Skriv ut  

Oslo störst på frakt och passagerare i Norden

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 februari 2021
Bara sju procent back. Oslo är i särklass bäst i Norden på frakthantering och det är tack vare exporten av fisk och skaldjur.

Oslo Gardermoen är den huvudstadsflygplats som klarat sig bäst hittills: just över nio miljoner passagerare i jämförelse med 7,5 miljoner i Köpenhamn, 6,5 i Stockholm och 5 miljoner i Helsingfors. 

Det är till stor del den intensiva inrikestrafiken i Norge som håller siffrorna uppe. Det hindrar inte att bortfallet är så stort som 68 procent jämfört med 2019. 

Än bättre har Oslo klarat sig när det gäller flygfrakten. Där är det den aldrig sinande efterfrågan i Asien på ”sjömat” alltså fisk och skaldjur som gör att Oslo har en rad rena fraktflygningar ut från inte bara Oslo. 

- I en europeisk fraktmarknad som är starkt påverkad av Covid-19 och i en tid när det råder brist på fraktkapacitet, har flygbolagen valt att prioritera kapacitet från Norge och Oslo flygplats. Det gäller i första hand hög efterfrågan på norsk sjömat kombinerad med sjukvårdsutrustning, e-handelsprodukter tillsammans med komponenter till olje- och gasbranschen, säger Martin Langaas, fraktchef i Avinor. 
Den intensiva frakthanteringen syns tydligt i antalet flygningar. I och med att en del långväga passagerarflygningar försvunnit med kapacitet att ta bellycargo, har de renodlade fraktmaskinerna kommit istället. Vissa veckor under förra året har det flugits ut 70 fraktflygplan från Oslo, i första hand Emirates, Qatar och Korean Air. 

- Vi brukar säga att ”inget är så dåligt som en död lax” och för sjömatsnäringen är snabba och effektiva transporter ut till världsmarknaden en konkurrensfördel, fortsätter Martin Langaas. 

Sammantaget har Oslo räknat in 163 000 ton frakt under förra året. Av det är 110 000 ton sjömat. De siffrorna kan jämföras med totala volymerna i:
Köpenhamn: 147 608 ton
Helsingfors: 141 332 ton
Stockholm: 89 597 ton
För svenskt vidkommande ser siffrorna lite bättre ut om de tre fraktflygplatserna i Swedavia räknas samman. Då kommer Stockholm, Göteborg och Malmö upp i 130 791 ton. Faktum är att en av orsakerna till att Qatar etablerade en linje mellan Doha och Göteborg byggde på möjligheten att flyga ut norsk frakt sedan den transporterats på bil till Landvetter. Som Flygrevyn tidigare rapporterat om finns även planer på att flyga sjömat från Luleå till Asien. 

Med de goda siffrorna i Oslo, minskningen stannar på blygsamma sju procent jämfört med 2019, behåller Gardermoen positionen som den största fraktflygplatsen i Norden, både vad gäller flugna ton och antalet fraktflygningar. 

Största fraktflygbolag i Oslo:

Qatar till Doha: 42 446 ton
Korean Air/Ethiopian till Seoul: 15 170 ton
Emirates till Dubai: 14 350 ton
El Al till Tel Aviv: 8 464 ton
Silkway West till Baku: 6 060 ton
Turkish till Istanbul: 5 393 ton



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SV:pf
Skrivet av Fritz Klyka, 2021-02-23 21:15:56
Malmbanan har slagit i kapacitetstaket. Därför genomför man Projekt Malmporten i Luleå. Du kan läsa om projektet på Sjöfartsverkets hemsida. Malmen kommer att nå Europa betydligt fortare och Narviks betydelse som malmhamn minskar rejält. En framtida exporthamn för fisk?
Anmäl inlägget
Fisk
Skrivet av Finbull Jagge, 2021-02-23 15:45:09
Det ser lovende ut. Med den etterspørselen også.
Anmäl inlägget
Fordelen med Qatar
Skrivet av pf, 2021-02-22 20:47:03
er at de har mange frekvenser til destinasjoner hvor det ikke kan lønne seg med et hel flyenhet. Dessuten slipper man det mulige problemet med tillatelser og overflyging Russland.

Hadde vår fiskeeksport trengt LLA, ville de vært inne der allerede. QR's flyginger fra EVE gjør at man er ennå lenger fra slik trafikk der.

I en annen tråd, vil man legge ned jernbanen i Sverige. Godt forslag (?). Fly ut LKAB's produkter fra LLA i stedet ?
Anmäl inlägget
Direkte fra Nord-Norge
Skrivet av Bjørn, 2021-02-22 16:48:25
Det flys allerede fly direkte fra Nord-Norge (HARSTAD/EVENES/NARVIK) med Qatar... Det er ingen omveg, men noe kjørs derimot ned til OSL...
Anmäl inlägget
Norges fiskexport
Skrivet av thomas, 2021-02-22 08:47:50
Dra en linje på storcircel nav Från LLA til TYO-SEL
etc gör samma över OSL-Doha Addis etc
Otroligt att ingen flyger direkt LLA- Asien
Det är ju många timmar kortare i båda riktningarna
Dessutom ligger de stora fiskodlingarna/ fisket i Nord Norge bara där sparar man många tim på väg järnväg. vilket miljöslöseri med omvägar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn