Featured article image

Först ut med klimatstyrda landningsavgifter

Publicerad den 2 juli 2020
Kommentarer
Flygplanstyp och vilket bränsle som finns i tankarna. Det kan i framtiden komma att påverka storleken på landningsavgifterna på de två största flygplatserna i landet.
I september förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om det är möjligt att införa olika start- och landningsavgifter beroende på vilken miljöpåverkan har. Nu har rapporten lämnats till regeringen och i den finns en rekommendation att införa så kallade ”klimatstyrda landningsavgifter” på Arlanda och Landvetter. Om det införs omfattar det merparten av all flygtrafik i landet, 
ca 46 procent av alla flygrörelser och 86 procent av alla passagerare vid svenska flygplatser. 
På Swedavias flygplatser finns redan idag, vid sidan av de vanliga landningsavgifterna, även direkta miljöavgifter:
• Emissionsavgiften – den ska täcka kostnader för kontroll och mätning av utsläpp på flygplatsen och stimulera en utsläppsminskning av kväveoxider för flygplan som startar och landar. 
• Bulleravgiften – ska täcka kostnader för mätning och beräkning av ljudnivåer. 
De nya miljöavgifter som Transportstyrelsen rekommenderar fokuserar direkt på flygbolag och flygplan. Framför allt är det flygplanens miljöprestanda, ofta kopplat till åldern på flygplanet som ska avgöra storleken på avgiften. Även vilken typ av bränsle som finns i tankarna påverkar. Det kan också bli tal om att styra in- och utflygningsproceduren från flygplatsen med hjälp av avgifterna.
Prislistan för hur de nya avgifterna ska utformas, alltså hur mycket dyrare det blir att trafikera en flygplats med t ex äldre flygplan är inte klart. Det ska Swedaia utforma tillsammans med de flygbolag som trafikerar Stockholm och Göteborg.
Att just Landvetter och Arlanda i så fall får de nya avgifterna beror på att EU-reglerna medger miljöstyrande landningsavgifter på flygplatser med fler än fem miljoner passagerare. Det gör det mindre troligt att mindre flygplatser också plockas in i det nya systemet eftersom det i så fall kräver lagändringar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gullan Purser&Avgiftsexpert
2020-07-04 12:25

Men vilka positiva nyheter och med den modernaste och miljövänligare flottan 2025, kommer vi att skratta hela vägen till banken.

Bara det inte blir skatt på kaffe…

Mr €
2020-07-03 22:07

Kan blir en bra kombination om avgifter sänks för A320neo o 737MAX samt de som bullrar o skitar ned väljer att snabbt byta till nya plan till sverige. Lite stöd till SAS åxå blir det.

Jasså
2020-07-03 16:09

anledning att höja alla möjliga avgifter, Bara verklighets frånvända MP dårar kan tycka att det här är bra i en tid där flygbranschen har det tillräckligt tufft, även utan corona pandemin. Grattis ”regeringen” nu slaktar ni ännu fler flygbolag.

thomas
2020-07-03 13:21

Mtow har varit kriteriet i årtionden för flygplatsavgifter + knox etc, men som med bilar borde vara miljöpåverkan som helt styrande avgiftsgrund.

Ali
2020-07-02 15:11

Det görs ca 500 000 landningar per år med svenskregistrerade luftfartyg. Om man byter ut dessas landningar utomlands mot utlandsregistrerades i Sverige så borde summan bli ungefär lika. GOT står för ca 35 000 och ARN för ca 120 000 landningar ett coronafritt år så det blir mindre än 1/3 av alla landningar där.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten