SAS – snart ett danskt flygbolag
Publicerad den 15 juli 2022Kommentarer
Är BRA svenskt?
Visst står det SE som registrering, men även detta bolag är väl huvudsakligen norskt?
När SAS blir danskt kan Sverige fortsätta att fokusera på BRAATHENS och utveckla flygbolaget mer och sas kan gå i Konkurs så Danmark kan fokusera mer på DAT
Sverige borde ha ett nationellt flygbolag Sweden Air (alternativt Air Sweden)
Vi har haft en pandemi som påverkat alla flygbolag. Nu verkar de flesta ha glömt vad som varit de senaste två åren.
Efter riksdagsvalet finns flera nya möjligheter. Hav tålamod verkningarna av pandemin försvinner inte i ett nafs!
Om i huvudsak utländska bolag sköter flygningarna i Sverige kommer vi som land att förlora en hel inkomster från flygningarna.
Ser att PF inte riktigt hänger med,nästa år är det 20 år sedan SAS sålde Frösundavik,det har sedan sålts igen och jag tror inte nuvarande ägaren har några planer att sälja det.SAS är ett av många företag som hyr kontorsplatser i det huset.
Vadå köpa Frösundavik, pf? Varför skulle fastighetsägaren sälja? De hittar väl bara fler andra hyresgäster om SAS flyttar ut? SAS hyr ju bara en mindre del av byggnadskomplexet.
En svensk flagcarrier….ingen vill investera i något sådant.
Vi får nöja oss med olika utländska operatörer till olika hubs runt om i Europa.
ARN är en matar flygplats till olika hub flygplatser.
Då och då nämns önskemålet om ett svenskt “National Carrier” bolag. Detta kommer aldrig att ske, därför att:
– Sveriges är Nordens fattigaste land.
– Vår tillvaro styrs av Jantelagen.
– Flygskam grusar innovation.
– Tidigare försök har snabbt onkursat.
– Evighetslång utredningshysteri.
– Taskiga affärsidéer.
– Traditionell svensk feghet.
Vi ska nog vara tacksamma gentemot våra bemedlade och innovativa grannländer som försörjer oss med flygtrafik bortom vår egen förmåga.
Ett flygbolag måste koncentrera sig på att sälja de osålda stolarna, inte blå hålla med höga priser så det går tomma.
starta En marknadsavdelning som är aktiv,
SAS har ju tusentals anställda, sätt på att systematiskt ringa upp kunder och företag.
Piloterna jobbar ju bara halvtid, sätt dem på den andra halvtiden att producera på marknadsavdelningen, de ska genomföra 60 kvalificerade tel samtal per dag, och dra in pax till verksamheten, inte gå hemma och påta i trädgården på SAS bekostnad.
Hur kan en 110.000 plus 36 % sociala kostnader vara en piss i havet ggr 950 piloter
och för ett halvtidsjobb.
og frågan blir vel hvem som kjøper Frøsundavik når SAS HQ flytter ut, i sannoliket til Kastrup fom neste sommer…..
Det norske oljefondet trenger en adress i Stockholm !
vågar starta nytt flygbolag i Sverige?
är frågan, Ingen,verkar vara svaret..
Tror inte heller att ” Staten” är sugen på detta. på detta.
Om SAS försvinner får Sverige nöja sig med utländska flygbolag.
En svensk ” flagcarrier är en utopi.
för pf att vara seriös. Men visst, SAS kan göra som Norwegian – smita från räkningen.
Som någon skrev nyss eller tidigare, hur … kan man vara så korkad som huvudägare att missgynna sitt eget land, dess skattebetalare och alla resenärer? Rubriken (min) är svaret!
Även Ryanair gjorde en betydande förlust de senaste två verksamhetsåren. Detta trots att man slapp betala något till de 60% av piloterna som var egen företagare. De kunde inte kräva någon uppsägningstid eller avgångsvederlag.
Ryanair är enligt min mening inget normalt flygbolag. Man har ingen interlining eller samarbete med andra bolag.
De flyger bara en till tre gånger till en destination per vecka.
För en levande Svensk industri krävs ett bättre flygbolag.
SAS behöver banta. Titta på Norwegains och ryans modell. Fimpa ground handling och banta HQ. Det går bevisligen att bedriva verksamhet med slimmad organisation. De huvuden som behövs där kan hyras in.
Att sänka pilotlönerna är en piss i sjön. Snart går de äldsta i pension och avtalen är redan idag bättre på Norwegain. Kan de inte ens bedriva flygverksamhet på copy paste Norwegians avtal så är något fel.
å reforhandle leasingen av kaffeautometene på Frøsundavik !
Det tål att upprepas. Dela bolaget och skapa en riktig svensk flagcarrier.
Fördelning av SAS aktieägare.
De flesta finns i Sverige och Danmark.
Antal aktier i respektive land inklusive statligt ägda aktier.
Country Votes
Sweden 47.96%
Denmark 41.74%
Norway 3.59%
United States 3.13%
Finland 0.19%
men du är ju delägare i de statliga finanserna, hur tänker du då?
Självklart ska staten äga och driva företag som går med vinst.
Privatiseras helt, ingen stat ska äga nån betydande aktiepost
Nu när mellanlandningsplågan i CPH nästan upphört och våra grannländer försörjer oss med goda förbindelser, vore det en välgärning att slippa se detta bolag på svensk mark. I 50-talet år har Danmark stulet svenska direktflygmöjligheter till tonerna av svensk efterblivenhet.
Att köra halvfulla flyg för att mata CPH har kostat SAS miljarder. Här finns en stor sparbössa för att köra ett helsvenskt bolag, dessutom slipper man alla Danska fackföreningar och vilda strejker
Helt rätt om nu Danska staten ser ett mervärde att SAS blir danskt så kör på. Sverige kan bara vinna på detta.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten