Vilken är världens kortaste flyglinje?

Publicerad den 22 februari 2005
Kommentarer

Till Flygtorgets frågor och svar under flygfakta kom härom dagen en fråga Johannes 
- Vilken är världens kortaste kommersiella flyglinje? Det kortaste jag kan hitta är den mellan Fort Lauderdale och Miami Seabase, en sträcka som trafikeras av Chalk Ocean Airways. Resan är 15 minuter lång och går på knappa 1000 kronor. Finns det något liknande? Kan det verkligen ligga lönsamhet i en linje som denna? Vilken är världens och Sveriges kortaste? 

En av våra experter i frågapanelen, Michael Sanz, svarar på denna fråga nedan:

Hej Johannes!
Det finns starka indikationer på att världens kortaste flyglinje ingår i en ringlinje Kirkwall (KOI)-Westray (WRY)-Papa Westray (PPW)-Kirkwall på Orkneyöarna norr om Skottland. Den tidtabellsenliga flygtiden är två (2) minuter och det torde möjligen vara svårslaget. Westray och Papa Westray är grannöar i norra Orkney. Operatör är flygbolaget Loganair (LOG) som huvudsakligen använder tvåmotoriga Britten-Norman Islander för åtta passagerare på sträckan. Bolaget har fem Islander (bilden), två Twin Otter och åtta Saab 340 som mest flygs för British Airways. Resan kostar 14 pund enkel och biljetten är då fullt ombokningsbar. En excursion-biljett (omgärdad av sedvanliga restriktioner, bland annat krav på en övernattning) tur och retur kostar tio pund. Sträckan trafikeras ett par gånger per dag. Detta sagt så är det ju möjligt att någon flyglinje någonstans i världen är kortare eller lika kort. Fast två minuter… tja, det ÄR kort!

I Sverige verkar det inte längre finnas någon spektakulärt kort linje som är bokningsbar på nätet. Förr kunde man flyga delsträckor av längre linjer med mellanlandningar, exempelvis Ängelholm-Halmstad, Bromma-Arlanda eller Torsby-Hagfors. Det brukade ta sju-åtta minuter i luften. Men eftersom lokalpassagerare upptar platser från “långresenärer” verkar denna möjlighet ha försvunnit.
Som regel brukar väl knappast korta flyglinjer vara direkt lönsamma, utan finansieras ofta med kommunala eller regionala bidrag av något slag. Alternativt “matar” de passagerare in i bolagets eget eller någon samarbetspartners linjenät och blir på det sättet något lönsammare.
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten