Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vem ska ta ansvar: Ryanair eller Travellink?

Tråden startades av Jurist

Vilken tragiskt och omänskligt beteende av både Ryanair och Travellink.
Att några få företag ska kunna beskriva flygbranschen och verkligheten vi lever i på det här sättet gör en förbannad.

Är det Ryanair eller Travllink som ska ta det yttersta ansvaret för sina kunder?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/flyget-var-fullt-de-missade-semestern/

Publicerad den 2025-07-03 15:20
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

ABC
2025-07-03 18:36

Min bedömning är att Travellink inte hållit sin del av det avtal resebyrån har ingått med resenären. Full återbetalning och skadeståndsansvar skall därför riktas mot Travellink gällande det arrangemang som köpts och ej levererats. Helt separat har Ryanair ett transportörsansvar men det är betydligt mindre komplicerat även om det faktiskt kan ge högre ersättning än det förstnämnda via de EU-förordningar som finns och automatiskt träder i kraft. Som resenär hade jag använt båda möjligheterna parallellt då ersättning från den ena inte utesluter ersättning även från den andra. Kanske blir sportlov på Hawaii?

Budget
2025-07-03 14:58

Man kanske aldrig ska boka tredjepart utan direkt via flygbolag samt att lågprisbolag aldrig hjälper en vid exempelvis såna här saker? Ja kanske nån gång lär sig folk står ju nåt sånt här varje sommar.
Är nog inte värt att kolla efter biljetter där man kan spara några 100 lappar

Tips
2025-07-03 14:19

Boka ALDRIG via tredjeparter…använd endast dessa för att jämföra priser men boka ALLTID via bolaget direkt, ger så mycket med skydd mot sånt här. Sen kan man ifrågasätta huruvida flygbolag ska kunna överboka flygplan (vilket alla bolag gör hur mycket de än säger att dom inte gör det, detta gäller inte bara Ryanair). Nu var säkert flygningen planerad med en MAX men fick byta till en NG pga någon orsak och med 8 stolar mindre hamnar tyvärr folk i klämm…Checka därför alltid in så tidigt som möjligt, helst i app eller online

Command Shit
2025-07-03 13:57

Det tragikomiska är att Ryanair just nu är ute och skriker på instanser inom flygbranschen som inte levererar enligt deras önskemål. De är noga när det gäller sitt eget välbefinnande och sina egna affärer, men inte lika noga när det gäller sina egna kunder. “Allt är alla andras fel” är Ryanairs motto, eller?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500