
Därför vill Air France–KLM ta kontrollen över SAS redan nu
Publicerad den 4 juli 2025Fredagens besked att Air France–KLM vill öka sitt ägande i SAS från 19,9 till 60,5 procent visar hur snabbt relationen mellan bolagen har fördjupats. Ambitionen är att ta över aktierna från Castlelake och Lind Invest – ett drag som markerar att SAS redan ses som en naturlig del av Air France–KLM:s framtidsstrategi.
– I den nuvarande situationen där Air France-KLM är en aktieägare på 19,9 procent är de fortfarande en konkurrent. Med den nya andelen, som går över 50 procent, kan vi verkligen utnyttja alla dessa synergier och erbjuda dessa fördelar till kunderna, sa SAS vd Anko van der Werff till danska TV2.
Från krisflyg till tillgång
SAS befann sig så sent som i fjol under amerikanskt konkursskydd, men tog sig ut ur processen med en ny strategi, nya investerare – och ny allians. Inträdet i SkyTeam, där Air France och KLM redan är viktiga medlemmar, har varit en betydelsefull del i integrationen.
Sedan dess har SAS visat positiva resultat. Flygbolaget transporterade över 25 miljoner passagerare 2024, med intäkter på drygt fyra miljarder euro. Det verkar som att Air France–KLM inte längre ser SAS som ett räddningsobjekt, utan som en tillgång i en allt tuffare konkurrens på den europeiska marknaden.
Skandinavien viktig region
Att man valt att integrera SAS snabbare än planerat handlar också om geografi och ekonomi. Skandinavien är en region med hög BNP per capita och stort internationellt resande – en marknad som lågprisflygbolagen ännu inte helt dominerat.
Strategisk konsolidering i Europa
Air France–KLM:s agerande följer en tydlig trend i Europa: konsolidering. Lufthansa har gått in i både italienska ITA Airways och lettiska Air Baltic, samtidigt som Spanien och Portugal förbereder privatiseringar av sina nationella flygbolag.
Genom att integrera SAS kan Air France-KLM samordna linjenät, lojalitetsprogram och flygplansflottor – och samtidigt konkurrera mer effektivt mot både lågprisaktörer och globala jättar från Mellanöstern och USA.
Vägen framåt
Övertagandet är ännu inte klart – affären kräver godkännande från myndigheter inom EU. Men Air France–KLM är tydliga: planen är att genomföra köpet under andra halvan av 2026, och finansieringen ska inte påverka koncernens skuldsättning.
Samtidigt behåller den danska staten sin andel på 26,4 procent och kommer även fortsatt ha inflytande via styrelsen.
Frågan är nu vad detta betyder för SAS framtid som ”skandinaviskt” flygbolag – och för konkurrensen på inrikes- och Europalinjer i Sverige, Norge och Danmark.
FAKTARUTA: SAS ägarstruktur
• Air France–KLM vill öka sitt ägande från 19,9 % till 60,5 % genom att köpa ut investerarna Castlelake och Lind Invest.
• Danska staten behåller sitt innehav på 26,4 % och sina platser i SAS styrelse.
• Övriga aktörer i konsortiet är Castlelake (amerikansk investerare) och Lind Invest (dansk investeringsfirma), som går ur ägarbilden i samband med affären.
• Affären väntas slutföras under andra halvan av 2026, efter konkurrensprövning och myndighetsgodkännanden.
• Efter affären blir SAS ett dotterbolag i Air France–KLM-koncernen men fortsatt med nordiskt huvudkontor och stark närvaro i Danmark, Norge och Sverige.
Kommentarer
JB: Jaha, det förklarar saken. Alla europeiska bolag är ju emot att öka kinesiska bolags orättvisa redan nära monopol på trafik mellan Europa och Kina i och med att de flyger genvägen över Ryssland och de få europeiska bolag som har ett fåtal flygningar kvar måste flyga den långa omvägen runt. Det har ju skrivits mycket om denna bisarra snedvridning av konkurrensen och det skulle förvåna mig om de flesta (utanför Kina och Ryssland) inte håller med SAS om, som du hävdar, en protest mot att kineserna skulle få öka sitt övertag ännu mer. Du fick det att låta som att SAS generellt sitter med och stoppar allt, men att SAS ska få ha åsikter om Skandinavien-Kina som de nyligen tvingades pausa flygningar till just p.g.a. kinesiska bolags orättvisa fördelar är ju helt rimligt om avtalet gäller hela Skandinavien.
Andreas: Routen till GOT som stoppades var från Kina.
Snart ett dotterbolag till Air France KLM.
SAS AB
Org.nr556606-8499
Telefon08-797 00 00
AdressFrösundaviks Allé 1,
169 70 Solna
SAS AB ingår i en koncern med totalt 20 bolag.
SAS AB har 14 dotterbolag.
Omsättning 2024 46 047 000′ SEK
Resultat efter finansnetto 2024 1 736 000′ SEK
Antal bolag20
SAS AB moderbolag Svenskt
• 100 % SAS Ground Handling Sweden AB
• 100 % SAS Link AB
• 100 % SAS EuroBonus AB
• 100 % SAS Sverige AB
• 100 % Linjeflyg Aktiebolag
• 100 % SAS Crew Services AB
o 100 % Sas Crew Services Norge AS
o 100 % Sas Crew Services Danmark A/S
o 100 % Sas Link Crew Services A/S
o 100 % Sas Connect Crew Services A/S
o 100 % SAS Technical Operations AB
• 100 % SASOIL SWEDEN Aktiebolag
• 100 % Sas Danmark A/S
• 100 % Sas Ground Handling Denmark A/S
• 100 % Sas Cargo Group A/S
• 100 % Sas Norge AS
• 100 % Sas Ground Handling Norway AS
• 100 % Gorm Assets Management Ltd
• 100 % Scandinavian Airlines Ireland Ltd
Källa: UC AB
https://www.allabolag.se/organisation/sas-ab/solna/kontorstj%C3%A4nster/2K1W5XVI63II9
JB: Till vilka länder hävdar du att SAS har använt sitt inflytande för att stoppa nya linjer till GOT? Med tanke på att det är Open Skies mellan EU och så många länder utanför EU blir jag nyfiken på vilka exotiska rutter som varit på gång till GOT.
Med Dansk-Fransk strejkkultur och Svensk-Holländsk fingertoppskänsla för flygplatsrestriktioner kommer detta bli en riktig succé. Stockholm-Gustavia och Köpenhamn-St Pierre kommer bli succélinjer.
SAS är inte på något sätt svenskt. ARN är inget som SAS satsar på gällande långlinjer. MEN, SAS har lyckats förhandla sig till att sitta med vid luftfarts samtal för Sverige!!! Galet! Därför blir det inga långlinjer från GOT t.ex. eftersom SAS säger “nej, vi vill inte ha det”….
Vore bra om svenska staten förstod att det är dags att helt klippa banden till SAS. Kanske öppna upp för en differentierade avgifter i större utsträckning?
För det första så ”formeln” för köpeskillingen redan avtalad. Så klart det skall förhandlas men jag ser det mer som formalia.
För det andra hade inte de snackat om en tre-hub strategi, det är för få IC flyg i CPH och CPH är SAS global hub…om de lite senare drar tillbaka det.
Max, du har två fel i vad du skriver.
Det är bara konkurrensmyndigheter som behöver godkänna affären. Det behövs ingen förhandling med de nuvarande ägarna. AF-KL använder sig av en redan förhandlad option i ett existerande avtal, så allt är redan förhandlat och klart.
“risken är stor att nuvarande långlinjehubben i CPH kommer att krympa”
Nej, det kan inte bli mer fel. Alla medier skriver att Benjamin Smith från Air France-KLM sa precis tvärtom i fredags. SAS långlinjer är alldeles för få och ska växa.
Du låter påläst samtidigt så sa de på pressträffen just exakt att CPH ska öka som longhaul hub och bli den tredje i Europa för AF/KLM och Skyteam efter AMS och CDG
sv Johnny m.fl.. Air France/KLM har inte genomfört någon affär än. Det de har kommunicerat är i linje med vad de meddelat tidigare dvs att de nu bestämt sig för att fortsätta processen med att ta över en större andel (60,5 %) av SAS genom att dels förhandla med EU om ett godkännande, dels förhandla med Castlelake och Lind Invest om att ta över deras aktier. Observera att inga av dessa förhandlingar slutförts utan bara skall påbörjas med ett försök att bli klart i slutet av 2026. CPH kommer definitivt inte bli någon ny hub som CDG och AMS utan risken är stor att nuvarande långlinjehubben i CPH kommer att krympa. Några nya satsningar på långlinjer från ARN och OSL kommer inte att ske.
Eventuella eftergifter för ett EU-godkännande handlar mest om att SAS kommer att få avsäga sig några attraktiva slots i OSL, CPH och ARN.
Sv. pf det behöver inte du att vara så orolig över..
Med AIr France KLM som huvudägare har SAS stabilitet.
Det ger ett lugn som bolaget väl aldrig har haft förut.
Förhoppningsvis kommer AF- KLM ta över alla aktier över tid.
@Björn
SAS har inte köpt BRA, dom hyr in BRA för att täcka produktion som dom inte har kapacitet att utföra själv.
Med ditt resonemang så har SAS även köpt Cityjet.
Samtidigt i Sverige: ”Utred Bromma några år till” – kanske skulle man lyfta blicken lite
Man kan inte lita på SAS när det kommer till inrikesflyget. Dom struntar helt i att folket. Nytt bolag på Bromma krävs! Bygg ut Bromma med längre bana.
Tacka SAS för att dom köpte loss BRA för 8 miljarder och räddade BRA från konkurs ( dom var ju under likvidation då).Svenska skattebetalare slapp då att betala BRAs skuld. Slut med den svenska gnälligheten och sura klagan, vilket är typiskt svenskt i denna bransch.
Fråga Per Brathen, han har erfarenhet!
Fremdeles 60 Milliarder kroner i gjeld, hvordan betales den _
Jasså,
Utgår ifrån at du menar Embraer planen..
Kanske bra att tänka på att A220 inte är ett riktigt Airbus produkt.
Men ett Bombardier produkt som inte har mycket gemensamt med resten av Airbus produkterna.
Så länge som flygfältet Bromma betraktas som en flygplats av vissa, kommer Arlanda och därmed SAS inte att kunna växa och bli den flygplats som Stockholm behöver.
Vilket oseriöst pladder.
Att vissa bittra Stockholmare inte unnar SAS det väl, vet vi redan.
Jag säger stort grattis till SAS och CPH som blir tredje intercont hubben för AF- KL gruppen.
Opererat av SAS som håller på att utveckla LH linjerna
Har haft sas aktier i 15 år fick gå in med ny teckning 3 gånger totalt hundra tusen kr över en natt blev min,aktier värdrlösa för att svenska staten inte bill sparka 60 åriga flygvärdinor och pensionklara piloter som bara kosta pengar .
Staten fick pengar för sin andel men vi småsparare fick inget idag är sas värt flera miljarder bli inte förvånad om svergige om ett par år köper tillbak sas för flera miljarde som man har sålt för 10 procent av värdet
Hemlig investerare har kännat flera miljarde på ett år rensat skulderna sparkat pension klar personal och gjort vinst med skatte pengar som säkerhet
Då är frågan om vad dom i Norge och Sverige kommer göra när Air France och KLM tar över SAS? Undrar också om dom i Norge och Sverige
är med i styrelsen och kan framföra åsikter och kritiker.
Sker det här verkligen “långt tidigare”? I Air France-KLMs pressmeddelande från 28 augusti förra året står att “Air France-KLM may become a controlling shareholder, after a minimum of two years, subject to among other things, certain regulatory conditions and financial performance”. Andra halvåret 2026 är ju helt i linje med det. Vad man tillkännagivit nu är att man är intresserad av att gå vidare med affären och därför påbörjar processen för att få myndighetsgodkännande i tid till att affären ska kunna gå igenom enligt plan.
Och så gör SAS samma misstag som så många ggr tidigare… och köper maskiner från en annan tillverkare. Har man i te lärt sig någonting alls av gamla misstag????
Frågan om bolagets ”skandinaviskhet” är väl ingen större fråga. Bolaget är ju så gott som danskt sedan länge……
Å la la vilka härliga nyheter, vilken styrka och vilket oslagbart service koncept. Jag har redan haft möten med Franska Nadine och holländska Amelie och planerar service å catering koncept, detta blir så spännande. Nu kör vi ..
Om danska staten säljer sin andel kanske det blir bra
Great news! 🙂
Hejja SAS! 🙂
Tvivlar starkt på att de tar över SAS a320neo, SAS behöver dessa och har utvecklat sina rutter runt dessa samt att Air France har beställt ca 60 A220 (med option för flera) som ska ersätta deras befintliga a320-familj flygplan.
Det är nog bra att SAS blir en del av en stor flygbolagskoncern. Och nej, SAS kommer inte få några gama 737:or från KLM…Det skulle kosta otroligt mycket att skola om alla piloter när man nyss gjort sig av med 737.
Hostile Takeover från Danska statens inflytande.
Kan vara att Air France vill ta över SAS A320neo flotta då de inte hunnit köpa några neo själva och KLM har 9st A321neo. Gissar att SAS Connect flottan plockas först och bolaget kanske inte behövs längre. SAS kan då flyga med Air France gamla A320 och KLM 737’or. Samt med Air France/KLM som ägare blir det lättare att stoppa saftiga höjningar av leasingavtalen då de ska förnyas. Norwegian lär behöva samma hjälp av en stark ägare då deras 737MAX leasar ska förnyas.
Detta betyder döden för Eurobonus och Lifetime gold
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten