
Svenskt inrikesflyg nära en kris
Publicerad den 22 februari 2024Kommentarer
Det finns en utmaning med att befolkningen i södra Sverige gillar Bromma och i Norra Sverige Arlanda. Det ger en väldigt liten nätverkseffekt på inrikes. Över tid kommer säkert Bromma att läggas ner. Frågan är bara hur dåligt det kommer att bli i mellantiden när SAS blir mindre svenskt och Bromma finns kvar.
SDL med tåg som konkurrent var inte SAS bästa linje i Sverige.
Arn-sdl var före pandemin SAS lönsammaste linje. Fulla jet maskiner måndag- fredag, idag som bäst två atr tis – tors, måndag, fredag och söndag endast en. Förr flögs även på lördagar. Biljetterna blivit väldigt dyra dessutom. Trist utveckling
Jag tycker att det är bra att Ryanair försvinner från inrikes trafiken. SAS Plus är ju en bra produkt för inrikes avgångar och väldigt konkurrenskraftig mot SJ men opålitliga resor och sämre service än SAS.
Marknaden får sköta detta “problem”, man kan inte tvinga folk att flyga. Digitaliseringen ersätter ju naturligtvis mycket av resandet.
helt enig, få det svenske bolaget SAS ut av norsk innenriks !
Vi behöver mer inrikeslinjer. Göteborg behöver utökas med Malmö, Kalmar och diverse Norrland samt Östersund.
Bra rutet! Nu måste flygbranschen stå upp för sig själv. Men också faktiskt satsa på inrikestrafiken. Med SAS fem till sju avgångar till Göteborg är det svårt att konkurrera med SJ:s 16. Därtill kommer MTRX med ytterligare åtta.
Priset på sträckan är också ett problem. Inte sällan ligger en enkelresa Stockholm-Göteborg uppåt 3 000 kronor. Det är inte helt bekvämt att komma med den reseräkningen till arbetsgivaren… signalfel och annat till trots.
Kommentaren att vi ska ha en cityflygplats för att driva upp markvärdena för kranskommuner är nog ändå det konstigaste jag någonsin sett.
Ingen förlust att Ryanair lägger ner. Utländska bolag skall inte få operera inrikes i ett annat land. När man talar om BRA så får man väl hoppas dom klarar sig, men med tanke på volymen personal man har kontra antalet passagerare så ser det inte så lovande ut. Problemet med detta bolaget är likt innan pandemin, man försöker rekrytera sig ur problemen och tillsätter massa påhittade roller, skaffar mellanchefer och har utbildade piloter på huvudkontoret som inte flyger en decimeter per år.
Sv @Linkan. Kommuner skall leverera skolverksamheten, daghem, hemtjänst och andra välfärdstjänster – inte syssla med markspekulation.
Att bygga bostäder skulle vara ett ekonomiskt haveri för kranskommunerna runt Stockholm. Vad skulle deras mark bli värd efter det? Att ha argumentet att sälja av marken som anledning att lägga ner Bromma är ungefär lika korkat som att kissa på sig för att hålla sig varm.
Måste det bli dyrare bara för att enbart ett flygbolag trafikerar en inrikeslinje? Flyget konkurrerar ju fortfarande med bilen och tåget. I det stora hela känns det som att det borde vara mer kostnadseffektivt att en A320neo startar ensam än att en CRJ och en ATR startat samtidigt till ARN respektive BMA? Dessutom kan ju valfriheten bli större om det finns fler avgångar att välja på och på så vis bättre anslutningar om det bara är ett flygbolag som trafikerar.
Vad då blåbruna? Märta Stenevi har ju tack och lov lämnat sin språkrörspost. Så det där är bara…. just det: Gäsp!
Kris är väl lite överdrivet. Med högre efterfrågan blir det högre tillgång. Räcker väl bra som det är, annars hade bolagen lagt till fler avgångar. Ser inte problemet.
Ohlsson verkar låtsas att solen skiner med den nya regeringen. Stödpartiet vill inte satsa på flyget för att underlätta för utländska besökare att komma till Sverige. Regeringen tar bort skatt på plastpåsar samtidigt som man gör allt för att fly undan det faktum att inrikesflyget i Sverige är i kris. Jag förstår företagen, kommuner, organisationer och staten som mer eller mindre stoppat alla onödiga resor för endagsmöten inom landet.
Att bygga bostäder på Bromma flygplats vore realistiskt, ekonomiskt lönsamt och en jackpott för Stockholm stad.
Det säger två fastighetsprofessorer på KTH . Projektet skulle bli det största sedan bygget av Vällingby och Farsta.
Enbart tomträttsavgälderna till nya flerbostadshus skulle ge flera 100 miljoner kronor om året.
SAS har INTE lagt ner Ronnerby!!!!!!
Jag antar att Stockholm vill ha lite mer avkastning än 1kr/år som man får arrende för BMA… det tror jag även de blåbruna egentligen tycker!
Annars bra adekvat analys
Den stora frågan är väl om BRA kommer igenom sin rekonstruktion.
Utan BRA dör BMA, och innrikes till regionala utplånas.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten