Skriv ut  

Norwegian planerar långlinjer från Barcelona

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 december 2013
Med sex baser i Spanien har Norwegian byggt upp en bred närvaro i landet. Ett nästa steg kan bli att flyga långlinjer från Barcelona till Sydamerika.

Norwegian 787 cockpit
Cockpit Boeing 787

Norwegian öppnar i april nästa år en sjätte bas i Spanien, denna gång i Barcelona. I första skedet blir det linjer till Sandefjord, Hamburg, Berlin och Warszawa, det har Flygtorget rapporterat om tidigare.
           
Nu visar det sig att det finns betydligt större planer för etableringen på El Prat-flygplatsen än att bara vara en bas för kort- och medeldistansflygningar inom Europa.
– Det är strategiskt viktigt att ha en bas här eftersom Barcelona kan utvecklas till en hub för framtida långlinjer, säger Björn Kjos i ett uttalande.
           
El Prat har i dagsläget cirka 35 miljoner passagerare årligen och i huvudsak trafik till Europeiska destinationer. På intercont-sidan finns en handfull linjer till bland annat New York, Miami, Dubai, Doha och Bogota i Colombia, den enda rutten till Sydamerika. Det kan jämföras med Barajasflygplatsen i Madrid som har ett femtontal linjer till Mellan- och Sydamerika och är ryggraden i Iberias verksamhet. Och det är mot Sydamerika som Norwegian siktar med en kommande långlinjetrafik från Barcelona.

– Det är riktigt, Sydamerika finns med i våra planer för den närmaste framtiden, inom ett-två år. Men vilka linjer det blir tal om är inte bestämt, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.
           
Under 2014 och början av 2015 levereras de återstående fem Boeing 787-8 som Norwegian beställt i en första omgång. Det långlinjeprogram som bolaget redan idag har planerat för med trafik till USA’s västkust från Skandinavien och transatlantiskt trafik från London till USA, kan det komma att behövas fler Dreamliners innan den spanska intercont-verksamheten drar igång. Så sent som i oktober i år sa vd Björn Kjos att man funderade på fler Boeing 787 men ville inte ge besked om antal eller om det ska vara andra versioner än de 787-8 som flyger idag.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sao Paulo
Skrivet av Cristoffer, 2013-12-06 16:32:43
...är en av världens största städer och har en stor trade business så det är inte helt fel gissat att det blir den första linjen. Välbehövligt!
Anmäl inlägget
Madrid
Skrivet av Rune, 2013-12-05 23:05:01
Är ni säkra på detta?
Är inte tanken att basera en 787 i Madrid?
Anmäl inlägget
GRU också
Skrivet av Andreas, 2013-12-05 22:50:17
Singapore Airlines flyger också till Sao Paulo, så vi är väl uppe i tre existerande linjer mellan BCN och Sydamerika nu.
Dock tror jag att trafik mellan Spanien och Sydamerika är Norwegians bästa långlinjesatsning hittills. Konkurrensen kommer huvudsakligen från ineffektiva bolag.
Vad gäller centrala EU-avtal så har iaf Chile, Uruguay och Paraguay det. Övriga avtal känner jag inte till, men det gör förhoppningsvis Norwegian.
Anmäl inlägget
SAEZ / EZE
Skrivet av M, 2013-12-05 18:20:49
Aerolineas Argentinas flyger till Buenos Aires från BCN också.
Anmäl inlägget
Avtal?
Skrivet av Anders1, 2013-12-05 13:20:51
Finns det något centralt avtal om "sjätte friheten" mellan EU och något land i Sydamerika? Även om linjerna förlängs till Irland är det inte samma sak som att de får ta upp passagerare under "femte friheten".
Anmäl inlägget
Byta jobb
Skrivet av Jaffa, 2013-12-05 10:20:00
Plockar apelsiner nu men funderar skarp på att bli pilot då!

Hasta la Vista
George
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn