Skriv ut  

I väntan på KLM: Linköping bygger om banan

Flygnyheter, Redaktionen, den 25 juni 2020
När trafiken försvann började arbetet med att bygga om banan i Linköping. Och snart är KLM tillbaka och kan följas av även Air France.

KLM ökar nu takten i återstarten av linjenätet. I juli ska det enligt planerna genomföras 5 000 flygningar och i augusti ökas det till 11 000 flygningar. I tillägg till de som redan är igång kan det bli så många som 20 000 flygningar under de två månaderna. Det innebär att flygbolaget börjar närma sig ett normalt trafikprogram. Faktum är att KLM har genomfört flygningar till både Stockholm och Göteborg i princip under hela våren och försommaren och flyger i nuläget en gång per dag på båda destinationerna med ambition att höja antalet frekvenser under juli och augusti. Då blir det av allt att döma aktuellt att återuppta trafiken också på den tredje sverigelinjen, till Linköping. Enligt de senaste beskeden ska trafiken, som flygs med omväxlande Embraer 170 och 190 som ”i princip alltid är fulla”, vara igång den 3 augusti.

Sträckan Amsterdam – Linköping har vuxit starkt de senaste åren och är den mest framgångsrika linjen mellan en regional flygplats i Sverige och en europeisk hubb. Under de drygt 11 år som trafiken varit igång har den vuxit från en blygsam start till 19 avgångar i veckan. Hade inte Coronapandemin kommit i vägen fanns tydliga indikationer på att en fjärde rotation på vardagar var på gång. Även KLM’s partner Air France har visat stort intresse för Linköping och planerna på en linje från Paris är i det närmaste klara.

När den civila trafiken legat nere under ett par månader, har det gett närmast fritt fram att bygga om banan på flygplatsen. Ambitionen är att minska bullret kring flygplatsen som ligger mycket centralt i Linköping. Det ska ge plats för fler bostäder och vara en del av kraven i det nya miljötillståndet. Det stora jobbet är att förlänga banan med 600 meter i östlig riktning vilket gör att den kan kortas med motsvarande del västerut. Det är ett projekt som ska rulla ett par år men redan nu har plattan vid terminalen förstärkts och delar av banan breddats till 45 meter, allt för att Linköping Airport ska uppnå 4C-standard.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte bara nytillverkning
Skrivet av @bertil, 2020-06-29 08:56:11
Bertil, nu är det ju inte bara nytillverkning av Gripen som kräver tillgång till en rullbana.
Du har ju även exportstöd gripen, eftermarknad S340 & 2000, Global eye-projektet bara för att nämna några där till gång till produktion och service krävs i omedelbar anslutning till rullbanan.
Anmäl inlägget
SAAB kan fortsätta utan LPI
Skrivet av Bertil, 2020-06-27 23:07:48
Inte behöver SAAB läggas ner om LPI läggs ner. Det är ju bara att bygga en hangar för hopsättning av deras flygplan på Malmen. Till Malmen kan man frakta delarna på lastbil. Airbus tillverkar stora delar i Tyskland och fraktar dom till Fabriken i Toulouse. Då kan det inte vara något problem att frakta JAS delar till andra sidan stan. FMV skall ju ändå provflyga planen på Malmen.
Anmäl inlägget
LPI = SAAB
Skrivet av Erik, 2020-06-26 11:14:33
LPI kan inte läggas ned med mindre än att SAAB läggs ned. Banan ligger där den ligger, är väldigt bra att industriflygplatsen även kan meranvändas för reguljärflyg.

Skavsta marknadsförs som Stockholm. Linköping kan inte låtsas vara Stockholm på samma sätt.
Anmäl inlägget
Slå ihop...
Skrivet av Mynona, 2020-06-26 10:16:37
Tycker absolut det är onödigt att det finns både ICA, Coop och Lidl när de ofta ligger så nära varandra. Man borde slå ihop alla och bara ha en butik. Hepp.
Anmäl inlägget
En för många
Skrivet av @anonym, 2020-06-26 08:33:34
Jag tvivlar på att passagerartrafiken får plats på LPI (även tveksamt om antalet trafikrörelser får plats). På NYO är det samma problem, flygindustrin från LPI har ju enorma summor investerade samt det är tveksamt om NYO klarar att ta emot det stora antalet trafikrörelser som går från LPI.
Anmäl inlägget
KLM
Skrivet av M, 2020-06-25 21:50:48
Nu har förvisso KLM fyra Sverige-linjer, men det kanske skribenten missat (VXO)
Anmäl inlägget
3 st flygplatser är 2 förmånga
Skrivet av Anonym , 2020-06-25 13:37:17
Onödigt att Linköping & Norrköping har var sin flygplats när de ligger så nära varandra. Dessutom Skavsta i närheten. Istället för 3 flygplatser borde de samlas på en gemensam flygplats.
Anmäl inlägget
Bra planerat
Skrivet av Gurra, 2020-06-25 09:23:55
Nu kommer det att vara fullt tillräckligt med en trafikflygplats i Östergötland eftersom det nu blir möjligt att ta emot större plan. Det skulle ge synergieffekter i Linköping om charter och reguljärflyg fanns under samma tak samt att skattebetalarna i Norrköping kan lägga sina pengar på annat.
Anmäl inlägget
Smart
Skrivet av Bengt, 2020-06-25 08:42:59
Smart gjort av SAAB att tidigarelägga banflytten och utnyttja luckan som kom av det här viruset.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev