
Kan piloterna hjälpa SAS?
Publicerad den 13 december 2019Kommentarer
Hej SK piloterna!
En fråga, när ni jämför era “låga” löner med andra bolag, vad jämför ni då? Nettolön, pensionavsättning, inflation och levnads kostnader i löntagarland et etc etc?? Inget påhopp, bara nyfiken.
Type rating är en sak. Grundutbildning till CPL, är något annat. Att tro att det endast är 10 min arbete är bs.
Undrar vad en jurist gör, när det inte blir som han räknar med? Han kan lugnt sätta sig till ro och fundera över saken.
Piloter är inga helgon, men bra på att förhandla lön.
Jag har valt att vänta till idag måndag och just innan börsen öppnar, då mina krönikor är kurspåverkande.
Självklart skall grabbarna fram köra både flygplan och delar av företaget.
Jag kan inget om tivolit av lampor och mätare framför mina kaffekokare.
Men det lilla jag vet är; utan piloter, inget SAS , och utan oss kabinpersonal, ingen magisk service & gratis kaffe.
Välkommen ombord.
Tydligen går det för vem som hellst att bli jurist. Pilot kan inte alla bli
Piloter är bra på att jämföra sig med de piloter som tjänar mest i världen.
Kul och se om vad vad juristvärlden tro om att utbilda sig till pilot som måste till i jämförelse med jurist. Ta reda på fakta nästa gång och som pilot jämför vi oss aldrig med andra yrkesgrupper. Dessutom finns det krav där alla inte uppfyller ens innan du får börja.
Gammal FV slogan:
Det är männnen (i dag ”personerna”) på marken som håller maskinerna i luften.
Heja Thomas,
Gud vilken bra kommentar. Mera sånt…
Det verkar som att många här har lite svårt att skilja på lön och lönekostnad. Lön är vad löntagaren får och lönekostnad är arbetsgivarens kostnad för denna. Alltså lön plus skatt och sociala utgifter. De som klagar över sina “låga” löner verkar inte förstå att arbetsgivarens kostnad för dessa är väldigt höga jämfört med vad de är i länder utanför Skandinavien.
Inget nytt under solen jämfört med krönikorna från tidigare år.
“Förutsättningen i SAS affärsmodell är en flexibel och effektiv produktionsplattform för att skapa lönsamhet. SAS verkar i ett premiumsegment med hög service till den frekvente skandinaviske resenären…”
Hur skulle det vara om du fokuserade på företagets verkliga problem – att SAS fortfarande har alldeles för många anställda per flygplan. Att medelåldern är för hög och likaså kostnadsläget.
Tror Gullan ligger inne med svaret.. Bara kabin får förutsättningar “att ge det lilla extra” så fylls planen o pengarna strömmar in så allt tråkigt gnetande med att jaga några % i kostandsminskningar var månad kan glömmas som alla gånger tidigare…
Alla flighter är tio minuters arbete fördelat på två man, + 45 min briefings tid innan flighten.
Att type rata är 2 månd med teori och sim, så inte så avancerat, att bli läkare är studier på minst 6 år + at tjänstgöring. Jurist linjen 6 år + tingsrättsmeritering 2 år.
“de flesta har ingen aning”. Varför då? Vad är det som man inte har en aning om? Som om det bara skulle vara piloterna själva som förstår deras arbete och vad det innebär? DET är ett tragiskt fenomen om inte annat.
Inväntar Gullans expertanalys av situationen, det går inte att dra någon slutsats innan hon uttalat sig.
Ett sätt är att flyga större plan, för SAS att skaffa A350-1000 då de gamla A330 ska bytas ut, köpa A321neo istället för A320neo på europatrafiken, låta allt under 150pax flygas av inhyrda billigare bolag. Vässa och halvera administrationen, sälja av SAS Ground services till slut.
Air Baltic måste ta över inrikes och intraskand-trafiken ! Först då får vi rätt flygplan och rätt kostnadsmassa. Hoppas Gustafson läser detta !
Hur mycket extra kostar den i jämförelsen stora mängden anställda på Frösundavik per producerad stol i jämförelse med andra bolag med mer nutidsanpassad administration så som Norwegian, Easyjet, Ryanair etc…
Ett litet tips till skribent Lars till nästa artikel!
Pilotkostnaderna är i alla fall inte ett stort problem för SAS så de ligger under de närmsta konkurrenternas och bara utgör ca 6 % av SAS totala kostnadsmassa. Och piloter behövs som sagt för att flyga flygplanen.
Autonoma flygplan med endast 1 övervakande pilot ombord ligger mycket långt in i framtiden. Den dag de eventuellt blir verklighet lär den komplexa tekniken göra dessa flygplan så pass mycket dyrare att det nog blir billigare med två människor i cockpit trots allt.
Knappast något svenskt fenomen. Skillanden är att svensken i modern tid nöjt sig med att sura och prata, medan det i andra länder många gånger (och fortfarande) resulterar i våld. Så knappast något svenskt, snarare ett mer civiliserat sätt att vara avundsjuk.
Lönerna i framförallt Sverige, inklusive för piloter är låga. Fler yrkesgrupper borde stå upp för sina rättigheter och strejka.
Den här debatten går aldrig att lösa eftersom….
väldigt många människor är avundsjuka!
Man tror sig veta hur en yrkesgrupp har det och då uttalar man sig vitt och brett om detta. De flesta har ingen aning! Ett tragiskt svenskt fenomen.
Pilotkostnaderna är ett stort problem för många flygbolag då dem är för högt avlönade. En pilots arbetstid kommer heller aldrig i närheten av en vanlig arbetares årsarbetstid då det är hårt styrda av lagar och regler.
Airbus & Boeing bedriver forskning på nästa generations operation av deras flygplan, 1 pilot med ännu mer automatisering eller fullt ut självflygande flygplan är frågan. Detta skulle var varje flygbolags dröm!
Jag föreslår att flygtorget tar in en billigare konsult från Bulgarien istället för att låta den dyra Lars Brynielsson skriva krönikor. Alternativt tvinga ner honom på flexibel deltid där han enbart skriver de tidpunkter flygtorget är lönsamt.
Om han inte går med på det så kanske flygtorget kan skapa ett nytt bolag, flygavenyn ltd, på Irland. I detta bolag kan man låta skribenter skriva krönikor under flygtorgets mest olönsamma dagar.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten