Air Leap fasar in första ATR i flottan
Publicerad den 24 juli 2020Kommentarer
Korrekt, den är smutsig.. Men jämfört med deras 30+ år gamla Saab 340 så är det rena Gretakälken. Ägarna i Norge har kapital till grönare nya maskiner, men då det svenska inrikesflyget är rena minfältet med te x BRA som kan spränga alla deras visioner gör de nog klokt i att hålla igen. Kolla bara på Kristianstad-Stockholm som lades ned strax före öppning då BRA valde att öppna upp samma linje i ren konkurrens. Det är huggsexa om kunderna i en bransch likt vilda västern.
Den flög för BRA innan den fasades ut.
BRA har fasat ut alla -500 och har bara -600 kvar.
@Nisse
Och hur tycker du det gick för BRA? haha!
De nya ATR72-500 blir “the state of te art” inom svenskt luftrum.
Hänger inte med, har inte BRA fasat ut denna för att ersätta den med nyare ATR? Just för att få en miljövänlig flotta. Hur kan detta vara startskottet på nya inrikes flyget?
SE-MDA kommer närmast från DAT, som flugit den 2-3 år…
….Fast nu är ju ATR en oerhört dålig maskin på många sätt.
Känner flertalet piloter från både BRA och även andra bolag som flyger frakt och annat som alla vittnar om samma sak.
Den är oerhört svårberäknelig och läskig att ha att göra med i icing-conditions på vintern. Vissa flyger den inte alls då.
Engine-out performance är väldigt dålig i maskinen.
Tacka vet jag Dash 8 samt SAAB 2000.
Den kommer närmast från BRA
Stort grattis och lycka till! Upplyftande med ett bolag på frammarsch. Air Leap kanske blir vårat nya inrikesbolag eller underleverantör till sas?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten