Vem ska ta ansvar: Ryanair eller Travellink?
Vilken tragiskt och omänskligt beteende av både Ryanair och Travellink.
Att några få företag ska kunna beskriva flygbranschen och verkligheten vi lever i på det här sättet gör en förbannad.
Är det Ryanair eller Travllink som ska ta det yttersta ansvaret för sina kunder?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flyget-var-fullt-de-missade-semestern/
svar
Helt klart har Travellink sålt en extratjänst i form av ”incheckning” vilket man oavsett vad inte utfört och därmed ruinerat hela arrangemanget. Bara att betala. Ryanair får sedan ge EU-kompensation men det är helt separat.
Det är klart att det är Travellink som har ansvar att kunden får det den har betalat för. Kunden har betalat Travellink och Ryanair är underleverantör till just Travellink.
Travellink har inget ansvar i detta .
Ryanair har i det här fallet downsizeat till ett mindre plan än det de brukar använda. Normala flygbolag ombokar med andra bolag då de har samarbeten och kompenserar passagerare rejält och följer EU direktiv.
Det här är enbart ytterligare några av de sk drabbade av Ryan .
Att de tycks sätta i system så att passagerare inte lyckas checka in innan avgång verkar vara regel med svindyra avgifter för manuell checkin .
Min bedömning är att Travellink inte hållit sin del av det avtal resebyrån har ingått med resenären. Full återbetalning och skadeståndsansvar skall därför riktas mot Travellink gällande det arrangemang som köpts och ej levererats. Helt separat har Ryanair ett transportörsansvar men det är betydligt mindre komplicerat även om det faktiskt kan ge högre ersättning än det förstnämnda via de EU-förordningar som finns och automatiskt träder i kraft. Som resenär hade jag använt båda möjligheterna parallellt då ersättning från den ena inte utesluter ersättning även från den andra. Kanske blir sportlov på Hawaii?
Man kanske aldrig ska boka tredjepart utan direkt via flygbolag samt att lågprisbolag aldrig hjälper en vid exempelvis såna här saker? Ja kanske nån gång lär sig folk står ju nåt sånt här varje sommar.
Är nog inte värt att kolla efter biljetter där man kan spara några 100 lappar
Boka ALDRIG via tredjeparter…använd endast dessa för att jämföra priser men boka ALLTID via bolaget direkt, ger så mycket med skydd mot sånt här. Sen kan man ifrågasätta huruvida flygbolag ska kunna överboka flygplan (vilket alla bolag gör hur mycket de än säger att dom inte gör det, detta gäller inte bara Ryanair). Nu var säkert flygningen planerad med en MAX men fick byta till en NG pga någon orsak och med 8 stolar mindre hamnar tyvärr folk i klämm…Checka därför alltid in så tidigt som möjligt, helst i app eller online
Det tragikomiska är att Ryanair just nu är ute och skriker på instanser inom flygbranschen som inte levererar enligt deras önskemål. De är noga när det gäller sitt eget välbefinnande och sina egna affärer, men inte lika noga när det gäller sina egna kunder. “Allt är alla andras fel” är Ryanairs motto, eller?