Skriv ut  

Qatar: Skrota MAX och bygg nytt flygplan

Flygnyheter, Redaktionen, den 11 september 2020
MAX-familjens rykte går inte att reparera. Det menar Qatar Airways mäktiga vd. Istället måste Boeing sätta igång att bygga ett helt nytt

Qatar Airways tillhör de flygbolag som fortsatt att flyga under pandemin och nu har trafik i drygt hälften av det ursprungliga linjenätet. Dessutom fortsätter inköpen av nya flygplan i och med att en beställning på 60 Boeing 777X, den helt nya långlinjemaskinen, ligger fast. Det gör i sin tur Qatar till en kund som har Boeings öra, något som vd:n 
Akbar Al Baker gärna använder. I en intervju med brittiska media menar han att det är dags att skrota 737 MAX eftersom både namnet och ryktet är förstört efter de två krascherna. Det efterföljande långa flygförbudet har inte heller gjort saken bättre.
 
Till del är det nog ett resonemang som Boeing antagligen, utan att för den skull erkänna det, kan hålla med om. Avbeställningarna på MAX-familjen närmar sig ettusen flygplan vilket gör att orderboken halkat ner till cirka 3500 flygplan varav 387 är levererade – och stillastående. Medan flygplanstillverkaren kämpar med att få maskinen tillbaka i luften, ökar Airbus sitt försprång med utvecklingarna av nya versioner av A320. 

Faktum är att Boeings beslut att tillverka en femte generation av trotjänaren Boeing 737 uteslutande handlade om att möta konkurrensen från Airbus. Egentligen ville Boeing dra igång utvecklingen av ett helt nytt flygplan som efterföljare till 737:an. MAX-beslutet, som dessutom understöddes av några av de viktiga kunderna i USA, har nu försinkat den möjligheten vilket bland annat märks på all obeslutsamhet kring den maskin som kallas 797 men som ännu inte har nått längre än till skisstadiet.

Även när det gäller den maskinen har Akbar Al Baker tankar kring vad Boeing bör göra. Över huvud taget är Qatars vd en kraftfull, inte sällan mycket kritisk, samtalspartner för både Boeing och Airbus. Han tillskrivs ett stort inflytande på tillkomsten av både A350 och 787. När det gäller den senaste anser han att den påtänkta Boeing 797, den som också sägs vara tänkt som en efterföljare till 767 och 757, ska baseras på 787-3. Det är en version som planerades, beställdes i ett femtiotal exemplar men aldrig blev verklighet. 787-3 designades för 290-330 passagerare och en räckvidd på upp till 5600 kilometer, alltså en widebody för kortare långlinjer och var även den tänkt som en ersättare för 757/767. Men när bland annat batteriproblemen vid lanseringen av de första B787 hotade att växa Boeing över huvudet, skrotades idén om ytterligare en variant vid sidan av de tre som nu är verklighet, 787-8, -9, -10. Men att åter skaka liv i den är en idé som även får stöd av andra än Akbar Al Baker.

- Boeing 787-3 dog en eländig död men Boeing har bra kunskaper om hur B787 fungerar, vilka de starka sidorna är och hur de kan förbättras. Plocka bort lite vikt, sätt in nya motorer och kanske är det där 797 finns. Det minskar dessutom de stora kostnaderna och finansiella riskerna om ett helt nytt flygplan ska tas fram, säger Addison Schonland, en amerikansk flyganalytiker.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bästa hittils, skrota B737 MAX
Skrivet av Resenär, 2020-09-12 10:13:42
Bra förslag, skrota B737 MAX en mycket gammal grundkonstruktion med många problem.

Gör något nytt och bättre Boeing.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn