Strejk idag – fyra regionalbolag kvar på marken

Publicerad den 7 juni 2010
Kommentarer
Trots förhandlingar under helgen trädde den andra utlysta strejken i kraft i dag på morgonen. Medlarna har dock inte gett upp. Samtidigt som Avia Express, Avitrans, Direktflyg och Golden Air åter står stilla fortsätter förhandlingarna.

Försöken att få till stånd en uppgörelse mellan Flygarbetsgivarna och svensk Pilotförening har pågått under helgen. Trots det har parterna inte kommit så långt att medlarna ansett sig kunna lägga något nytt bud.

Det innebär att den andra varslade strejken trädde i kraft i dag på morgonen. Piloterna på Avia Express, Avitrans, Direktflyg och Golden Air har lagt ner arbetet och bolagens flygningar är inställda idag, tisdag och onsdag.

Medlingsförsöken fortsätter dock också idag med sikte på att så snart som möjligt kunna mötas i en uppgörelse. Misslyckas det hotar den utvidgade strejken på onsdag den 9 juni. Mellan klockan 05.00 och 13.00 kommer då alla SPF medlemmar att lägga ner allt pilotarbete i samtliga flygbolag och flygskolor som har kollektivavtal mellan Flygarbetsgivarna och SPF. Det innebär att i princip all svensk flygtrafik ligger nere under åtta timmar på onsdag. Det blir enbart utländska bolag i luften över Sverige.

– Men vi hoppas att medlarna ska leda förhandlingarna i mål så att alla skadliga stridsåtgärder kan blåsas av, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Flygarbetsgivarna.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

f.d. Flygsäkerhetsdirektör
2010-06-10 22:23

Forstår att Transportstyrelsen / LFI icke vill uttala
sig för eller imot “inhyrning” av piloter.

Till den resande almenten vill jag bara få nämna ved att Egenkontrollen i Flygsäkertssystemet gjör det svårt for LFI /bolagen och hålla kontroll över certifkaternas kvalitet; och vi har sett för att piloter flyger utan certfikater. SE UPP !

Fan av Onkel
2010-06-08 09:51

Hahaha

Det var den bästa kommentaren jag någonsin läst på ett forum! Tack Willy! Thumbs up!

Onkel Willy
2010-06-08 09:18

Jeg var ikke klar over at den almene svenske befolkning var saa dum, som den fremstaar her. Det var da helt til grin. Hvordan kan det vaere lyxstrejk at kaempe for at fastholde ansaettelsestryghed?
Jeg ved at der ikke er tradition for at kaempe i Sverige, men at indtage en haan mod at der endelig er en gruppe arbejdstagere som er villige til at kaempe, er sku for dumt. Ligesom dumt pap.
Hvis i ikke har penge til at flyve, saa koer i Saab’en.

Lars Werner
2010-06-08 07:03

…det stod namnet på chefen för flygarbetsgivarna men det togs bort…

Regionalpiloten 2010
2010-06-08 00:29

Hade jag haft 28330,50 kr i lön hade jag varit riktigt nöjd, dra av 3-4000 kr så är vi nära. Helt sjukt egentligen när man jämför sådär och en riktigt pungspark att bli kallad för “lyxstrejkare”. Hahaha!

//Regionalpiloten 2010

Lars Werner
2010-06-07 21:30

…ta handels, 112,50 per timma ger: 47,5h i veckan ger 209h i månaden ger: 23.512,50 sen arbeta 3 av 4 helger ger: 4.809 i OB ger: 28.330,50 per månad. Nu har jag inte räknat med OB på kvällar samt att detta är det SÄMSTA avtalet i Sverige just nu. Hur många piloter i regional flyget tjänar mer än detta? Ni som fortfarande ser detta som en “lyx-strejk” är antigen inte så intelligenta eller så heter ni XXXXX, eller kanske både och…

Svar
2010-06-07 21:03

Jesus, Adam.

Alias
2010-06-07 21:01

Kruxet är att eventuella nya bolag kommer att köra med sämre villkor/lön än nuvarande bolag. Ska då piloterna strejka sönder dom oxå?

Anette
2010-06-07 18:55

Det är INGEN som kommer att sluta flyga! Det som finns nu försvinner och PANG! har det bildats 4-5 nya bolag! Den enes död… (P.s som pax skiter man i vem som kör, bara dom gör det!)

Laser
2010-06-07 18:41

ja då ser vi till att 2-4 flygbolag går i graven av en anledning för man vill ha bättre villkor på sitt arbetsplats. Visst förstår det men samtidigt tror jag ej vi vill gå på A-Kassa om 3 månader. Snyggt jobbat….

K
2010-06-07 14:59

Alla som tycker det är en lyxstrejk. Tänk på att nästa gång kanske det är du som blir uppsagd, och sedan erbjuden samma jobb till skitdåliga villkor och lön, inte lika roligt då va.

Arg
2010-06-07 14:31

Det har blivit en ankdam i sverige. Priserna för låga o vi piloter skall ha en städarlön, o ej vara “säkert” anställd längre. Safe first!? Up my a…Nej nu får det f.. vara nog!

Peter Pilot
2010-06-07 14:28

Det är på tiden att folk lär sig vad det kostar att driva flygtrafik.
Alla dessa lågpris satsningar gör att uppfattningen av vad en resa kostar blir förvrängd. Konkurrensen ökar, bolgens intjäning minskar vilket leder till att personalen blir “offer”

Lars Werner
2010-06-07 13:25

…vad Elisabeth Holming-Schiller tjänar och om hon är anställd i Sverige eller Nya Zeland och tvingas att skattefuska för att få fortsätta jobba i Sverige… men det har väl inget med saken att göra…

Hubert
2010-06-07 10:29

Herregud. Jag skulle vilja ta ett snack med Elisabeth och klargöra för henne vem det är som gör skadliga stridåtgärder. Det är så uppenbart så det blir komiskt när de försöker kasta dynga på oss “giriga piloter” som inte accepterar att bo i husvagn resten av karriären.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten