SAS resultat sticker upp

Publicerad den 12 augusti 2003
Kommentarer

Efter ett rysligt första kvartal och en aprilmånad förstörd av SARS och GulfWar 2, sticker SAS resultat uppåt. Visserligen är resultatet för kvartalet april-juni blygsamt - 87 miljoner före skatt - men kostnaderna har minskat med 13%. Prispressen är dock ännu större och SAS sparprogram måste fortsätta enligt plan. Konkurrensen hårdnar successivt på alla marknader och prisnivån som tidigare gällt för affärsresande inom flyg och hotell kommer sannolikt aldrig tillbaka.

Bilden: En SAS MD på Arlanda: Foto Magnus Elander

Från SAS halvårsredovisning har vi hämtat följande:
Noterbart är att personalkostnaderna ännu inte minskat och hotellen går med minus. Likviditeten och soliditeten är god och SAS investeringar i nya flygplan är nu i stort sett klar. Braathens, Spanair, Wideroe och Air Botnia går med vinst med vinsterna minskar. Stora besparingsprogram genomförs just nu hos dessa bolag.


Flygbolaget Scandinavian Airlines är fortfarande ett problem och står för huvuddelen av förlusten under första halvåret. Intäkterna minskade från 19 till 15,5 miljarder. Försäljningskostnaderna har minskat med 1 miljard genom att SAS slopat provisionerna. Många resebyråer har protesterat mot detta, men nu syns nödvändigheten av denna åtgärd i halvårsrapporten.
Scandinavian Airlines har under första halvåret flugit 9,6 miljoner resenärer, en minskning med 13%. De största tappen är i Skandinavien där man lagt ner linjer och tappat andelar på en svag marknad. Europalinjerna går volymmässigt bra, delvis tack vare Snowflake, och de interkontinentala linjerna till Asien hämtar sig nu efter SARS-effekten. USA-linjerna går fortsatt bra.
Prisnivån (yielden) har sjunkit med totalt 11,8% under halvåret, den lägsta prisminskningen är i Danmark och på svenskt inrikes och den största på Europalinjerna.


För att SAS skall kunna tjäna pengar 2004 så krävs fortsatt effektivisering, inte minst i SAS Airline. Konkurrensen kommer att skärpas på i stort sett alla marknader. Malmö Aviation, Nordic Airlink och Ryanair ökar nu i Sverige. Norwegian Airshuttle ökar i Norge och startar i september Oslo-Arlanda. Flying Finn startar Helsingfors-Arlanda. Fler projekt är på gång som slår mot SAS på den skandinaviska marknaden. Bolaget får alltså inte slå sig till ro även om resultatet nu visar att man är på rätt väg.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten