TUI koncernens resultat en besvikelse

Publicerad den 23 mars 2006
Kommentarer

TUI koncernens reserverksamhet i svårigheter. 2005 års resultat en besvikelse, aktiekursen rasar med 4%

Samtidigt som Fritidsresor meddelar att man gör rekordvinst för 2005 ser situationen i koncernen helt annorlunda ut. I TUI koncernen, inklusive HapagLloyd rederiverksamhet med över 220 miljarder kr i omsättning är vinsten dock blyga 4,5 miljarder kronor, varav reseverksamheten 1,4 miljarder.

TUI koncernens reseverksamhet omsätter ca 170 miljarder kr och generade en vinst på 1,4 miljarder kronor varav 400 miljoner kronor kommer från Fritidsresegruppen enligt egen utsago.

Det är rederigruppen som återigen genererar vinster i koncernen. Hapag Lloyd förvärvade ett av världens största containerrederier baserad i England under 2005 och som av många analytiker betraktas till ett alldeles för högt pris. Samtidigt  krymper containerrederiernas magrinaler och nästkommande år ser oroande ut även om HapagLloyd tillhör de i särklass bäst skötta rederierna i världen.

Koncernchefen Frenzel fick än en gång svidande kritik för sitt sätt att sköta TUI gruppen. Inte en siffra rätt har varit Frenzels resultat under flera år och ropen i korridorerna från Investmentbanker att byta ut honom kommer allt tätare.

En svidande avräkning kan man läsa ur en studie som Mercer Management presenterade där man konstaterade att chartermarknaden generellt minskat, kostnaden för TUI gruppen är för hög, anpassning till nya kundbehov är eftersatt som om allt detta vore en nyhet för dem som bevakat TUI genom åren.

TUI har idag 7 olika flygbolag tillsammans med en flygflotta över 100 plan.

Koncernchefen Frenzel höll kvar i sin prognos att till 2008 öka vinsten för resegruppen till minst närmare 8 miljarder kronor, hur det nu skall gå till samtidigt som marknaden prispressar.  Framför allt konkurrenten Thomas Cook växer i marknadsandelar där man främst tar från TUI gruppen.

Sammanfattningsvis krävs det för TUI koncernen stora besparingar, nya produkter som kunden vill ha, större satsning på direkt försäljning och stora ingrepp i distributionen via egna resebyråer samt agenter. Vilket innebär för dom fristående resebyråerna inga goda utsikter.

Nedläggningar och många nya konkurser inom resebyråledet är förprogrammerade.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten