SAS koncernen effektiviserar sina trafiksystem
Största trafikförändringen på decennier SAS koncernen genomför stora omläggningar i trafik- och produktionsprogrammen såväl i SAS Airline som i de övriga av koncernens flygbolag, Braathens, Air Botnia, Spanair och Wideröe. Omläggningen bidrar till ett bättre utnyttjande av flygplan och en enklare produktionsfilosofi ska ge bättre punktlighet och ett mer robust linjenät. Detta ökar kvaliteten på SAS tjänster till nytta för kunderna. – Erbjudandet till kunderna på strategiskt viktiga affärsdestinationer förstärks och ett mer effektivt produktionsupplägg skapar förutsättningar för en kraftig ökning av koncernens lönsamhet, säger Jörgen Lindegaard. Omfattande resultatförbättring Förändringen av trafiksystemen är ett steg i processen att uppnå det resultatförbättringsmål på mer än 4 miljarder svenska kronor på årsbasis i tillägg till de åtgärdsprogram som tidigare aviserats. Omläggningen kommer att medföra att Air Botnia, Braathens och Wideröe kommer att överta en del av den produktion som SAS Airline idag står för. Vissa linjer i SAS Airlines regi läggs ned av lönsamhetsskäl. SAS Airline SAS Airline inleder sitt nya program för resultatförbättringar med det nya kunderbjudandet, Scandinavian Direct, som introduceras på den skandinaviska marknaden den 1 juni. – SAS Airline drivs för närvarande med betydande förlust. Resultatförbättringen av de planerade åtgärderna inom ramen för trafiksystemet motsvarar ungefär hälften av det totala målet på 3-4 miljarder och ska ta SAS Airline ur en förlustsituation, säger Marie Ehrling, chef för SAS Airline. Effektivare användning av flygplan SAS Airlines nya trafiksystem har byggts upp från grunden och verksamheten ska nu i högre grad anpassas till efterfrågan och kundunderlag. Produktionen förenklas, det vill säga att flyga fram och tillbaka från de tre basflygplatserna, t ex mellan Stockholm-London. På så sätt isoleras tänkbara problem och störningar på det övriga linjenätet minimeras. Med planerade åtgärder frigörs cirka 20 flygplan vilket innebär att SAS Airlines flygplans-utnyttjande förbättras med cirka fem procent. Det medges i första hand genom att trafikdygnet i Köpenhamn och Stockholm påbörjas tidigare än i dag samt att markuppehållen på destinationer utanför hemmabaserna minimeras. Antalet markuppehåll på regionala flygplatser reduceras också, vilket leder till att SAS Airline får fler flygplan på sina hemmabaser under natten. Det ger en bättre kvalitet under den för trafikdygnet så viktiga morgonen. -Vi räknar också med en kvalitetshöjning när det gäller punktlighet och regularitet, berättar Marie Ehrling. Trafikomläggningen innebär att SAS Airline slutar trafikera 13 destinationer. Sex av dessa kommer att trafikeras av andra flygbolag inom SAS-koncernen medan sju stycken läggs ned. – Vi har valt att presentera planerna redan nu för att göra det möjligt för andra flygbolag att börja trafikera de berörda orterna redan i höst. Vår förhoppning är att de personer som blir övertaliga kan erbjudas arbeten om andra operatörer väljer att uppta flygtrafik till de berörda orterna, säger Marie Ehrling. – SAS ledning kommer nu att inleda diskussioner med medarbetare och fackliga föreningar om hur dessa produktionsresurser ska kunna återinsättas på ett lönsamt sätt, säger Marie Ehrling. SAS Airline slutar successivt att trafikera följande destinationer från den 27 oktober 2002: Köpenhamn-Västerås, Jönköping, Norrköping, Wroclaw (Polen) Stockholm- Kristianstad, Skellefteå Köpenhamn-Søndre Strømfjord på Grönland, från och med den 2 april 2003. SAS Airline slutar också trafikera Stockholm-Åbo och Stockholm- Tammerfors där SAS-ägda Air Botnia istället börjar trafikera linjerna. I Nordnorge slutar SAS Airline att flyga på Norlink-nätet. Detta sker successivt med start i oktober 2002 då SAS-ägda Wideröe övertar linjerna. Det slutliga linjenätet beror på marknadsutvecklingen: I Norlink-nätet ingår i dag: Tromsø-Alta/Lakselv/Kirkenes Evenes-Tromsø/Bodø/Trondheim Lakselv-Kirkenes Braathens övertar SAS Airlines Oslo-Tromsø-Kirkenes-linje. Nya avgångar Vinterns trafikprogram innebär också nya tidiga morgonavgångar från Köpenhamn till London, Amsterdam och Paris. Vidare utökas antalet flygningar mellan Köpenhamn och Frankfurt, Helsingfors, Wien samt Stockholm och Helsingfors. För ytterligare information, vg kontakta: Marie Ehrling, chef för SAS Airline, tel +46 (0)8 797 21 56 eller +46 (0)709 97 21 56 Gunnar Reitan, CFO, SAS koncernen, +46 (0)8 797 28 44 eller +46 (0)709
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

