Skriv ut  

Norrköpings flygplats allt närmare en försäljning

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 oktober 2020
Ett privat företag kan vara på väg att köpa den regionala flygplatsen i Norrköping. Det är i så fall en helt ny utveckling för flygplatsen som idag inte har någon linjetrafik och som i många år varit ifrågasatt.

Den absoluta merparten av landets regionala flygplatser vid sidan av de tio inom Swedavia, ägs av den kommun eller region där de ligger. Det innebär ett stort ekonomiskt ansvar, särskilt för mindre kommuner, för att hålla driften igång. Den pågående coronapandemin gör inte den ekonomiska ekvationen enklare, särskilt inte för det tiotal flygplatser som fortsatt står helt utan linjetrafik. 
Norrköping är en av de mest populära charterflygplatserna i landet, den fjärde största. Reguljärflyget däremot har haft svårt att etablera sig trots en rad olika försök genom åren. I februari 2019 när brittiska BMI gick i konkurs försvann den dåvarande linjen till 
München och sedan dess har flygplatsen förlitat sig på charter, frakt och samhällsflyg.

Nedläggningen av linjen till München blev återigen inledningen på en diskussion om flygplatsens framtid. Men denna gång tog den en annan vändning än de vanliga kraven på antingen en nedläggning eller ett samgående med Linköping Airport. Istället har en privat aktör, 
Independent Business Group anmält intresse för att ta över ägandet av flygplatsen. Det är ett svenskt företag, tidigare baserat i Hong Kong men sedan början av året överflyttat till Sverige och Norrköping. Verksamheten är inriktad på flygbranschen, bland annat med utveckling av olika system för flygtrafikledning, klimatsmart flygande och drönare. Bland kunderna finns bland andra Qatar Airways.

I och med att företaget nu är förankrat i Sverige har planerna på att ta över ägandet av flygplatsen i Norrköping växt fram. De nuvarande ägarna, Norrköpings kommun, ser positivt på möjligheterna att sälja flygplatsen och därmed av allt att döma slippa den årliga driftskostnaden på drygt 23 miljoner. Det skulle också bli en helt ny utveckling av de olika scenarier för framtiden som tagits fram och som bland annat handlat om en avtrappning och fokusering på enbart samhällsflyg. Norrköping blev dock inte utvald att bli en beredskapsflygplats när den gruppen nyligen utvidgades.

Vilka planer som International Business Group har för flygplatsen om det blir aktuellt med ett köp, är inte offentligt. Men frågan har påbörjat sin vandring i det politiska systemet. I slutet av förra veckan presenterades ett underlag för stadens politiker för hur en försäljning skulle kunna genomföras.

- Det här är en omständlig process. Det är ett stort, viktigt och principiellt beslut som ska fattas. Vi måste vara säkra på att det blir rätt. Det måste hålla ekonomiskt och juridiskt. Dessutom är det många som jobbar där och är beroende av flygplatsen, sa Lars Stjernkvist ordförande i det kommunala bolaget Rådhuset som äger flygplatsen till Norrköpings Tidningar.

I slutet av oktober kan hela planen för en eventuell försäljning bli offentlig. Sedan kan ett beslut fattas vid kommunstyrelsens möte den 16 november.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Lång näsa
Skrivet av Bertil, 2020-10-13 22:42:04
@Hans Strålin,
Du har tydligen lång näsa. Affärsresenärerna till Norrköping kommer med tåg eller egen bil eller med flyg till Linköping. Inget reguljärflyg, inga affärsresenärer. Om du väntar på att elflyg kommer så man kan ta sig ner till Europa lär du få vänta. Det blir billigare att lägga ner flygplatsen och bygga en ny när elflyg får samma prestanda som B737 eller A320.
Anmäl inlägget
Infrastruktur är inte vinstdrvande
Skrivet av Hans Strålin, 2020-10-12 21:37:18
En ända affärsresenär spenderar cirka 2000 per dygn. Så visst finns det STORA pengar o sätt att få inkomster. Men det förstår inte en vanlig Svenson.

De ser inte längre än näsan.

Låt oss ha is i magen. ELFLYGET KOMMER SNART ATT VARA EN VÄRKLIGHET. DÅ KOMMER ALLA SOM SÅLT SIN FLYGPLATS ATT ÅNGRA SIG.

Anmäl inlägget
Olle, du har så rätt
Skrivet av Bertil, 2020-10-12 17:50:46
Det skulle vara otroligt om ett seriöst företag köper en flygplats som går med nästan 30 Mkr förlust per år. Vem skall bidra med detta, antagligen skattebetalarna till slut. Det verkar inte vara seriöst, ännu mindre i dessa tider. Eller spetsar man på att kunna mjölka staten på de stora bidragen man vräker ut över företagen just nu.
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2020-10-12 14:32:55
Men så tråkiga nyheter, jag minns när vi flög ARN-NRK, och en massa härliga charterdestinationer från Norrköping till medelhavet.
Många trevliga glada SAS anställda som jobbade där.

Vad konstigt att det inte går att driva med vinst längre.
Anmäl inlägget
Endast 1 regional flygplats
Skrivet av Anonym , 2020-10-12 13:56:23
Norrköping & Linköpings flygplatser ligger för nära varandra. Satsa allt på en av de 2. Alternativt att flytta allt till Skavsta flygplats.
Anmäl inlägget
Fågel eller fisk
Skrivet av FO, 2020-10-12 13:56:07
Instämmer med Olle.
En anställd och omsättning 2019 på ca 2,5 miljoner och nu överväger de att köpa en flygplats.

Höjer nog också ett varningens finger!
Anmäl inlägget
finns bara ett sätt
Skrivet av thomas, 2020-10-12 11:21:29
Det enda sättet att ta över en flygplats
(som är en skuldbörda för kommunen med en 25 milj per år) är att komma med trafik. Det är inte svårt i ett exportorienterat land.
Överlåtes beloppen kan ju aldrig vara över 1 sek
då man tar över en förluströrelse.
Anmäl inlägget
Hoppas kommunen synar köparbolaget i sömmarna
Skrivet av Olle, 2020-10-12 10:08:46
Ska Norrköping Kommun verkligen sälja av flygplatsen till en grupp som styrs av Qatar pengar. Låter inte bra i mina öron och vad kommer att hända i framtiden. Bolaget som står nämnt i artikeln och är registrerat i Sverige har tillgångar enligt senaste bokslutet på endast 600 tusen kronor. Räcker inte långt för att köpa och driva flygplatsen enligt min mening.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn