SAS sätter in A320 på inrikestrafiken
Publicerad den 17 oktober 2014Airbus A320 är ingen ovanlig syn på Arlanda, även om samtliga maskiner av den modellen är baserade på Kastrup och i första hand flyger skandinavisk och europeisk trafik. Däremot är det ytterst sällan som de används på de svenska inrikeslinjerna. Men under trafikprogrammet i vinter ska SAS använda A320 på sträckan Arlanda – Östersund vissa avgångar.
– Ja, det är av produktionstekniska skäl som vi kommer att slinga den på en inrikeslinje. Det kan vara ett trafikprogram som exempelvis Köpenhamn – Stockholm – Östersund – Stockholm – Köpenhamn, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS Sverige till Flygtorget.
I vanliga fall använder SAS alla tre versionerna av Boeing737 som finns i flottan på Östersund och vilken som används vid de olika avgångarna, i snitt sju per vardag, beror på efterfrågan. Genom att använda alla tre versionerna skapas kapacitet från 123 stolar på B737-600 till 141 stolar på B737-700 och 186 stolar på B737-800. Med Airbus A320 finns ytterligare en kapacitetsgrupp eftersom den har 168 stolar i SAS-versionen.
I de flesta fall blir det lunchavgången SK072 klockan 11.15 med retur SK061 klockan 12.45 från Östersund som ska flygas med A320 och det under vintersäsongen, från november till mars. Det blir heller inte tal om några andra inrikesdestinationer än Östersund.
– Nej, alla våra A320 är ju baserade i Köpenhamn och kommer att fortsätta att vara det också när den nya A320neo kommer. Så i första hand är det internationell trafik som gäller för den delen av vår flotta. Den här trafiken har enbart med att vi optimerar användningen i flottan.
Kommentarer
dersom “noen” bruker fagforeningskorten som argument for ikke å serve OSD på tider av dognet. Mener man da at det ikke skal gå SAS-maskiner mellom 09.45 og 16.xx til ARN. Tror ni inte at da kan andre ta opp den tråden om det finnes pax. Skremmende, spesielt i den utsatte stilling SAS er i.
Svensk kabinpersonal flyger ju t.ex. inrikes i Norge på grund av tjafs inom kabinförbunden.
Inom SAS är det bråk om vilka länder som skall flyga vart och med vilka maskiner. Innan detta är löst har Norwegian löst detta genom att göra det mest logiska, utan politiska ingrepp. Piloterna inom SAS gräver gropen djupare, i vilken vi alla hamnar. Kallas för prestige mellan de olika ländernas pilotkårer.
På ARN ska b737 bytas ut till airbus istället.
30st trötter
Vad är 30neo för något? Helikopter? Det finns 320neo, 330neo och sedan vill Emirates ha A380neo
Någon som förstår hur dom hade tänkt få in 30neo på cph?
Danskarna motsätter sig att ARN-baserade piloter flyger från CPH så varför ska CPH-baserade piloter få flyga i Sverige
Det blir bra med lite fler danskar i Norrland…..
Så någon fattar vad man säger 🙂
det blir A-320 på enkeltslingen til Øst-Trøndelags hovedstad Østersund ?
Mangles fly, evnt pga underhåll, eller hva er det egentlig(brukes kapasiteten annet sted?)
Da må det da være langt bedre med en A-320 og rutefremføring, enn at flygingen evnt kanselleres…….
Hvor mange pax ser skilnad? De er glade for å komme trygt og presist fra A til B, mulig 1 eller 2 på hver flyging er opptatt av om flyet er skrudd sammen i Renton eller Toulouse….
Knappast att man delar upp SAS. Att allt centraliseras ger synergier. Finns inga fördelar att dela allt i mindre bolag med 3 av allt. Det är väl bara bra att man kan optimera flottan när det behövs. Tolkar det bara som att SAS börjar fungera som ett riktigt företag där särintressent inte går före bolagets bästa.
SAS ska delas i tre och varje del bli ett helt självständigt flygbolag och inga Boeing 737 i den svenska delen, gör om gör rätt
Ännu ett drag från DK-dirigenten!
Först Cimber sedan Jet Time och nu SE inrikes. Har svårt att tänka mig en 737:a skulle få tillåtelse att flyga en extra sväng till ex. CPH – BLL (Billund) Även Putin har planer.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten