Smart Lynx på väg mot nya äventyr

Publicerad den 12 december 2023
Kommentarer
Uppdraget för SAS är slut. Men de maskiner som flugit i Skandinavien är redan på väg mot nya uppdrag. Återstår att se om de kommer tillbaka nästa år när SAS sagt sig behöva en eller två ACMI-leverantörer.
Den 1 december lämnade Smart Lynx som avtalat SAS med sina i snön närmast osynliga, vita A320. Totalt har Smart Lynx haft ett dussin A320 i SAS produktion, som mest åtta samtidigt. Som del i världens idag största ACMI-leverantör; Avia Solution Group, med 168 flygplan, varav 64 i Smart Lynx, väntar ingen vintervila. Kunderna står i kö. Mest bråttom hade YL-LDK som landade sin sista SK-flygning från Oslo klockan 20.40 på Arlanda torsdag 30 november. Redan 02.23 lättade den på en ferryflygning till Istanbul, för att redan klockan 11.38 på fredagen, åter vara i luften för AnaduluJet, numera A-jet, på en turnaround till Lyon, Sista SK-flygning för SmartLynx i stort landade på Arlanda 22.38 den 30 november på efter en flygning från Oslo även den. Redan vid lunchtid på fredagen hade det planet och ytterligare en maskin från SmartLynx gått från Arlanda till Madrid, två till Karlovy Vary och en till Tallinn. Här väntar underhåll i några dagar, varpå trolig destination för flera av dem är Indien, där IndiGo redan fått in de övriga A320, som lämnat SAS. Ännu en SmartLynx A320 gick till Tallinn och så var bara en som gömt sig på Arlanda, även i första decemberveckan, innan den drog till Malta den 5 december, där Smart Lynx också har dotterbolag.
Avia Solution Group startar nu även fem nya ACMI-bolag med egna AOC i Asien, först ut var Indonesien, så i Thailand med 25 enheter 2025. Också i Brasilien och Kanada öppnar man eget. Samtidigt har BAA, deras baltiska pilotskola beställt drygt 80 nya skolplan från Cessna. De ska trygga tillgången på främst egna piloter för den enorma efterfrågan och flygskolan öppnar nytt bland annat i Italien. Avion Express, i samma koncern med 50 flygplan, räknar med att ha 100 plan år 2027. Den höga efterfrågan på ACMI-tjänster kopplat till försenade leveranser, motorproblem samt personalbrist, väntas hålla i sig flera år framåt.
Estniska X-fly, en annan ACMI-aktör till SAS, som ägaren estniska staten nu vill sälja, flyger just nu nio CRJ-900 och sex ATR-72-600 för SAS, medan en ATR är på underhåll. Systerbolaget Nordica har senaste månaden avvecklat sitt olönsamma engagemang på wet-lease för tysk-estniska Marabu Airlines, som nu tagit över tre A320Neo i egen regi. Nordicas två CRJ-900 flygs operativt redan av X-fly för SAS. Kvar i Nordica finns bara en sedan någon månad overksam A320; så i princip är Nordica redan avvecklat. I SAS inhyrda CRJ-900-flotta står dessutom tre på längre underhåll, men de hör alla tre till CityJet.
SAS Link, ett SAS-ägt ACMI-bolag med tio ERJ-195LR har nu sedan ett halvår tre av tio plan parkerade, mestadels i brist på besättningar. SAS kommer närmaste tiden ta emot ytterligare tre A320Neo i vanliga SAS och fyra ytterligare i SAS Connect, vilket skulle ge 80 A320 totalt. Fler finns i orderböckerna. Elva av de 80 är dock 320ceo, i stort sett årsbarn med de SmartLynx-maskiner som nu lämnat.
SAS säger nu att man nästa år ska klara sig med en till två ACMI-leverantörer, där man sannolikt inte räknar in egna SAS Connect och SAS Link. Under sommaren 2023 flög även Air Baltic tre till fyra plan från främst Norge och Jettime tre för SAS Danmark.
Antalet plan och flygbolag i ACMI drift växer hela tiden. En ny aktör 2024 som vi säkert får se mer av även i Sverige är Fly4; ett dotterbolag till välrenommerade polska charterbolaget Enter och till TUI-gruppen, som får Irland som bolagshem och sannolikt 737 i flottan. Enter flyger just nu för övrigt tomtecharter London-Pajala på ett dussin flygningar.
Under tiden lär vi se en del vita fåglar även vintertid på Arlanda, bland andra GetJet och KlasJet 737-800 och senast även DAT 320 för Finnair. BRA är fortsatt på Korsika med en ATR 72-600 och Erik Thun äger fortsatt ATR 72-500 SE-MDC som flyger Air Serbia på Balkan för DOT, DAT:s litauiska dotterbolag. ACMI är en året-runt verksamhet.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-12-14 10:31

Hur stora är löneskillnaden Balt crew och Svenskt, problemet här är de dyra sociala kostnaderna en + 33% på bruttolönen, bara detta fördyrar extremt, Danmark Estland etc har bara en 12% + sociala. Kostnader.
Svenska staten drar in hundratals miljarder på sociala kostnader
Pensionsavsättningarna är bara några få %, resten ren skatt på arbete.

Gullan Purser&ServiceExpert
2023-12-13 07:32

Då alternativet var att ställa in flygningar, var detta det som räddade oss. Det har varit några utmaningar och kanske flickorna behöver en service och kaffekurs för att bli kompatibla. Men nu är vi på banan igen med service och nybryggt!

WX
2023-12-12 22:52

Sägs att ett 50-tal piloter från Cityjet är på väg över till SAS Link i Köpenhamn. Spännande och se om Cityjet kommer ha någon personal kvar. SAS tömmer sina underleverantörer på piloter.

@ Olof
2023-12-12 14:42

Rasistkort = Låg nivå! Bättre kan vi!
Smartlynx tar betalt för att piloter ska börja hos dem, utöver det så har dem inte någon form av anställningstrygghet för varken Kabinpersonal eller Piloter.
Piloter skickar faktura till ett bolag i Dubai och arvodet är lågt när man själv ska stå för avgifter, pension, skatter osv.
De blev utkastade av Condor pga säkerhets och kvalitetsproblem.
Många lämnar bolaget, de söker folk på ALLA typer just nu!

Olof
2023-12-12 13:22

Smart Lynx är framgångsrikt och lönsamt, mer än man kan säga om SAS som borde återbetala den del av pandemistödet som kom från svenska skattebetalare för vad fick de för pengarna? Air Baltic är ju också från öst då, avgjort bästa bolaget runt Östersjön. Det här östhatet är rena rasismen. Finnair å sin sida det mest kreativa. SAS har väldigt mycket att bevisa från dålig punktlighet och dyra biljettpriser med hög kabinbeläggning och fortsatt ändå miljardförluster. Det lär KLM inte godkänna.

Jocke
2023-12-12 12:08

Vi får hoppas att vi slipper se detta bolag i Skandinavien. Oseriösa östbolag hör hemma i öst..

Cph4ever
2023-12-12 12:01

Med 12st A320NEO på väg är det endast CityJet och X-fly som kommer att flyga som externa leverantörer åt SAS.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten