Featured article image

SAS: Nytt sparprogram och ny organisation

Publicerad den 27 augusti 2019
Kommentarer
Enhetsflotta och rockader i ledningsfunktionerna. Det är två av insatserna som SAS genomför för att klara det besparingsprogram som just nu inte verkar gå i mål. Det rapporterar flygbolaget i senaste kvartalsrapporten.
SAS presenterade idag den senaste kvartalsrapporten som kunde peka på rekordsiffror vad gäller passagerarutvecklingen under sommarmånaderna. Men trots ett överskott på närmare 1,5 miljarder före skatt fortsätter SAS med effektiviseringar och nya sparplaner.
Det nuvarande sparprogrammet har som mål att leverera tre miljarder i minskade kostnader senast 2020. Hittills har de effektiviseringar som genomförts klarat att leverera 2,1 miljarder. Återstår alltså 900 miljoner som ska klaras av under resten av 2019. SAS ledning räknar dock inte med att det ska gå att uppfylla, bland annat på grund av de kostnader som flygstrejken i våras drog med sig.
– Det innebär att vi behöver utvärdera ytterligare initiativ bortom 2020, skriver SAS i en kommentar.
Två av de punkter som nu sätts i fokus är förnyelsen av flygplansflottan och strukturen i organisationen: ”
Förnyelsen av vår flygplansflotta är en viktig del eftersom det tar SAS mot en enhetsflotta, vilket minskar komplexiteten i organisationen och därmed kostnaderna. En annan del är att ytterligare optimera vår affärsmodell som bygger på tre produktionsplattformar för att öka flexibiliteten och effektiviteten ännu mer.”
 I ledningen av flygbolaget genomförs en serie rockader i koncernledningen för att ha en förändrad och mer effektiv organisation igång den 1 oktober. Ambitionen är att den nya organisationen är att öka förändringstakten inom SAS. I pressmeddelandet skriver SAS:
– Vår nuvarande driftsenhet kommer att delas upp i Airline Operations, med ansvar för flygverksamheten i samtliga produktionsplattformar, och Airline Services, med ansvar för marktjänster, tekniskt underhåll och frakt. Dessutom kommer vår försäljning, marknadsföring och kommersiella enheter att samlas i en kommersiell enhet. Med den nya koncernledningen på plats är vi redo att öka förändringstakten samt genomföra de övriga initiativ som krävs för att öka effektiviteten inom organisationen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Mr €
2019-08-29 15:12

Det enkla vägen är att all trafik under 160pax outsourcas och att allt tekniskt underhåll sköts av Airbus a la Norwegian’s deal med Boeing. Den svåra vägen är att skola fram chefer och konstant effektivisera med 6-9%/år samt rotera runt de bästa cheferna på nya positioner vart 3:e år så att de blir i världstopp och håller sams. Skräcken är en Dansk styrelseordförande med Svensk VD och Norsk planeringschef.

Dans Olle
2019-08-27 16:06

Vi måste få veta!

Trött
2019-08-27 14:54

Att det var en nyhet för Gullan, säger en hel del….

Ernesto
2019-08-27 13:34

Väntar med spänning på en initierad kommentar från Gullan.

Cabron
2019-08-27 13:05

Jag tror att mer av underleverantörer, är att föredra ! Air Baltic exempelvis. Sälj 737 omgående och skrota A340-maskinerna nästa år !

Gullan Purser&AktieExpert
2019-08-27 11:27

De bästa nyheterna på länge, detta kommer att lyfta hela bolaget. Kortare beslutvägar, slimmad organisation och mycket effektivare.
Tråkigt bara att det bara är män i organisationstoppen.
Det blir inga indragningar på kaffet eller vår fina service ombord

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten