Skriv ut  

Wizz Air startar krishantering i Norge

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 oktober 2020
Kritik och bojkott till trots, Wizz Air tar ännu ett steg in på den norska inrikesmarknaden och öppnar ytterligare sju linjer med ännu billigare biljettpriser. Det gör flygbolaget till det fjärde största i Norge.

Nyheten att Wizz Air ska etablera sig på en rad inrikeslinjer väckte inledningsvis uppmärksamhet över att ett utländskt flygbolag ger sig in på inrikesmarknaden. Den övergick sedan snart, efter en del mindre uppskattade uttalanden från flygbolagets ledning, till en alltmer växande kritik, främst av arbetsförhållandena och möjligheten till fackligt engagemang. Den kritiken har nu övergått i en regelrätt bojkott från både näringsliv och fack som meddelat att det inte är aktuellt att flyga med det ungerska flygbolaget. I det läget har Wizz nu hyrt in en norsk PR-firma som satt igång med krishanteringen. 

Första utspelet efter den kontakten är att Wizz bygger upp än mer närvaro i Norge. De redan presenterade linjerna utgår från Oslo med destination Bergen, Trondheim och Tromsö med trafik upp till fyra gånger dagligen och trafik start den 5 november. Det ska, i alla fall inledningsvis flygas med redan befintlig personal från någon av de övriga baserna i Europa. 

- Nu dubblar vi insatsen. Vi är väldigt glada för responsen från marknaden och resenärerna, sa koncernchefen i Wizz József Váradi på en presskonferens i går. 
Den dubblade insatsen är att flygbolaget bygger upp en bas i Trondheim och därifrån ska det flygas ytterligare fem inrikeslinjer samtidigt som Oslo får ytterligare två. Sammantaget är alltså Wizz Air nu uppe i tio inrikeslinjer i Norge. Det gör att Wizz, som sedan tidigare flyger till elva utrikes destinationer från tio norska flygplatser, nu är det fjärde största flygbolaget i Norge efter SAS, Norwegian och Widerøe. 

Dessutom ökar flygbolaget prispressen mot SAS och Norwegian än mer. Det första budet på de tre linjerna var biljettpriser på 199 kronor enkel väg. De kommande sju linjerna får ett inledande biljettpris på 99 kronor enkel väg. 

- Det finns inget billigare sätt att flyga i Norge än med Wizz Air. Det är inte bara PR-propaganda utan det är fakta, sa József Váradi på presskonferensen, rapporterar dn.no.

Linjekartan för Wizz Airs inrikestrafik i Norge ser nu ut så här:
Oslo Gardermoen – Bergen 
Oslo Gardermoen – Tromsø 
Oslo Gardermoen – Trondheim 
Trondheim-Stavanger
Trondheim-Bodø
Trondheim-Tromsø
Tromsø-Bodø
Tromsø-Stavanger
Oslo-Ålesund
Oslo-Bodø



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Allt flyg krisar
Skrivet av thomas, 2020-10-25 14:12:49
Det är svårt för alla flygbolag nu även för Wizz
Såg en flight till Finland bara hade 54 pax. 1/3 s beläggning och det var så ungefär åt båda hållen.
Det är mest utspel nu, sen ser man att bokningarna uteblir då flyttar man fram och det sker flera ggr. Inte startar satsningar etc, (skyller på brist på flygplan eller annat) så SK och Dy kan vara lugna. Men Norge har fått en helt klar Gotlands situation.
Anmäl inlägget
Verklighetsanpassning?
Skrivet av Puckelbro, 2020-10-25 11:53:23
Ta bort skattesubventionerna och se vad som händer med flyget. De gamla drakarna skulle tvingas riva upp i stort sett alla avtal eller gå i konkurs.
Om SAS erbjöd t.ex 50K för kapten och 40K för styrman (plus traktamente) så skulle kön av sökande gå till Vladivostok. Och det gäller förmodligen alla flygbolag. Flygets löner och villkor är helt beroende av skattebetalarnas bidrag.
Anmäl inlägget
Do ställer frågan
Skrivet av @pf, 2020-10-25 10:23:40
om Wizz Air blir kvar och om dom överlever vintern. Motsatt Norwegian har Wizz Air kapital. Wizz Air blir kvar så länge man tror på att norska projektet kan bli tillräckligt lönsamtFrågan är snarare hur länge Norwegian överlever, bara norska staten kan vara intresserat av att slänga fler pengar i detta bottenlösa hålet
Anmäl inlägget
Bara att inse!!
Skrivet av Op, 2020-10-24 11:56:53
Flygbranschen är död. Sötebrödsdagarna med 100000kr i månaden för en 737 kapten på Norweigan o 50-55000 för en styrman är över. Antingen byter man bransch eller accepterar att tjäna 25000kr som kapten eller 15000kr som styrman på Wizz. Det är bara att skylla er själva. Är man så korkad att man köper sin utbildning o jobb då kommer det bita där bak förr eller senare. Sluta gnälla ni har själva förstört branschen...
Anmäl inlägget
Etablera sig på Arlanda
Skrivet av Arlandamannen, 2020-10-24 11:17:28
Vore coolt om Wizz ville etablera sig på Arlanda med, både för inrikes men även utrikes trafiken. De har en stor chans att sopa mattan både för DY och SK.
Anmäl inlägget
Vil Wizz Air være kvar
Skrivet av pf, 2020-10-24 10:31:54
når man må betale brukeravgifter igjen, i dag er det gratis ?
Vil Wizz overleve vinteren ? Og flere av de linjer Wizz nå vil inn på, er ikke landets største ? Jeg finner ikke de på Oslo-Stavanger, eller Stavanger-Bergen, som er store, men passer vel ikke i slingene ?
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Jonas, 2020-10-23 16:35:30
Bra med flera aktörer.
Lite oseriösa kommentarer om Wizz, alla typer finns i alla bolag.
Norwegian om något är inte bättre om dom tror det, krävs mer för att komma in i finrummet.
Anmäl inlägget
All snack
Skrivet av Röda Baronen, 2020-10-23 12:59:26
om bojkott är bara trams. Price is king. Det kommer alltid finnas ett marknad för billigast möjliga flygbiljetter. Bara barnsligt med ” bokott” Det kommer ju inte att betyda nånting
Anmäl inlägget
Wizz i Norge
Skrivet av thomas, 2020-10-23 09:48:38
Wizz måste ha ett stort kapital för att flyga med underskotts priser. Det är dyrt att flyga billigt.
Nästa lite som när Kjos var ute i media och sa att DY skulle flyga till USA och Thailand för 1900 sek för enkelbiljetter. "De nya dreamlinjerna var ju så effektiva drog nästan inget bränsle alls"
Anmäl inlägget
Norska staten
Skrivet av Norrman, 2020-10-23 08:57:16
Norska staten får nog minsann kliva in och stötta Norska bolag om det inte ska bli som i Sverige. SAS, Wizzair, Ryanair. Förstår inte varför Norwegian inte petade bort Wizzair och Ryanair från Sverige och tog över deras linjer när dom var som starkast. Men satsa i Argentina, det kunde man..
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn