Skriv ut  

Ny teknik ska rädda Västerås flygplats

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 juni 2020
Västerås Airport ska bli Västerås Digital Airport. Att göra en flygplats i princip automatiserad kan rädda inte bara Västerås utan även andra förlusttyngda flygplatser. Bland andra SDATS, och ABB är med i projektet.

Lägga ner eller inte. Frågan om framtiden för Västerås flygplats har utvecklats till en långkörare. Ett beslut om nedläggning sköts i förra veckan, efter en fem timmar lång debatt, på framtiden sedan ett helt nytt teknikprojekt presenterats. Räddningen stavas Västerås Digital Airport och är till del en fortsättning på utvecklingen av fjärrstyrda torn som Saab och LFV driver inom ramen för det gemensamma bolaget SDATS. I nästa steg handlar det om att automatisera också infrastrukturen kring flygplatsen, i princip det mesta som idag hanteras av mänsklig hand. Redan nu har automatiserad snöröjning och gräsklippning testats på flygplatsen i Örnsköldsvik och stödrobotar finns redan igång i olika offentliga miljöer. Nu går utvecklingen vidare och ambitionen är att ta fram system med transportrobotar som hämtar bagaget vid flygplanen och levererar det till bagagebandet i terminalen. Vidare ska upprättas informationsflöden direkt till räddningstjänsten och larmcentraler samtidigt som incheckningen och säkerhetskontroll automatiseras med hjälp av bioteknik.

– Mycket av tekniken finns redan inom andra områden, det vi gör är att sy ihop det på ett nytt sätt. Det är också en hel del som vi har gjort på den militära sidan som vi bygger över till 
den civila, säger Per Ahl, SDATS i en intervju med TT.

Om planerna rullar på som det är tänkt, Ytterligare företag har anmält intresse för att vara med, ska Västerås flygplats vara helt automatiserad – och därmed räddad från nedläggning – redan 2025. Samtidigt finns ambitionen att föra teknikkunnandet vidare till andra mindre flygplatser i landet. De senaste åren har ett antal flygplatser lagts ner, bland andra Storuman, Oskarshamn och Gävle och ytterligare ett antal ligger i farozonen när ägarkommunerna inte längre orkar med finansieringen. De drygt 30 regionala flygplatserna inom SRF visar ett sammanlagt underskott på cirka 500 miljoner och ekonomin var den bidragande orsaken till att Västerås skulle läggas ner. Med en digitalisering sparas stora summar i personal- och driftskostnader samtidigt som det blir lättare att anpassa verksamheten efter verkligheten.

– Exempelvis när det är turistsäsong eller i en covid-situation, säger Per Ahl till TT.

Initiativtagarna till det nya projektet – bland andra SDATS, Assa Abloy, ABB, Combitech och LFV – har även höjt blicken och konstaterar att det finns cirka 40 000 mindre och nedläggningshotade flygplatser runt om i världen. Visar det sig att verksamheten på Västerås Airport går att bygga samman i ett digitalt paket, öppnar sig stora exportmöjligheter, enligt företagsgruppen.
– Som jag ser det är allt på plats. Det är bara att börja jobba. Det här går inte att stoppa nu, säger Henrik Boresäter, en av eldsjälarna bakom Västerås Digital Airport.




Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

RE: Petrapilot
Skrivet av Thomas, 2020-06-25 09:33:23
Nu är du i farten igen! När strejkade en flygledare sist...? Du var garanterat inte född då!
Ännu viktigare, flygledarna togs ut i strejk för att stödja lärare!!! Ta reda på fakta innan du sprider dina lögner!
Anmäl inlägget
Framtiden
Skrivet av PetraPilot, 2020-06-24 23:07:17
....är här äntligen, nu blir strejkande flygledare ett minne blott, lfv och swedavias överadministration och höga avgifter, äntligen ett steg in i framtiden.
Anmäl inlägget
Naivitet
Skrivet av Biffen, 2020-06-24 18:53:08
Naivt och tro att dessa tjänster löser problemen. Personal kommer fortfarande krävas på plats för de uppgifter systemen inte kan hantera. Väldigt många uppgifter kan inte automatiseras. Addera dessa till kostnaderna för systemen, underhåll, support, utveckling så går inte kalkylen ihop längre. Som sagt, se på upphandlingar som gjorts för fjärrstyrning av enbart torn för en fingervisning när marknaden för bestämma utan naiva politiker som enbart vill synas så fort det talas om modernisering.
Anmäl inlägget
VFR
Skrivet av Kent, 2020-06-24 08:23:01
Att fjärrstyra tornet kommer definitivt att strypa den verksamhet som idag bedrivs på flygplatsen i Västerås. I bästa fall klarar man ett flygplan i taget eftersom man ser för dåligt på skärmarna som flygledare. Detta kommer att bli ekonomisk katastrof för flygföretagen och kommunen. Upphandlingen förra året för de fem flygplatserna borde ge politikerna en fingervisning om vart kostnaderna skenar iväg ifall man väljer remote tower. Därför valde dessa flygplatser inte remote tower.
Anmäl inlägget
Vilka dumheter
Skrivet av Kent, 2020-06-23 22:44:45
Politiker kan man lura till vad som helst. Dom är för dumma för att förstå att detta kommer att bli ännu dyrare. Vilken lekstuga. Kul för SDATS att få lite uppmärksamhet nu när allt annat går åt pipan för dom.
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av Lennart, 2020-06-23 22:14:32
Mycket av tekniken är fullt möjlig men ingen kan på fullt allvar tro att det blir billigare!
Anmäl inlägget
Nu får det vara nog
Skrivet av niclas, 2020-06-23 20:08:58
Hur svårt kan det vara att förstå det är inte lönsamt och det är 95 km till Arlanda!
Anmäl inlägget
Att Bertil
Skrivet av E, 2020-06-23 17:04:19
Uppenbarligen vill inte de resande betala för det..... då flygplatsen går med förlust......
Anmäl inlägget
AI teknik?
Skrivet av sv thomas, 2020-06-23 16:17:40
Vad försöker du att säga?
Anmäl inlägget
Västerås
Skrivet av Anonym , 2020-06-23 12:55:45
Västerås flygplats ska inte ha passagerarflyg. Utan endast ha allmänflyget för hela storSthlm regionen. Motsvarande som Säve flygplats i Göteborg.
Anmäl inlägget
Vänliga robotar AI teknik här för att stanna.
Skrivet av thomas, 2020-06-23 09:45:31
Det finns även trevliga välkomnande robotar, nu i drift på ex japanska hotell. BA byggde ett helautomatiskt cargo system, det slutade i katastrof, systemet revs ner, och mer manuellt åter infördes
Anmäl inlägget
Kan bli den dyraste floppen i modern tid inom flyg
Skrivet av Bertil, 2020-06-23 08:48:41
Flygplatser ska vara moderna och bemannade. Resande som betalar pengar för en upplevelse vill bli servade och väl omhändertagna. Det får man inte med robotar och andra digitala lösningar. Flytta paket och väskor kan maskiner göra. Inget kan ersätta trevlig personal som är serviceinriktade. Vilken mindre flygplats kommer att ha råd att betala dyra pengar för digitala lösningar som ingen vill ha. När ska ingenjörerna fatta detta. Det handlar inte bara om science fiction.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn