Tomten säljer svenska upplevelser

Publicerad den 21 december 2004
Kommentarer

Sverige är fantastiskt och tomten bor i Mora. Så kommer förhoppningsvis tidningarna i Malaysia att sammanfatta sina intryck efter en femdagarsvisit i vårt juldekorerade vinterland. Sverige ska göras känt för reslystna malaysier och tomten har lovat att hjälpa till.

För ett par månader sedan började Malaysia Airlines flyga nonstop mellan Kuala Lumpur och Stockholm tre gånger i veckan. På årsbasis räknar man med att cirka 60 000 svenskar kommer att utnyttja denna förträffliga möjlighet att snabbt och bekvämt komma till solen och värmen. Samtidigt hoppas man på att lika många malaysier ska besöka Sverige. Kanske inte för sol och värme, men vi har ju så mycket annat att erbjuda. Det är bara att tänka till.

Ett företag som tänkt extra mycket på de exotiska lockelser som vi kan fresta omvärlden med är incoming-specialisten ECI. I egenskap av individuell partner och värd har man tagit fram några smakbitar bland alla upplevelser för en grupp specialinbjudna journalister och fotografer från Malaysias åtta största tidningar. Besöket inleds den 23 december i vår stolta huvudstad där gruppen checkar in på Nordic Sea Hotel. Där väntar ett litet luciatåg kl 16.00, därefter en drink i isbaren - långkalsonger och toppluva rekommenderas - och givetvis ska Gamla Stan och Skansen visas upp.

Därefter bär det iväg med tåg till det fagra Dalarna och Tomteland i Mora. Där, närmare bestämt i Gesunda, bor ju självaste tomten - det vet väl alla... Nu gäller det bara att övertyga malaysierna om att så är fallet. Ett traditionellt julfirande med bland annat sill och nubbe torde göra susen. Under besöket i Dalarna kommer man även att hinna med att titta på dalahästtillverkning i Nusnäs, ett värdshusbesök i Orsa och så toppar ECI med att skicka ut pressfolket i vildmarken för en tur med hundspann. Den 27 december fortsätter man vidare till New York för att fira nyår. Därefter återvänder man till värmen med anteckningsblocken fullklottrade och många gigabyte spännande Sverigebilder. Under armen en dalahäst och på hjässan en tomteluva, kan man gissa.

ECI jobbar målinriktat för att marknadsföra och sälja svenska och nordiska reseupplevelser.

Nyligen inledde man ett samarbete med flygbolaget flynordic där man ansvarar för upplevelsedelen i flynordic´s uppgraderade butik på nätet, www.flynordic.com. Nu kan resenärerna mycket enkelt boka både lågprisflyg och paketarrangemang samtidigt. Värdskapet för pressfolket från Malaysia är ett steg i företagets strategi att etablera ytterligare samarbeten med motsvarande upplägg

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten