Thomas Cook tar bort vattnet ur sina flygplan

Publicerad den 4 mars 2010
Kommentarer
De flesta passagerarflygplan innehåller faktiskt stora mängder vatten. Det rör sig normalt om 250–295 liter kondensvatten som samlas bl.a. i flygplanens isolering.

Varje år förbrukar varje flygplan cirka 30 ton extra bränsle för att lyfta detta vatten från flygplats till flygplats.

Men nu vill Vings flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia göra sig av med vattnet. Bolaget har just beställt sex Zonal Drying System för totalt cirka två miljoner kronor. De svenska systemen ska från och med i vår dränera bort vattnet i flygplanen Airbus 320 och Airbus 321.

– Med Zonal Drying System kan vi få en viktreducering som gör att bränsle­förbrukningen minskar med upp emot 30 ton per år och flygplan. Samtidigt minskar koldioxidutsläppen med 95 ton. Installationen av torksystemen är ett naturligt led i vår aktiva miljöprofil, som nyligen gav oss resebranschens särskilda miljöpris i konkurrens med 80 andra företag, säger Tom Clausen, vd för Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Företaget räknar med att kunna tjäna in investeringarna i torksystemen på 2,7 år.

– Ett system väger mindre än 26 kilo och tillverkaren garanterar att minst 85  procent av kondensvattnet ombord ska vara avlägsnat inom tre till sex månader, berättar Tom Clausen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Zanock
2010-03-08 23:24

Man kan ju också undra hur bra det är för miljön med att låta en massa båtar ( Silja och Viking m.fl. ) dagligen skall åka fram och till baka mellan Stockholm – Åland. Där kan man snacka om bränsleförstöring.

Lina G
2010-03-08 21:42

Om man inte har något vatten ombord, hur ska vi då kunna brygga kaffe eller gå på toa???

Masen
2010-03-07 12:18

I och för sig inget nytt??Det introducerades i mitten av 1980 hos Flygvapnet då vi skulle skydda elektronik på J35 Draken,Gammal kunskap i ny passande tappning..

Olle
2010-03-05 10:42

Bra att sign. Stinsen m.fl. tar upp detta vansinne att flyga Tax-free fram och tillbaka.Förutom vikten är detta även en stor säkerhetsrisk.
Är det tullen som motarbetar uthämtning vid ankomst???

Old news
2010-03-05 10:26

BLX gjorde samma sak på sina 75or för två år sen. I arbetet mot ISO certifiering som blx har.

Bengt
2010-03-05 06:57

Flygvapnet har ju sedan länge torksystem som man ansluter i hangar för sina kärror och då inte för viktreducering utan för att minska korrosion. Det vore väl nåt för dom att vid gate kunna ansluta hela kabinen och motorgondoler, avionics bay etc till ett torksystem, skulle bli ännu mindre vatten och bättre livslängd på grejerna. Win-win som det heter nuförtiden…

Stinsen
2010-03-04 21:14

Till Undrande: Där har du en riktigt bra poäng. Så vansinnigt att flyga prylarna fram o tillbaka bara för en massa konstiga regler. Varför inte ha taxfreevarorna stå på tex Arlanda och sedan dela ut dessa till paxen vid hemkomst. Kostnaden för detta skulle nog bli lägre per år än bränslekostnaderna motsvarande.

undrande
2010-03-04 20:53

kommer jag ihäg rätt ligger det 900kg eller så i retur taxfree med på utresan. Om 250kg vatten sparar 95ton koldioxid, genererar retur varorna 427,5 ton!! Miljömedvetenheten hur står det igentligen till med den. _Flyget behövs, gör rätt saker…

Stinsen
2010-03-04 19:18

Till RNC: Det kanske inte går att installera i äldre eller andra flygplanstyper av olika orsaker. Men varje sådan här sak gör ju sitt till för att minska utsläppen och spara pengar åt flygbolagen.

Jodå
2010-03-04 17:41

Novair installerar detta system i sina A321 i april / maj 2010.

Plupp
2010-03-04 13:51
RNCs
2010-03-04 13:39

Hur många plan handlar detta om för DK’s del? Varför inte i alla plan?
Hur många andra flygbolag har liknande system?
Man undrar varför inte alla operatörer har det? Med så stora besparingar i ekonomi och miljö borde det vara ett krav.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten