Tillbakablick med British Airways

Publicerad den 27 januari 2010
Kommentarer
De senaste tio åren har utan tvekan varit en av de mest händelserika och omvälvande perioder i flygresornas historia. I samband med att ett nytt decennium har inletts tar British Airways en tillbakablick på de nyheter som slog igenom under 00-talet.

Nedan följer några av de banbrytande utvecklingarna som skett inom flygresandet under de senaste tio åren samt några viktiga milstolpar i British Airways historia.

• British Airways lanserar ”flat bed” i business class, Club World (2000)
Början av förra årtiondet innebar en ny era i komfort för British Airways passagerare. Då infördes världens första flygplanssäte som går att fälla i 180 grader, så att man ligger helt horisontellt precis som i en säng.

• En ny resklass (2000)
Under år 2000 införde British Airways World som första globala kommersiella transportföretaget en fjärde resklass – World Traveller Plus. Det är en ekonomiklass premium som riktar sig mot kostnadsmedvetna affärsresenärer och kräsna privatresenärer som vill ha mer utrymme och integritet än de får i World Traveller (den vanliga ekonomiklassen). Omfattande forskning har visat att kunderna vill ha mer komfort och kvalitet till ett överkomligt pris.

• Online check-in (2001)
00-talet var det årtionde då online check-in slog igenom och år 2000 lanserade
British Airways sin online check-in service som nu finns tillgänglig på över 97 procent av British Airways rutter. Över 25 000 kunder väljer dagligen att checka in via ba.com för att spara tid och undvika stress på flygplatsen. En färsk undersökning från Business and Travel Meetings Show visade att 31 procent av resenärerna checkade in online under november och att totalt 21 procent skrev ut sina boardingkort innan de kom till flygplatsen.

• ba.com (1995 – pågående)

British Airways webbsida, ba.com, blev allt populärare under 00-talet med i genomsnitt 2,5 miljoner besökare varje vecka. Webbplatsen är idag tillgänglig på elva språk, däribland svenska. Ba.com röstades fram till ”Best Airline Website" under Travolution Awards 2008. Under 2009 utvecklades webbplatsen ytterligare för att göra det möjligt för kunderna att boka hotell, hyrbil, lokala rundturer, sevärdheter och biljetter från ett och samma ställe.

• Mobil check-in (2008)
Sedan 2008 har det varit möjligt att också checka in via mobilen. Detta är en gratis tjänst från British Airways som är tillgänglig på elva språk.

– De enorma framsteg som skett inom tekniken de senaste tio åren har gett oss möjligheten att erbjuda kunderna en snabbare, effektivare och bekvämare reseupplevelse än någonsin tidigare. Vår utmaning framöver är att utnyttja dessa tekniska framsteg för att ytterligare förfina och förbättra våra tjänster, säger Peter Rasmussen, Regional Commercial Manager på British Airways i norra Europa.

• Miljön i fokus (2005)
British Airways tar ett stort ansvar i miljöfrågan och var det första flygbolaget i världen som införde ett frivilligt system som gör det möjligt för kunderna att kompensera för det koldioxidutsläpp som deras flygresor innebär. Genom en enkel transaktion i samband med att kunderna bokar sitt flyg på ba.com kan de skänka pengar som bland annat går till att stödja miljöprojekt i Kina och Brasilien.

– Att ta ansvar för flygets påverkan på miljön är för oss en självklarhet. Under de närmaste åren kommer British Airways bland annat lansera mer bränsleeffektiva flygplan och undersöka nya arbetssätt som säkerställer att vårt åtagande att bekämpa klimatförändringarna genomsyrar allt vi gör, säger Peter Rasmussen.

• Heathrow Terminal 5 (2008)
I mars 2008 öppnade Heathrow Terminal 5 (T5) – British Airways egen terminal på Heathrow. På T5 finns ett brett utbud av butiker och restauranger. För affärs- och förstaklassresenärerna samt för resenärer med Gold- eller Silverkort i British Airways lojalitetsprogram Executive Club erbjuder T5 dessutom tillgång till flera lounger, champagnebar och spa. Köerna och trängseln har ersatts med rymd, ljus och lugn och ger kunderna en helt annan flygplatsupplevelse. I och med öppnandet av T5 har det också blivit enklare och går snabbare att byta flyg, då de flesta avgångarna med British Airways avgår från T5.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten