Utan amerikanska flygbolag ingen preclearence
Publicerad den 28 september 2017
Delta Air Lines har beslutat att lägga ner säsongstrafiken mellan New York och Stockholm nästa sommar. Det reducerar närvaron av amerikanska flygbolag på Arlanda från två till ett: United stannar kvar även nästa sommar. Det är ungefär som det varit de senaste åren: de amerikanska flygbolagen flyger enbart till Stockholm under sommarsäsongen.
Kommentarer
Stockholm är bland världens 30 främsta världsstäder enligt Global City Index. Så vad några tror åt det ena eller andra hållet så går det rätt bra för Stockholm. Naturligtvis är Sthlm inget NYC, London eller Tokyo…men presterar bättre än tex Berlin, Rom eller Kapstaden (och såklart Cph eller Oslo).
Vischan har rätt. och Stockholm är en liten och obetydlig stad i ett obetydligt land i Europas periferi, inte som vissa verkar tro nån form av världs metropol
Vad har ditt inlägg att göra med pre-clearance?
Håll dig fokuserad så slipper vi bladder!
Alla motgångar som drabbar Sverige PGA de rödgrönas politik får mig att må jubla.
Varför ska svenska skattebetalare stå för byggandet av lokaler för att USAs tullmyndiget ska ha preclearence på ARN?
Arlanda är en liten flygplats, som förmodligen har rekord vad gäller antal banor jämfört med antal flygplan, inte ens A 380 kom ihåhg det här är en LITEN flygplats!
Du har uppenbarligen inte rest in i USA via en PC-flygplats. Det är fantastiskt mycket smidigare. Inte bara slipper du immigrationprocessen utan ditt bagage kommer ut mycket, mycket fortare. Det är heller inte alls samma långa väg att vandra ur flygplatsen och kortare taxiköer.
With four airlines serving New York it is understandable that perhaps the competition can be too much. However, seeing that there are no routes to Arlanda from Atlanta, Boston, Washington, Denver, Seattle or Austin swedavia should work with an American Airline to start one or a few of these roites
Blame Norwegian for losing Delta/United.
Droppa det där fåniga pre- clearance projektet innan allt för mycket pengar har slösats bort på det. Det är inte värt det
Så om alla trafikslag ska stå för alla sin kostnader- När ska järnvägsbolagen stå för alla kostnader förknippade med järnväg.
Vi har ingen flygskatt idag i Sverige. Det misstolkar vänstern som att flyget är subventionerat. Men som alla vet betalar varje resenär passageraravgifter via sin biljett, eftersom flygbolaget ska betala landningsavgift, terminalavgift, en route-avgift Osv.
Dessa avgifter går till statliga Swedavia och statliga Luftfartsverket.
I sak är det alltså korrekt att vi inte har flygskatt, men i praktiken har vi det.
Idag har vi ingen flygskatt trots att det står så på biljettspecifikationen. Min gissning är att flygbolagen specar en beräknad inkomstskatt
USA varnar ju dessutom sina medborgare för att resa till Sverige, av kända skäl. Sverige bör börja med att återskapa landet till ursprungsskicket, om man vill ha fler besökare…
När det gäller flygskatten. Gäller den utrikesflygningar precis som vi har haft länge på inrikes? Vad gäller då för inrikes flygning inom USA? Kommer den under skatten? En flygning Stockholm till USA (med preclearance) är i praktiken en inrikesflight inom USA.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten