SAS satsar mer på USA och Asien

Publicerad den 24 juni 2010
Kommentarer
​Stark efterfrågan på SAS långlinjedestinationer har lett till att bolaget expanderar och sätter in ett extra flygplan till hösten. Därmed erbjöds kunder fler avgångar till New York, Chicago, Bangkok och Dubai från och med oktober.

Efterfrågan bland både affärs- och privatresenärer har ökat markant de senaste månaderna till alla SAS interkontinentala destinationer och man har nu en rekordhög kabinfaktor på flera linjer.

– Vi ser att kunderna kommer tillbaka starkt efter ett mer försiktigt resebeteende de senaste 18 månaderna. Till både USA och Asien har vi återigen nästan alltid fullt i vår Business Class, även nu i sommar, medans både Economy Extra och Economy också säljer otroligt bra. Vår kommande expansion har därför varit mycket efterfrågad, inte minst bland våra företagskunder, säger Robin Kamark, kommersiell chef på SAS.

Jämfört med tidigare vintrar kommer SAS nu flyga dagligen till Bangkok, Chicago och New York från Köpenhamn, samt öka antalet avgångar Stockholm-New York och Köpenhamn-Dubai.

Ett nytt code-share samarbete med nya Star Alliance medlemmen Continental Airlines innebär också smidigare och snabbare förbindelser via SAS New York-hub på Newark flygplats. Samarbetet omfattar totalt 19 destinationer i USA, Kanada och Sydamerika. Dessutom samarbetar SAS med United Airlines till 40 destinationer via SAS andra USA-hub i Chicago.

Det nya flygplanet är en Airbus A340 med 245 säten i tre serviceklasser: Business (46 Business Sleepers), Economy Extra (28 säten) och Economy (171 säten). Alla passagerare har en personlig skärm med ett stort utbud av filmer, musikkanaler och spel.  

Skriv en kommentar

Kommentarer

Shane
2010-06-27 16:29

Gu va all är bittra, var glada att vi har ett flygbolag över huvud taget. Men ni som vill gynna finnarna gör det och håll på dem i ishockey också!

resvan
2010-06-25 22:49

SAS från STO till BKK är skulle vara ett lyft för bolaget !

Mustabater
2010-06-25 17:17

Hvor mange flere penge er de Skandinaviske lande villige til at pumpe i det konkurs truede bolag SAS. SAS ledelse, nuvaerende saavel som tidligere, har vist at den ikke har evnen til at drive en loensom flyvirksomhed.
Den kommende expansion vil vise sig at bidrage til tidligere og nuvaernede tiders fejlslagen drift af virksomheden.

Airways
2010-06-25 16:58

Det är skillnad på bitterhet och erfarenhet/ kunskap… All erfarenhet av samarbeten med Danmark där blåögda och naiva svenskar med storvulna planer i blick är inblandade visar att allt hamnar i Danmark. SAS är visserligen det mest anmärkningsvärda exemplet men det finns fler som t.ex. Arla och andra. Men effekten blir faktisk på flygsidan att långdistansen går från HEL och alla blir blåsta!!!

Jompa
2010-06-24 20:07

Håller med Discovery, Airways och Skruven. Varför subventionera CPH när ARN med Mälardalen är det största upptagningsområdet i passagerare räknat? Kan man hoppas på mer visdom i SAS`s beslut framöver? I övrigt, lycka till, SAS!

SAS är bra
2010-06-24 19:39

Många här som är bittra, vad beror det på?

C7
2010-06-24 18:27

SAS går i botten den dagen Norwegian kommer igång med sina långlinjer!

Discovery
2010-06-24 16:11

SAS borde börja flyga mer från Stockholm på långdistans som till tex Bangkok mfl destinationer. Vem vill vända i Köpenhamn ?

Airways
2010-06-24 15:56

Varför går svenska skattepengar till olönsamt långdistansflyg från Danmark??

Martin
2010-06-24 15:15

Snart dags be skattebetalarna om mer pengar då! Pengar som kunde gått till sjuka, vägar mm.

Kan dem inte överleva på egenhand nu så tycker jag man skall låta dem gå konkurs och låta privata aktörer ta över och inte använda mina skattepengar.

Skruven
2010-06-24 10:09

Hoppas det går bra för dem och de gör lite smarta beslut nu. Skulle i och för sig vara trevligt med en Bangkok från ARN, känns som att många väljer Finnair eller Thai där för att slippa flyga till CPH för att sedan vända.

Tobbe
2010-06-24 08:06

Äntligen verkar det ha vänt!
Roligt för SAS! Länge leve SAS!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten