Tjuvstart med Embraer för BRA på Bromma
Publicerad den 15 januari 2020Kommentarer
Jo tack det hörs att man börjat flyga med Embraer, hur denna flygplanstyp fick godkänt av Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm är en gåta. Tjänstemännen fick troligtvis årskort på BRA
Det var WDL som flög till Edinburgh när de egentligen skulle till Düsseldorf (som underleverantör till BA). Så räkna med att hamna i Umeå om ni ska till Malmö…
Jag har faktiskt gått vidare och flyger för ett annat bolag idag. Och självklart kan även jag ikläda mig management-hatten och se varför man gjorde som man gjorde. Icke desto mindre tycker jag det som skett är fel och i viss mån bedrägligt gentemot de anställda och jag efterlyser en harmonisering av regelverken inom EU (både skatter och villkor) samt att myndigheterna täpper till hålen vad gäller övertagande av verksamhet med olika snillrika bolagsbildningar som grund för skeendet.
Välkommen till den öppna marknaden och EU.
Om ni inte märkt det i er skyddade verkstad har detta pågått i många år i många branscher.
Är inte övertagande av verksamhet. Den lagen är så dåligt skriven och väller av kryphål. Tyvärr känner säkerligen ägaren till dessa kryphål och slingrar sig mellan dessa. Varför skulle en kapitalist plötsligt inte göra som alla andra och nyttja varje kryphål som finns för att tjäna lite mer? Förstår det svider, men dra plåstret och gå vidare.
Flera trevliga&duktiga piloter som har börjat hos på SAS, både på CPH och STO- bas.
Välkomna!
Lägger man ned egen produktion för att istället köpa motsvarande så uppstår ju arbetsbrist, ganska solklart tycker jag.
Anledningen till den tidiga starten är personalbrist. Många som har sagt upp sig själva. Många flyr företaget.
Var får du din information ifrån? Jag fick mitt besked via rek post och var uppsagd pga arbetsbrist. Något erbjudande om att flyga ATR förelåg inte. Det som har hänt under hösten är att man funnit det möjligt för några få att få gå över och flyga ATR pga några uppsägningar, men det var ingen del i avvecklingen av AVRO-aoc:et. Det vi ser är övertagande av verksamhet, det råder ingen arbetsbrist.
Ja du blev uppsagd för du flög AVRO och antagligen tackade nej till att flyga ATR, då finns det inget arbete för dig och därav uppsagd pga arbetsbrist. Väldigt enkel logik.
Just definitionen av arbetsbrist funderar jag lite på.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten