Skriv ut  

Resenärer fortsatt tveksamma till att flyga

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 juni 2020
Flygets återhämtning blir ”långsam och plågsam”. Det säger IATA i en kommentar till en undersökning som visar att många är oroliga för att bli smittade ombord på ett flygplan. Och det trots att luften är betydligt bättre i ett flygplan än på tåg och bussar.

Det råder ett stort uppdämt resebehov. Det visar bokningssiffrorna när restriktionerna nu släpper i land efter land. Ving meddelade i förra veckan att bokningarna för nästa sommar, alltså 2021, är 50 procent större än vad de var inför denna sommar, alltså innan Covid-19 slog till.

Även för resten av 2020 ljusnar siffrorna för researrangörer och flygbolag något men samtidigt finns en stor oro bland resenärer för att återuppta flygandet. En undersökning av IATA visar att så många som fyra av fem personer oroar sig för att bli infekterade med viruset om de skulle sätta sig på ett flygplan igen. 

- Att återskapa förtroendet för flyget är därför avgörande, säger Alexandre de Juniac, generalsekreterare för IATA i en kommentar. 
Undersökningen visar att i början av mars var 60 procent säkra på att de skulle flyga igen inom ett halvår. I juni hade den siffran sjunkit till 45 procent och det är oron för att bli smittad, ombord, vid boarding eller över huvud taget i terminalerna som är orsaken. I förlängningen av det varnar IATA för att om trafiken inte återhämtar sig till mer än cirka 50 procent kommer det att tvinga fram en rad flygbolagskonkurser och i förlängningen av det, ett minskat flygutbud.

Det kommer därför an på hela flygbranschen att övertyga resenärerna om att det är säkert att flyga, pandemin till trots. Det involverar bland annat samarbeten med olika länder för smittspårning tillsammans med gemensamma standards för hur ett säkert flygande ska ske.

- Det är insatser som är betydligt mer kostnadseffektiva och billigare än de effekter som en fortsatt lock-down bland olika marknader får för flygbranschen. 

Många menar också att flygbranschen måste bli bättre på att berätta om effektiviteten i l luftkonditioneringssystemet och de så kallade hepafilter som finns ombord, även på äldre flygplan. Effektiviteten är tydlig och filtren fångar upp till 99, 7 procent av alla partiklar i luften, samtidigt som luften byts uppifrån och ner i snitt varannan minut. Det ger en överlägset bättre luftmiljö och minskad risk för smittspridning ombord på ett flygplan jämfört med till exempel tåg. Bussar och färjor. 



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ren flygkabinsluft
Skrivet av Johan, 2020-07-03 13:52:50
Många är oroliga för att bli smittade på ett flygplan. Och det trots att luften är betydligt bättre i ett flygplan än på tåg och bussar. Flygbranschen måste bli bättre på att berätta om effektiviteten i luftkonditioneringssystemet och de så kallade hepafilter som finns ombord,Filtren fångar upp till 99,7procent av alla partiklar i luften, samtidigt som luften byts uppifrån och ner i snitt varannan minut.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev