SAS flyttar det tunga underhållet utomlands
Publicerad den 14 juni 2012
Billigare leverantörer utomlands vilket ger möjlighet till besparingar. Det är huvudargumentet när SAS väljer att flytta också det kvarvarande tunga underhållet, C-checkarna från Arlanda. SAS Technical Operations ska i framtiden enbart syssla med lättare underhåll av flygplanen.
Åtgärden är en del i besparingsarbetet inom 4excellence som ska minska kostnaderna med tre till fem procent varje år och komma till rätta med underskottet. Förra året gick SAS med 1,6 miljarder i förlust och bara i år ska två miljarder sparas in och tidigare i år har 300 personer inom administrationen varslats om uppsägning.
I tidigare försök att minska kostnaderna flyttades det tekniska underhållet till Arlanda från i första hand Norge som bara fick behålla en del av det lättare underhållet. Nu tappar Gardermoen också det när det flyttas till Arlanda där resterna av SAS Technical Operations nu finns kvar. Det kompenserar inte för att C-checkarna försvinner utan 42 av cirka 100 flygmekaniker blir av med jobbet.
Redan idag är hälften av det tunga underhållet placerat hos underleverantörer utomlands men om också resterande delen läggs hos samma företag, är inte klart. Enligt SAS pågår förhandlingar med ett antal leverantörer i flera länder.
Kommentarer
Det här är inte bra. Kvalitetssäkring är det bäst
att det ligger tätt intill. Snart leasar man ut passagerarna oxå. hej och hå. Behåll underhållet !
till Ethiopian för underhåll redan för 20+ år sen.
Virgin som ex skickar en del till Hong Kong numera. Detta är alltså inget nytt.
Jag trodde det tillhörde historien att lägga ut arbetet till underleverantörer. Nu har ju svenska företag upptäckt att det inte var så smart med att lägga all legotillverkning i Asien och lågprislände. Man tappar ju helt den egna kompetensen och därmed en stor bit i kvalitesarbetet. Nu går SAS samma väg med att lägga viktigt underhåll på underleverantörer. Detta är inget bra beslut att spela ut flygsäkerhet mot några sparade kronor. Så här blir det när räknenissarna får för stor makt.
Samma sak som Finnair ska göra med sitt tunga underhåll, flytta det utomlands och sparka tekniker.
Svar till Källkritisk: Håller med! Skribenterna på Flygtorget envisas hela tiden med att prata om Vantaa-flygplatsen för Helsingfors flygplats. Flygplatsen heter Helsingfors-Vanda på svenska, och inget annat. Sedan har man här på Flygtorget förbenat svårt att använda svenska benämningar på finländska städer.
All tid tråkigt när folk förlorar sitt jobb, men om SAS sparar mycket pengar på detta, så är det oundvikligt. SAS är redan på väg att vända till vinst, men vinsten måste vara hyfsat stor (5-7%) för att bolagets fortlevnad skall kunna garanteras.
Här på flygtorget skriver ju alla annars att SAS går med vinst? Hur är det egentligen?
Rättat!
Det är inte tekniker som ska få gå utan mekaniker. Skrevs fel i artikeln.
Hur många arbetstimmar räknar men med i snitt att en C-check kan ta?
Extensive aircraft maintenance check. Entire aircraft and all parts checked by qualified technicians.
Vad innebär en en C-check?
Kan någon förklara?
Ibland undrar jag om dom som skriver artiklar här på sidan verkligen vet vad dom skriver om.
Börjar likna den “sanning” som kvällspressen är så duktig på att beskriva.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten