Svenskt Flyg välkomnar EUs förslag

Publicerad den 20 december 2006
Kommentarer

PRESSMEDDELANDE     2006-12-20

EU-kommissionen har idag presenterat sitt förslag om hur flyget ska inkluderas i det europeiska handelssystemet för utsläppsrätter av koldioxid. Förslaget innebär i korthet att flyg inom EU inkluderas i systemet år 2011 och all internationell flygtrafik till och från EUs flygplatser år 2012. EU-kommissionen kommer att arbeta för ett utvidgat och om möjligt globalt system.

Flyget är viktigt för att Sverige ska kunna hävda sig i konkurrensen i en allt mer globaliserad värld. Den nytta som flyget tillför det svenska samhället ska dock balanseras mot flygets negativa effekter på miljö- och klimat.

Under den debatt som fördes i våras om den tidigare regeringens förslag att införa en flygskatt, framförde Svenskt Flyg att ett betydligt bättre alternativ än en flygskatt vore att inkludera flyget i det europeiska handelssystemet för utsläppsrätter av koldioxid.

- Vi välkomnar därför EU-kommissionens förslag som ett första steg i vad som nu tycks bli början på en lång process att inkludera så mycket som möjligt av flygtrafiken i systemet, säger Anders G Högmark (bilden), styrelseledamot i Svenskt Flyg.

- Det är för tidigt att säga vilka konsekvenser det nu presenterade förslaget kommer att få för såväl miljö som flygbranschen, fortsätter Anders G Högmark, vi behöver sätta oss ner och analysera förslaget i alla dess detaljer.

Svenskt Flyg anser att det är viktigt att poängtera vikten av att flyget behandlas på ett konkurrensneutralt sätt i förhållande till såväl andra delar av transportmarknaden som till andra relevanta samhällssektorer. För att systemet ska vara så effektivt som möjligt bör också så få undantag som möjligt göras för vilka delar av flygtrafiken som ska inkluderas eller inte.

- Framförallt den sista punkten verkar inte vara till fullo uppfylld i förslaget, vilket kan få till följd att det inte blir så effektivt som det ursprungligen var tänkt. Om det verkligen är så eller inte får vår fortsatta analys visa, säger Anders G Högmark.

För att analysera EU-kommissionens förslag, kommer Svenskt Flyg att anlita den miljökommitté som man tog initiativ till i våras. Miljökommitténs arbetshypotes är att det inte finns någon enskild åtgärd som löser flygets miljöproblem. Det krävs en kombination olika åtgärder, inklusive bra ekonomiska styrmedel.

- Rätt utformade handelssystem med utsläppsrätter av koldioxid har visat sig vara ett bra verktyg för att få ner utsläppen av koldioxid i andra branscher. Det gäller därför att också detta förslag är utformat på rätt sätt för att den verkligen ska bidra till att minska flygets utsläpp av koldioxid. Det ska bli intressant att analysera det idag presenterade förslaget, säger ordföranden i Flygets Miljökommitté, professor Lars B Johansson, i en kommentar.

För ytterligare information var god kontakta:

Anders G Högmark, styrelseledamot i Föreningen Svenskt Flyg
Telefon 070-609 67 09
eller
Lars B Johansson, professor, ordförande i Flygets Miljökommitté
Telefon 070-762 31 91

Om Svenskt Flyg:

Svenskt Flyg är ett forum för svenska flygintressenter som vill stärka flygets roll som kollektivt kommunikationsmedel och slå vakt om svensk flygindustri.
Svenskt Flyg har som målsättning att öka kunskapen om flyget, främja flygets och flygsektorns utveckling samt konkurrenskraft.
Svenskt Flygs ordinarie medlemmar är: SFR - Svenska Flygföretagens Riksförbund, Luftfartsverket, SAS, Saab Aircraft, Volvo Aero och SRFF - Svenska Regionala Flygplatsförbundet.
Svenskt Flygs associerade medlemmar är: Flygbussarna, A-Train/Arlanda Express, Flygtaxi, Sveriges Affärsreseförening och TFHS-Trafikflyghögskolan
.

 


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten