handlar om drivkraft ytterst anser jag.
“Ingen Skåning eller Göteborgare byter flyg på ARN…”
Ehh, jo. Det är ju en pris- och tillgångsfråga. Åker gärna via Kastrup, men är det bättre pris att ta omvägen via Arlanda gör jag utan tvekan det.
Hur många invånare som bor i ett land har inget med att göra hur stort upptagningsområde flygplatsen i respektive huvudstad har. Det är ju ganska tydligt, eftersom fler flyger från Köpenhamn, och nästan halva Sveriges befolkning har närmre till CPH än till ARN. Så jag skulle säga tvärtom, upptagningsområdet för CPH är 10 miljoner och för ARN 6 miljoner. Högt räknat. Ingen Skåning eller Göteborgare byter flyg på ARN, om man inte ska vidare till Sveg eller Hemavan.
Jo, jag håller med. Det finns inget folk som är så gnälliga och fokuserade på vad som är dåligt än just svenskar, även om någon gör något bra så ska det letas efter fel “Njaaae, 350:n är minsann inte så fin som Finnairs osv”. Var är stoltheten över ett bolag som har sina anor i flyghistoriens begynnelse? Varför ska det jämt gnällas när något är bra? Kom igen, get real! Att LAX-linjen flyttas till CPH kan vi tacka de fientliga krafterna i Rosenbad för – de letar också fel och inte lösningar.
Du klagar på de som klagar och pekar ut en grupp människor, vi svenskar. Vad är det för beteende i så fall?
Usch!
Jag har inte märkt att det skulle vara typiskt svenskt att klaga, vad har du fått det ifrån?
Klagar du mycket själv?
Greger har rätt, det behövs ett svenskt långdistansbolag. SAS är mera danskt än skandinaviskt. Varför ska nästan alla långlinjer flygas från ett litet land med knappt 6 miljoner inv.
Sverige har mer än 10 miljoner. Dessutom är sträckan CPH-LAX längre än ARN-LAX. (89NM)
Det är typiskt svensk att klaga.
Kom med konkreta förslag och presentera dessa för sas.
Det är så man vinner kundens förtroendet bla , och får därmed ett bättre bolag.
Men inte genom att klaga !!!
Det är väll tur att det finns folk som klagar, hur skulle man annars kunna hålla en bra kvalitet. Det är väll toppen att folk vill mer?
Ni som är så missnöjda med SAS och bolagets beslut om placering av dem flesta long haul linjer i CPH, SLUTA KLAGA och flyg med andra bolag.
Det finns många ting SAS skulle kunna göra bättre men vi lever i en pressad värld bla alla dessa lågpris bolag.
Så inte alltid lätt för ett bolag i norra Europa att konkurrera med dessa gigantiska flygbolag som LH, KL,BA, IB, AF.
Jag började på SAS Linta verken och jobbade med underhåll av flygmotorer mMars 1982. Då var SK en utan världens bästa flygbolag, på den tiden fanns bara Engelska Laker. Men se på dagen idag… flera hundra.
Avundsjukan finns överallt , men svenskarna är ta mig fan dem bitrast människor på jorden.
Alltid missnöjda.
Skulle SAS placera sina A350 på ARN , inte fan skulle det gå bättre för SAS.
Kom ihåg att svenska och norska staten vill inte vara ägare av SAS. Men danskarna vill så väldigt gärna !
Och det tycker jag är såååå jävla bra. Titta bara på gamla Arlanda..och se på Kastrup och Gardermoen..
Kära Mr Business. Ingen är bitter. Lite synd att vi inte har någon Kalifornien linje kvar. Den trafiken kommer dock att gå via bättre och mer stabila aktörer som BA, AY, LH, KL.
Kära Sthlm:are….var inte så bittra.
Och du “Flygresenär”,ca.30milj pax bryr sig!
Om man får önska så skulle ett svenskt flygbolag skapas med långdistans på programmet bestående av B787 eller A330neo och A321XLR.SAS har fokus på Danmark
Äntligen är det dax! En super stolt SAS resenär!
Vem bryr sig om SAS när man vet att det finns andra flygbolag som flyger till och från Arlanda och som kan bjuda på lika bra eller ibland till och med bättre service än SAS, med lika nya A350, Boeing 777 eller Dreamliner 787.
Då leasingkostnaden för en A350-900 är $920,000-$1,135,000/månad och man fick leverans 28 Nov 2019, ligger man ca: 20 MSEK “back” innan första flygningen och får jobba in de pengarna under resten av 2020. Hoppas Gullan&co: ger “det lilla extra” så man är ikapp till Julafton.
Ni menar nog:… Den första är sedan en dryg månad på plats i Köpenhamn och tas IMORGON TISDAG i drift som SK 943 på sträckan Kastrup – O’Hare i Chicago. LN-RKG skall flyga idag.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten