Skriv ut  

SAS A321LR kan sättas in på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 juli 2021
Boston är första destination för SAS nya Airbus A321LR. Men även Arlanda och Oslo kan vara aktuella även om mycket fortsatt är oklart.

I våras fanns SAS nya Airbus A321LR inlagd i flygprogrammet för både Arlanda – New York och Oslo – New York. Den planerade trafikstarten den 2 juni blev dock aldrig av. Istället fortsatte SAS att flyga de svenska och norska passagerarna till USA via Köpenhamn. 
 
Men nu har SAS presenterat återstarten av långlinjetrafiken från Arlanda till både New York och Miami med start den 2 september respektive 1 oktober. Båda de destinationerna ska flygas med de stora maskinerna, I första hand A330. I bokningssystemet råder dock en viss förvirring eftersom både A340-300 och A321LR finns inlagda. 
 
Enligt vad Flygtorget erfar är det dock från Arlanda till Chicago som den nya A321LR kan bli aktuell. Den sträckan finns med i SAS presentation av de linjer till USA som ska återstartas men som då inte fanns med i flygprogrammet. Det gör den nu och även där dyker de åldrande A340-maskinerna upp i flygprogrammet tillsammans med just A321LR.

Den nya A321LR SE-DMO har i princip stått oanvänd sedan den levererades i oktober förra året men ska nu göra debut den 1 september på sträckan Köpenhamn – Boston. Det blir inledningsvis tre avgångar i veckan och maskinen och besättningen övernattar sedan i Boston innan returen till Kastrup. Det gör att SAS slipper att ha två besättningar igång för att hålla linjen öppen. 

Med det upplägget blir maskinen upptagen större delen av tiden på rutten till Boston. Den andra av de beställda A321LR ska dock levereras till SAS i oktober och den kan då efter sedvanlig anpassning till SAS-standard, sättas in på linjen mellan Arlanda och Chicago. Det kan även bli aktuellt att slinga den på Chicago ihop med Oslo, som de senaste åren inte haft någon direktmaskin till O’Hare. 

Hur flygningarna till slut läggs upp beror helt och hållet på hur efterfrågan blir. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Med halve flyet
Skrivet av pf, 2021-07-22 16:47:24
innredet som premium-produkter, er neppe A-321LR rette flyet for charter, ER !

Er dette MD-83 på nytt, dog ikke innredet premium, men SAS ante etterhvert ikke hvor de skulle sette det inn for å utnytte range. Er man tilbake dit ?
Anmäl inlägget
LR
Skrivet av Ehrmantrout, 2021-07-21 15:19:37
A321LR kunde ha jobbat i charter trafiken ? Mallis ,kreta och Cypern etc.
Anmäl inlägget
Fantastisk SAS,
Skrivet av pf, 2021-07-21 12:13:11
dersom A-340 fremdeles ligger i bookingsystemet....viser jo profisjonaliteten i SAS ! Er dere sikre på at FBU(Oslo-Fornebu) er ute ?
Anmäl inlägget
SAS har hatt en del flyginger med
Skrivet av pf, 2021-07-21 12:10:00
SK907, og anvendt både A-330 og A-350 på OSL-EWR v.v. Så, fra hvor har Redaksjonen fått sine opplysningen om at trafikkstarten den ble aldri av ?
Og, A-321 LR er sikkert et OK fly, men den laster ikke mye fisk, sikre inntektr ut av OSL i disse dager !
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2021-07-21 08:30:17
Vilka goda nyheter, det skall bli härligt att få flyga över Atlanten igen.
Vi arbetar på det bästa service upplägget någonsin, filmer, mat, dryck å de bästa nymalda bönorna skall med.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev