Skriv ut  

Air Leap fokuserar på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 november 2021
Hård konkurrens på Bromma och ett interlineavtal med SAS på gång. Det gör att Air Leap nu väljer att fokusera allt mer på Arlanda. Redan om ett par veckor flyttas linjen på Halmstad till Arlanda.

Air Leap var under pandemin i princip ensamma på Bromma. Men sedan i maj, när BRA återupptog trafiken, har marknadsvillkoren ändrats. Det påverkar bland annat trafiken på Halmstad där dotterbolaget Air Halland flyger vinge vid vinge med BRA. Flygbolaget har nu fattat beslut om att den 29 november flytta den egna linjen på Halmstad från Bromma till Arlanda. Samtidigt försvinner också de separata varumärket Air Halland.

- Vi har gjort ett strategiskt val att flytta trafiken från Bromma till Arlanda, för att det idag finns en stor överkapacitet till Bromma, men också för att det inte finns någon linje till Arlanda. Vi ser att det finns en efterfrågan att från Halmstad via Arlanda ansluta mot andra destinationer, dessutom passar det bättre mot vårt övriga linjenät på Arlanda, säger Johan Giæver Marvik, kommersiell chef Air Leap.
 
I och med det har Air Leap två linjer kvar på Bromma, till Visby och till Oslo. På Arlanda finns redan den upphandlade trafiken till Örnsköldsvik tillsammans med linjerna till Mariehamn och Åbo. Där ökas nu turlistan från den 20 december två dagliga rundturer Marieham-Arlanda, en på morgonen och en på kvällen, måndag till fredag samt en på söndag. Vidare kommer det att finnas en tredje rundtur under dagen via Åbo till Arlanda.

- I samband med återgången till två rundturer har vi beslutat att basera ett extra flygplan på Arlanda för att säkerställa regulariteten vid eventuella störningar, fortsätter Johan Giæver Marvi. 

Ytterligare en orsak till att Air Leap nu fokuserar allt mer på Arlanda är det intentionsavtal med sikte på interline-samarbete med SAS på de nordiska länderna som presenterades i veckan. En förutsättning för att det ska bli en framgång är en ökad närvaro på Arlanda och SAS linjenät. 
- Det är en produkt våra kunder har efterfrågat en längre tid, då vi har många som reser vidare till en annan slutdestination. Med avtalet kommer vi också kunna erbjuda SAS-resenärer möjlighet att flyga till destinationer i Sverige, Norge och Finland där SAS inte flyger i dag,

Återstår de två linjerna som fortsatt flygs från Bromma, till Visby och Oslo. Konkurrensen på Visby är hård med tre flygbolag: Air Leap, BRA och SAS med upp till dussinet flygningar på vardagarna. Det är en situation som hårdnar än mer nästa sommarsäsong när både Norwegian och Ryanair startar trafik från Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev