Skriv ut  

Norwegian avbeställer Dreamliner och MAX

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 juli 2020
En besparing på etthundra miljarder. Det gör Norwegian i och med avbeställningen av 97 flygplan från Boeing. Dessutom flaggas för en kommande rättsprocess kring problemen med MAX och Dreamlinern.

Samma dag som Boeing äntligen fått klartecken för att börja testflyga MAX-maskinerna efter drygt ett år på marken, ett besked som fick aktien att ta ett glädjeskutt, har Norwegian avbeställt hela den resterande ordern på 92 Boeing 737 MAX som legat hos den amerikanska flygplanstillverkaren. Inte heller beställningen på fem Dreamliners, 787-9, vill Norwegian ha levererad. Dessutom avslutas serviceavtalet GoldCare som Norwegian har haft med Boeing.

Som om det inte räckte så har Norwegian dessutom stämt Boeing för att få tillbaka de förskottsbetalningar som flygbolagen alltid gör vid en beställning av nya flygplan men också för att få fart på de långvariga diskussionerna om ersättning för MAX-stilleståndet och för de motorproblem som tidvis hållet ett halvdussin av Norwegians B787 på marken.
- Flygbolagets 737 MAX har haft flygförbud sedan den 12 mars 2019. Det har stört flygprogrammet i NAS och orsakat allvarliga förluster, skriver Norwegian i det börstelegram som blev offentligt sent måndag kväll.

Beslutet att avbeställa de nya flygplanen kommer inte som någon direkt överraskning. Ordern gjordes 2012 och ingick i den jättebeställning på sammanlagt över 220 flygplan som Björn Kjos då tecknade med både Boeing och, något förvånande också Airbus. Beställningen till Boeing gällde ett antal Boeing 737-800 och 787 men framför allt den då ännu inte färdiga MAX-serien. Av den har Norwegian tagit emot 18 flygplan som fortsatt står på marken, men de resterande 92 ska alltså inte levereras.

Att Norwegian nu också tar i med hårdhandskarna när det gäller ersättning från Boeing för dels MAX-krisen, dels alla de problem som drabbat Breamlinern, är egentligen inte heller helt oväntat. Det är väl känt att de förhandlingar som pågått mellan flygbolaget och flygplanstillverkaren inte lett till några konkreta resultat.

- Vi har varit i en kontinuerlig och affärsmässig dialog med Boeing med ambition att lösa problemen med 787 och 737 MAX och utverka kompensation för de förlusterna. Den dialogen har, till dags dato, inte lett till några överenskommelser om en acceptabel kompensation.

En del i beslutet att hoppa av köpet av nya flygplan är en alltmer etablerad övertygelse i flygbranschen att även 2021 kommer att bli ett förlorat år.  Inte förrän under 2022 kan flygtrafiken vara tillbaka på en nivå jämförbar med den som fanns innan coronapandemin. I ett sånt läge är en slimmad flygplansflotta en del i strategin för överlevnad. Samtidigt innebär den inställda ordern en besparing på cirka en miljard svenska kronor, i alla fall om beräkningen görs utifrån listpriset på de aktuella flygplanen. Av allt att döma är den inte så stor eftersom de flesta köp ger rabatter hos flygplanstillverkarna.

Boeing å sin sida har bara kortfattat kommenterat utspelet från Norwegian. Till norska sajten E24 säger man att: ”Norwegian Air Shuttle är en långvarig kund hos Boeing. Som vi gör med många andra aktörer, som går igenom en utmanande tid, arbetar vi på att hitta en väg framåt.”



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Boeing redan delägare?
Skrivet av Magda, 2020-07-05 03:45:06
I maj röstade en extra bolagstämma igenom förslaget om att konvertera skulder till aktier. Budskapet från styrelsen var glasklart, anta förslaget eller konkurs.
Kan det vara så att Boeing redan är delägare i Norwegian eller ligger dessa och tidigare beställningar i leasingavtal hos en tredje part? Det ända som uppmärksammats är att ett kinesiskt bolag som kontrolleras av kinesiska staten är största ägare numera.
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Bjørn, 2020-07-03 16:26:33
Prøv å vite litt mer om fakta før dere skriver innlegg med så mye vrøl og usannheter. Refererer til påstander om kompensasjon, og hvor konkurs "messig" Norwegian er. Hvor gamle er dere som skriver slikt?
Anmäl inlägget
737MAX
Skrivet av ABC, 2020-07-01 20:14:59
Vad gör de av de +30 stycken 737 MAX de redan har?
Anmäl inlägget
@Kalle
Skrivet av Johan, 2020-07-01 15:20:51
Nej de har inte mottagit någon som helst kompensation för MAX eller för strulet med motorerna till Dreamlinern. De har däremot varit i samtal om det länge och har nu tröttnat på att vänta medan andra bolag fått kompensation.
Anmäl inlägget
Har redan?
Skrivet av Undrande, 2020-07-01 12:30:28
När fick de det, och hur mycket?
Anmäl inlägget
Knappast
Skrivet av xxx, 2020-07-01 12:15:11
troligt att lilla konkursmässiga Norwegian får framgång med att hota med att stämma Boeing.
Boeing kommer finnas kvar, det gör inte Norwegian
Anmäl inlägget
Har redan
Skrivet av Kalle, 2020-07-01 09:22:56
Norwegian har redan mottagit kompensation i pengar för Max:en och 787, så det blir nog svårt att få mera. Frågan är ju vad Boeing vill ha av Norwegian när dem inte fullföljer sina beställningar. Sedan har ju Norwegian beställt 100st A320 också, dem skall väl också strykas, vad säger Airbus då?
Anmäl inlägget
1 miljard?
Skrivet av Johan, 2020-07-01 08:37:55
Nej besparingen är på väldigt mycket mer än 1 miljard. Korrekturläsa?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev