Skatt på flygbränsle – i huvudsak flygbensin

Publicerad den 22 januari 2008
Kommentarer
Förslaget innebär skatt på flygbränsle som används för privata ändamål, i huvudsak flygbensin. Det EG-rättsliga undantag som Sverige haft, vad gäller beskattning av flygbränsle (bensin) som förbrukas för privata ändamål, upphörde att gälla den 31 december 2006.

Nu föreslås att en skatt på bensin tas ut från och med den 1 juli 2008.

Förslaget innebär att all bensin som inhandlas från 1 juli säljs beskattad och att inneliggande obeskattade lager större än 1.000 liter beskattas.
Flygföretag som flyger kommersiellt kommer att kunna begära återbetalning av betald skatt.

Flygfotogen (Jet A1) omfattas inte.

Jag kommer att diskutera ett eventuellt gemensamt remissvar med Allmänflygrådet.
SFR bör trycka på ett antal olika frågor såsom:

-Motsätta oss skatten (men det torde inte gå, varför vi bör inrikta oss på att mildra konsekvenserna)
-Lägsta möjliga skatt enligt EUs förslag – absolut inte en högre Svensk skatt!
-Skolflygning MÅSTE undantas! (det anser jag vara en flygsäkerhetsfråga då det annars kommer att innebära färre flygtimmar)
-Kommersiella flygföretag skall kunna köpa bensin obeskattad (för att slippa kostnaden och den administrativa bördan att begära återbetalning av skatt)

Tacksam för synpunkter, snarast möjligt,  från berörda medlemsföretag!

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten