Någon som vet sanningen om busshållplatserna på Arlanda?
Skrivs ju upprepade gånger här och klagas på avståndet från flygbusshållplatsen på Arlanda och säkerhetskontrollen/utgången i Terminal 5.
Jag är helt säker på att jag tidigare läst från Swedavia att det är pga. Ombyggnationer som hållplatsen vid Terminal 5 ej är i bruk.
Men nu har jag sett någon annan stans att den inte kommer tillbaka pga. Säkerhetsskäl, som jag minns det så är det pga. Skärpta säkerhetsregler man inte får placera hållplatser så nära Terminalen.
Är det någon som egentligen vet vad som hänt. För på Swedavias hemsida hittar jag ingen info nu.
För jag tycker att lite beroende på hur det ligger till så bör ju kritiken se olika ut. Är det så att skärpta säkerhetsregler ställer till det så är det väl bara att informera om det och göra allt man kan för att skapa den snabbaste och genaste vägen från Entrén till T4 och hela vägen till Security i T5.
Är det så att Swedavia ”slarvat bort” hållplatsen vid T5 så bör dom ju skämmas och omedelbart åtgärda problemet, även om tåg till Arlanda är smidigt och bra så är en god bussanslutning jätteviktigt för att öka tillgängligheten.
Någon som sitter inne på vetskapen om vad som händer med den förlorade busshållplatsen?
svar
I slutet av oktober kommer Flixbus och Flygbussarna ankomma till Terminal 5, äntligen! Snart kommer även avgående bussar angöra Terminal 5. Vet att planen från början var att bussterminalen skulle ligga under säkerhetskontrollen, men att det väldigt sent påkommet ansågs som en säkerhetsrisk.
Nu kommer man behöva ta en trappa ner för att gå under jord och sedan åka rulltrappa upp till ankomsthallen istället för att gå rakt in i terminalen i samma plan.
Är det någon som vet vad planen är för området under säkerhetskontrollen som idag är igenbommat bakom gråa fasadskivor? Kommer en framtida bussterminal ligga där, eller någonstans?
lite off topic men har ju med undermålig obefintlig information från swedavia att göra. Någon som vet vad som ska hända med terminal 4 då det ryktas om att den ska stänga i slutet av oktober? Nån skrev ju nåt om nån masterplan för övriga byggen.
Varför måste det vara en hållplats? Det är väl bara att stanna bussen så man får gå av. Har folk slagit i huvudet eller vad är det frågan om?
Klart 2033 alltså…
Swedavia borde släppa all annan prioritering och satsa allt på att få till en busshållplats snarast. Är så jävla dåligt och pinsamt just nu.
Inte bara en busshållplats utan ett helt angöringshus för bussar planeras utanför T5. Klart 2033. Tills dess blir det till att gå till/från T4…
Swedavia har tyvärr alltid varit dåliga på att ge ordentlig information i god tid både till oss som jobbar på flygplatsen eller resenärerna. Gällande busshållplatserna så hörde vi länge att det kommer inte bli nån tillbakaflytt. Men nu för nån månad sen fick jag en länk skickad till mig och där står en del av framtidsplanerna och då ska det bli en busshållplats vid 5:an också men först 2033 så många år kvar. Tyvärr har jag inte länken kvar och hittar den inte nu när jag söker.
Det finns en ny masterplan för Arlanda flygplats där en busshållplats ska byggas utanför Porten T5. I denna masterplan ingår andra intressanta byggnationer, exempelvis en ny enkelriktad taxibana från södra sidan SAS-hangaren/pir G rakt ner till ramp M, plus rivning av ALFA parkeringen för att ge plats åt en ny taxibana från ramp R till bana 3/01R. BETA förlängs söderut. Cargo City byggs ut, och ny fraktramp byggs vid 01R. Förlängt 01R + dubbla taxibanor för bana 3. Ramp K blir dedikerad remoteplatta.
Finns till och med en fin skissbild på nya busshållplatsen på T5. Googla Development Plan Stockholm Arlanda Airport.
Det som är synd är att det kommer ta flera år innan den där busshållplatsen står färdig.
Sanningen är att hållplatserna inte ligger där dom borde! Swedavia skissar på en ny lösning för dyra pengar som man inte har….
Det är ju inte långt att gå från Sky city till säkerhetskontrollen. Kanske lite träning vore bra 🙂
Även om Kastrup enligt mig i många avseenden är en trevligare flygplats så är avstånden långa mellan gate och tullfilter. Även här finns endast ett tullfilter, landar du dessutom på E-gate eller A-gate har du en lång promenad. När du däremot kommer ut från tullfiltret så har du alla fall tåget runt hörnet.
Till L
TACK för ditt svar!
Skönt att vi är fler som har lite samma bild av vad som har hänt, och det är ju verkligen olyckligt att ändrade regler ställt till det.
MEN: Var är planen för att lösa problemet och varför är det toktyst från Swedavia!
En liten skylt som säger att man måste planera om och återkommer med en ny lösning i framtiden skulle ju i alla fall minska irritationen hos många bussresenärer.
Ren inkopentens, nochalans eller korruption av Swedavia från början till slut.
Att planera en omfattande ombyggnad av Arlandas största och viktigaste terminal Arlanda utan att i beräkningen ta med en hållplats för det transportmedel som används av majoriteten är skandal.
Eller så har man, med eller utan påtryckningar, velat gynna vissa andra aktöter som transporterar resenären till flygplatsen.
I andra länder hade redan många huvuden rullat.
Helt overklig hela situationen för den som använder buss till Arlanda – vilket är många. Vilket annat land skulle göra så på sin huvudflygplats?
Att Swedavia inte tagit tag i detta och påbörjat en alternativ lösning är skandal. Är bara att titta på en satellitbild över området så kan man enkelt se att en väg hade kunnat dras utanför T5 vid drop-off platsen och utmed terminalen utan att det runda parkeringshuset behöver rivas.
Där kan åtminstone flygbussarna och parkeringsbussaena få plats.
Gamla busshållplatsen på T5 ligger under nya säkerhetskontrollen. Av säkerhetsskäl får hållplatsen inte ligga där under.. Terrorhot etc. Det kan man ju förstå. Någon ny busshållplats vid T5 finns det inga planer på har jag fått berättat för mig. Dock ingen skriftlig referens på det. Och det är ju det som är katastrofalt dåligt – Att taxibilar fortsatt kan parkera rätt utanför dörren medan Swedavia tvingar folk att gå kilometervis om dom vill åka buss.
Lägg sedan till att enda vägen ut är genom tullfriltret på T5 vilket gör att om man landar på T4 (C-piren) måste man först gå hela vägen till T5 och sedan tillbaka där man klev av planet, fast på andra sidan glasväggen. Också katastrofalt dåligt av landets största flygplats.
My two cents..