SAS – snart ett danskt flygbolag

Publicerad den 15 juli 2022
Kommentarer
Regeringarna i Sverige och Norge är inte längre är intresserade av ett ägande i SAS. Då väljer den danska staten att flyttar fram positionerna, bland annat för att värna Kastrup. Den kan göra att Danmark går segrande ur den svensk-danska intressekonflikt som alltid plågat flygbolaget, skriver Lars Brynielsson i en fredagskrönika.
Redan i maj 2022 meddelade SAS att införandet av SAS FORWARD involverar komplexa flerpartsförhandlingar som kan medföra användandet av juridiska rekonstruktionsverktyg för att hantera bolagets finansiella problem. Efter piloternas strejk den 4 juli ansökte SAS dagen efter om rekonstruktion enligt den amerikanska Chapter 11 processen hos en konkursdomstol i New Yorks södra distrikt i USA. SAS förväntar att domstolsprocessen tar 9–12 månader. SAS för diskussioner med potentiella långivare om bryggfinansiering, kallad DIP finansiering, på 7 miljarder SEK för att säkra driften under denna period. Efter en lyckad rekonstruktion ska det finnas en grupp kompetenta utländska investerare som vill ta över SAS. Förmodligen med den tredje största ägaren Wallenberg Investments som står bakom den nya räddningsplanen.
 
Det var nog inte många som kopplade ihop juridiska rekonstruktionsverktyg med den amerikanska Chapter 11 processen. Får man överhuvudtaget använda en amerikansk lag för ett skandinaviskt bolag med huvudkontor i Stockholm? Sverige har ju egna konkurs och rekonstruktionslagar. Den 1 augusti får Sverige här en ny lagstiftning som har många likheter med Chapter 11.  Lagexperter menar att användandet av Chapter 11 kan bli dyrt och ta lång tid om det inte redan finns en förplanerad omstruktureringsplan med de största långivarna och investerarna.
SAS pilotföreningar strider för att bevara de gamla hederliga anställningsreglerna såsom återanställning av de friställda piloterna under pandemiperioden. Många piloter har vigt sitt liv till pilotyrket med hoppet att SAS kan ge bra villkor på hemmaplan. Genom att lägga ut produktionen på inhyrda bolag och de ägda dotterbolagen SAS Link och SAS Connect med sämre anställningsvillkor urholkas denna praxis. Ledningen i SAS verkar ha tröttnat på de återkommande strejkerna i ett SAS som kämpar med för höga kostnader. Flygindustrin konkurrerar internationellt och varje flygbolag måste anpassa sin kostnad, produktivitet och flexibilitet till vad marknaden vill betala. Om medlarna ökar sina ansträngningar borde det inte vara omöjligt att få slut på konflikten genom att lägga alla korten på bordet.
 
SAS danske styrelseordförande Carsten Dilling säger att det är nödvändigt med juridiska åtgärder för att lyckas göra SAS till ett konkurrenskraftigt och finansiellt starkt bolag. Därmed blir det möjligt för SAS att fortsätta sitt över 75 år långa arv av att vara en integrerad del av den skandinaviska flygindustrin.
 
Finns det backning för Carsten Dillings utsaga ovan? Att SAS har varit ett framstående skandinaviskt flygbolag historiskt innebär inte med automatik att bolaget har förmåga att vara ett duktigt bolag framöver. Det stolta varumärket har solkats betänkligt under de senaste åren men har nog ett nostalgiskt värde. Norge har en egen flygindustri och kan knappast vara intresserad att stödja ett konkurrerande SAS som dessutom historiskt sett har utarmat norska flygbolagen, bland andra Braathens. Svaret på den affären blev Norwegian. SAS har även misslyckats med att bevara ett integrerat svenskt inrikesflyg och kunde inte förvalta det linjenät som Linjeflyg hade byggt upp. Svaret blev på det misslyckandet blev norskägda BRA. Navet Arlanda och därmed näringslivet kring Stockholm hamnar ständigt i skuggan av SAS huvudnav i Köpenhamn. Det utnyttjas bland annat av Finnairs interkontinentala linjer och andra europeiska flygbolag, nu senast Ryanair och Eurowings. Den svensk – danska intressekonflikten har aldrig löst utan ständigt sopats under mattan.
 
Den skandinaviska grundtanken som var så betydelsefull för SAS i början har nog mer blivit en belastning för att utveckla SAS till ett lönsamt flygbolag. Norska och svenska staten har också flaggat för att de inte vill skjuta till mer pengar till SAS. Danska staten har däremot visat intresse och är villig att skjuta till pengar så att SAS kan stödja Köpenhamns flygplats som är Danmarks största arbetsplats.
 
Bäst före datum för flygbolaget och varumärket SAS kan ha passerats. Det logiska blir då att omvandla SAS till ett danskt flygbolag baserat i Köpenhamn som får konkurrera med övriga flygbolag på den nordiska marknaden. Det kan även gynna norska och svenska intressen.
Lars Brynielsson
Aviation Management L.B.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Daniel
2022-07-19 10:59

Är BRA svenskt?
Visst står det SE som registrering, men även detta bolag är väl huvudsakligen norskt?

Idk
2022-07-18 16:17

När SAS blir danskt kan Sverige fortsätta att fokusera på BRAATHENS och utveckla flygbolaget mer och sas kan gå i Konkurs så Danmark kan fokusera mer på DAT

Anonym
2022-07-18 00:48

Sverige borde ha ett nationellt flygbolag Sweden Air (alternativt Air Sweden)

Linkan
2022-07-17 18:54

Vi har haft en pandemi som påverkat alla flygbolag. Nu verkar de flesta ha glömt vad som varit de senaste två åren.

Efter riksdagsvalet finns flera nya möjligheter. Hav tålamod verkningarna av pandemin försvinner inte i ett nafs!

Om i huvudsak utländska bolag sköter flygningarna i Sverige kommer vi som land att förlora en hel inkomster från flygningarna.

Peter
2022-07-17 16:47

Ser att PF inte riktigt hänger med,nästa år är det 20 år sedan SAS sålde Frösundavik,det har sedan sålts igen och jag tror inte nuvarande ägaren har några planer att sälja det.SAS är ett av många företag som hyr kontorsplatser i det huset.

Andreas
2022-07-17 16:32

Vadå köpa Frösundavik, pf? Varför skulle fastighetsägaren sälja? De hittar väl bara fler andra hyresgäster om SAS flyttar ut? SAS hyr ju bara en mindre del av byggnadskomplexet.

sv Upp med händerna
2022-07-17 16:05

En svensk flagcarrier….ingen vill investera i något sådant.
Vi får nöja oss med olika utländska operatörer till olika hubs runt om i Europa.
ARN är en matar flygplats till olika hub flygplatser.

Bengt M
2022-07-17 12:59

Då och då nämns önskemålet om ett svenskt “National Carrier” bolag. Detta kommer aldrig att ske, därför att:
– Sveriges är Nordens fattigaste land.
– Vår tillvaro styrs av Jantelagen.
– Flygskam grusar innovation.
– Tidigare försök har snabbt onkursat.
– Evighetslång utredningshysteri.
– Taskiga affärsidéer.
– Traditionell svensk feghet.

Vi ska nog vara tacksamma gentemot våra bemedlade och innovativa grannländer som försörjer oss med flygtrafik bortom vår egen förmåga.

frans otto sjöbuse
2022-07-17 12:07

Ett flygbolag måste koncentrera sig på att sälja de osålda stolarna, inte blå hålla med höga priser så det går tomma.
starta En marknadsavdelning som är aktiv,
SAS har ju tusentals anställda, sätt på att systematiskt ringa upp kunder och företag.
Piloterna jobbar ju bara halvtid, sätt dem på den andra halvtiden att producera på marknadsavdelningen, de ska genomföra 60 kvalificerade tel samtal per dag, och dra in pax till verksamheten, inte gå hemma och påta i trädgården på SAS bekostnad.

frans otto sjöbuse
2022-07-17 11:21

Hur kan en 110.000 plus 36 % sociala kostnader vara en piss i havet ggr 950 piloter
och för ett halvtidsjobb.

pf
2022-07-17 07:45

og frågan blir vel hvem som kjøper Frøsundavik når SAS HQ flytter ut, i sannoliket til Kastrup fom neste sommer…..

Det norske oljefondet trenger en adress i Stockholm !

@Upp med händerna
2022-07-16 17:40

vågar starta nytt flygbolag i Sverige?
är frågan, Ingen,verkar vara svaret..
Tror inte heller att ” Staten” är sugen på detta. på detta.
Om SAS försvinner får Sverige nöja sig med utländska flygbolag.
En svensk ” flagcarrier är en utopi.

sv pf
2022-07-16 17:17

för pf att vara seriös. Men visst, SAS kan göra som Norwegian – smita från räkningen.

Davida
2022-07-15 20:54

Som någon skrev nyss eller tidigare, hur … kan man vara så korkad som huvudägare att missgynna sitt eget land, dess skattebetalare och alla resenärer? Rubriken (min) är svaret!

Frekvent Resenär
2022-07-15 19:38

Även Ryanair gjorde en betydande förlust de senaste två verksamhetsåren. Detta trots att man slapp betala något till de 60% av piloterna som var egen företagare. De kunde inte kräva någon uppsägningstid eller avgångsvederlag.

Ryanair är enligt min mening inget normalt flygbolag. Man har ingen interlining eller samarbete med andra bolag.

De flyger bara en till tre gånger till en destination per vecka.

För en levande Svensk industri krävs ett bättre flygbolag.

Pilot
2022-07-15 19:15

SAS behöver banta. Titta på Norwegains och ryans modell. Fimpa ground handling och banta HQ. Det går bevisligen att bedriva verksamhet med slimmad organisation. De huvuden som behövs där kan hyras in.

Att sänka pilotlönerna är en piss i sjön. Snart går de äldsta i pension och avtalen är redan idag bättre på Norwegain. Kan de inte ens bedriva flygverksamhet på copy paste Norwegians avtal så är något fel.

pf
2022-07-15 18:15

å reforhandle leasingen av kaffeautometene på Frøsundavik !

Upp med händerna
2022-07-15 16:10

Det tål att upprepas. Dela bolaget och skapa en riktig svensk flagcarrier.

Linkan
2022-07-15 14:46

Fördelning av SAS aktieägare.
De flesta finns i Sverige och Danmark.
Antal aktier i respektive land inklusive statligt ägda aktier.

Country Votes
Sweden 47.96%
Denmark 41.74%
Norway 3.59%
United States 3.13%
Finland 0.19%

delägare
2022-07-15 14:17

men du är ju delägare i de statliga finanserna, hur tänker du då?
Självklart ska staten äga och driva företag som går med vinst.

Anarkist
2022-07-15 14:03

Privatiseras helt, ingen stat ska äga nån betydande aktiepost

Rolf
2022-07-15 10:53

Nu när mellanlandningsplågan i CPH nästan upphört och våra grannländer försörjer oss med goda förbindelser, vore det en välgärning att slippa se detta bolag på svensk mark. I 50-talet år har Danmark stulet svenska direktflygmöjligheter till tonerna av svensk efterblivenhet.

frans otto sjöbuse
2022-07-15 09:51

Att köra halvfulla flyg för att mata CPH har kostat SAS miljarder. Här finns en stor sparbössa för att köra ett helsvenskt bolag, dessutom slipper man alla Danska fackföreningar och vilda strejker

Hepp
2022-07-15 08:54

Helt rätt om nu Danska staten ser ett mervärde att SAS blir danskt så kör på. Sverige kan bara vinna på detta.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten