Skriv ut  

Nedläggningen av Bromma skjuts på framtiden

Flygnyheter, Redaktionen, den 3 december 2021
Riksdagen tog igår ifrån regeringen makten över de tio statliga flygplatserna. I och med det finns det inte längre någon politisk majoritet för en förtida nedläggning av Bromma.

I går på eftermiddagen röstade riksdagen, efter en lång och stundtals hetsig debatt, om vem som har ansvaret för det så kallade nationella basutbudet av flygplatser i Sverige. Det kan låta som en något harmlös fråga men bakom den döljer sig framför allt hela diskussionen om Brommas framtid.

Det nationella basutbudet av flygplatser fastställdes av regeringen 2009 till tio flygplatser. De tio flygplatserna ägs av staten genom Swedavia som lyder under regeringen. Regeringen har alltså i formell mening rätt att fatta beslut om vilka flygplatser som ska ingå i basutbudet av flygplatser. Det är ingenting som ägnats någon större uppmärksamhet – förrän diskussionen om en förtida nedläggning av Bromma drog igång. Om flygplatsen ska läggas ner måste alltså Bromma tas bort från det nationella basutbudet och eftersom det finns en majoritet i riksdagen som motsätter sig en nedläggning har frågan om vem som bestämmer blivit högaktuell. 

- Vi anser att regeringen valt att runda riksdagens tydligt formulerade uppfattning när det gäller Brommas framtid. Flera gånger har en majoritet i riksdagen visat att den inte håller med regeringen i frågan men de lyssnar inte på oss, säger Maria Stockhaus, riksdagsledamot (M) som sitter i trafikutskottet, till Flygtorget.
Därför röstade riksdagen igår om ett så kallat tillkännagivande. Det innebär att regeringen nu måste ha ett godkännande från riksdagen för att kunna ändra i det nationella basutbudet. Kort sagt: Riksdagen har tagit ifrån regeringen makten över de statliga flygplatserna. I förlängningen av det skjuts också frågan om en förtida nedläggning av Bromma på framtiden.

- Jag har redan ställt en fråga till infrastrukturminister Thomas Eneroth om vad han tänker göra. Men jag räknar med att det inte händer särskilt mycket innan valet i september nästa år, särskilt som Miljöpartiet inte längre sitter i regeringen och som i mångt och mycket drivits av jag menar är ett känslomässigt flyghat, ortsätter Maria Stockhaus.
Beskedet igår har också tagits väl emot av Transportföretagen.

- Det är väldigt bra att riksdagen nu satt ner foten i frågan. Det pekar mot att vi äntligen kan få en långsiktig och väl avvägd strategi för flyget i Sverige. Det handlar om tillgänglighet, beredskap och möjligheterna att snabbt starta framtidens flygtransporter som elflyg och drönare, 

Det säger Fredrik Kämpfe, branschchef Transportföretagen Flyg och pekar även på att flygets infrastruktur i Stockholm inte enbart handlar om Bromma.

- Riksdagen varit tydlig med att Arlanda flygplats måste utvecklas. Det är därför anmärkningsvärt att regeringen inte redovisat vare sig den utlovade flygplatsöversynen eller Arlandarådets slutrapport men ändå valt att gå vidare med en snabbutredning om Bromma flygplats.



Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BMA och trafik/kostnader
Skrivet av Mr €, 2021-12-06 15:19:45
Låter man Bromma bli Stockhols elflygplats samt för UAM's behöver man inte gräva och upptäcka massa gifting industriavfall från kriget o framåt, samt man kan låta bebyggelsen smyga in mot den enda banan man använder. Vips så kräver man el eller lätta väteflygplan på Bromma och staten kan då ta bra betalt för det flytande vätet. Dock kunde man bygga lite planskilda korsningar så trafiken flyter lite bättre än det nuvarande kaoset i västra stockholm.
Anmäl inlägget
SV:ABC
Skrivet av Henrik, 2021-12-06 12:19:00
Och här blev det övertydligt att du inte har någon koll på geografin i Stockholm. Bromma flygplats bildar ingen mur mellan "fina" villaområden och det du kallar Järva getton. På andra sidan flygplatsen hittar vi rätt dyra områden som Mariehäll, Annedal, Riksby
Anmäl inlägget
Lite fakta
Skrivet av Flygkonsult, 2021-12-06 07:01:55
All infrastruktur har kostnader.Järnväg, flygplatser och vägar.
I de flesta fall går allt plus minus noll oavsett trafikslag.
Järnvägen går t ex inte med vinst.
Men infrastrukturen måste finnas för att vi skall kunna driva landet Sverige framåt.Så är det!
När det gäller ordet ”bör” i Riksdagens beslut så är det så man skrivit i alla sådana här beslut men det är ett tillkännagivande som man i princip alltid har följt.
Anmäl inlägget
Behovet är begränsat och enormt..
Skrivet av ABC, 2021-12-05 09:14:20
Behovet av Bromma som flygplats är begränsat men behovet av Bromma Flygplats är enorm. Flygplatsen bildar en viktig mur mellan de fina villakvarteren på ena sidan och järvafältens getton på den andra. Skulle flygplatsen bebyggas är det stor risk att allt som byggs där snabbt förvandlas till nya getton så vi får väl vara glada så länge flygplatsen är kvar..
Anmäl inlägget
Elflyget?
Skrivet av Stockholmare, 2021-12-05 08:59:52
När kommer elflyget? Den enda vettiga sträckan är ju Visby-BMA och varför skulle man köra 20 pers tur och retur när behovet är betydligt större…
Anmäl inlägget
underbart! BROMMA BEHÖVS
Skrivet av 737, 2021-12-05 08:18:32
Bromma behövs för elflyget som kommer snart, och samhällsviktiga funktioner! Att stänga Bromma vore som att stänga vilken viktig infrastruktur som helst. Arlanda kan aldrig ersätta Bromma
Anmäl inlägget
Härligt
Skrivet av Britt-Marie, 2021-12-05 01:24:13
Så bra att behålla BMA nu kan jag fortsätta resa till mitt jobb.
Anmäl inlägget
Förnuft
Skrivet av Gh, 2021-12-04 10:56:48
Skönt att förnuftet komner tbx. När MP åker ut
Anmäl inlägget
RE:BMA lönar sig
Skrivet av Henrik, 2021-12-03 19:39:56
BMA´s alla investeringar som ny avgångshall, ankomsthall, banljussystem, bulleråtgärderna för kringboende byggde på kalkyler om fler resenärer varje år. En trend som bröts 2017, vilket i efterhand gjort att man inte har täckning för dessa investeringarna. Dessutom så spräcktes budgeten för dessa inv. flera gånger om. BMA har visat röda siffror många år
Anmäl inlägget
Förlängt avtal
Skrivet av BMA, 2021-12-03 17:27:57
Om 10 - 15 år så kan det låta helt annorlunda.
Har svårt att förstå somligas desperation i inläggen. När det nu kan mot somligas drömmar.
Anmäl inlägget
BMA lönar sig!
Skrivet av Räknenisse, 2021-12-03 13:55:54
Till Henrik:
Hur vet du att Bromma inte bär sig? Swedavias utredning är som bekant hemligstämplad. Innan pandemin hade BMA drygt två miljoner passagerare - om det inte innebär att flygplatsen går runt då vet jag inte vad. Och med det resonemanget borde ju Swedavia lägga ner alla flygplatser utom Arlanda och Landvetter.
Den rapporten - som inte ens riksdagens ledamöter har fått läsa i sin helhet - var ett rent beställningsverk med uppdrag att lägga ner BMA.
Anmäl inlägget
Förlängning?
Skrivet av Stockholmare, 2021-12-03 12:43:55
Klart att avtalet kan förlängas om 10-15 år. Lyssnar man till stadens politiker nu så verkar det inte ens så troligt att det blir så... follow the money.
Anmäl inlägget
Förtydligande
Skrivet av Stockholmare, 2021-12-03 12:40:05
"Beslut: Kammaren biföll utskottets förslag

Utskottets förslag: Riksdagen ställer sig bakom det som utskottet anför om att riksdagens godkännande bör hämtas in innan ändringar genomförs i det nationella basutbudet av flygplatser och tillkännager detta för regeringen."

Regeringen kan säga att "hej, vi tillsätter x-antal kronor till ARN och kan ändå stänga BMA" regeringen avviker ibland från tillkännagivanden. Tveksamt att man skulle väcka misstroendeförklaring... men vi får se.
Anmäl inlägget
Stäng
Skrivet av Gullan Purser&Analytiker, 2021-12-03 12:37:34
Jag hoppas de stänger Bromma och bygger bostäder och park och ströv områden. Bana 12/30 skulle bli den perfekta Boule och kägelbanan.
Samla trafiken på Arlanda, det är framtiden.
Anmäl inlägget
RE:C
Skrivet av Hupp, 2021-12-03 12:28:19
Centern i Stockholms stad vill lägga ner Bromma
Anmäl inlägget
Bör - inte måste
Skrivet av Bör, 2021-12-03 11:44:20
Det står fel i artikeln. Regeringen har inte fråntagits den makten, utan beslutet var att Regeringen bör bör inhämta Riksdagens godkännande innan ändringar genomförs i det nationella basutbudet av flygplatser.

Märkligt att det kan bli så fel i artikeln. Objektivitet är aldrig fel.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/det-nationella-basutbudet-av-flygplatser_H901TU4
Anmäl inlägget
Läs beslutet själva
Skrivet av Stockholmare, 2021-12-03 11:03:49
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/det-nationella-basutbudet-av-flygplatser_H901TU4

Läs här… står BÖR!
Anmäl inlägget
C
Skrivet av ARN, 2021-12-03 10:52:26
C vill inte lägga ner Bromma i förtid. Läs på!

Vad säger att avtalet inte kommer, att kunna förlängas även efter 2038?

Surt sa räven.......
Anmäl inlägget
Måste
Skrivet av BMA, 2021-12-03 10:48:32
I artikeln står det att regeringen, måste inhämta ett godkännande av regeringen.
Är det fel?
Anmäl inlägget
Bromma kvar tills vidare
Skrivet av Carl Jansson , 2021-12-03 10:41:18
Till Stockholmare :
Du refererar till ett tidigare tillkännagivande.
Nya tillkännagivandet innebär att riksdagen ska godkänna ändringar som rör det nationella basutbudet.
Regeringen har alltså inte längre makten.

Läste du ens artikeln? ??
Anmäl inlägget
Skönt
Skrivet av Henrik, 2021-12-03 10:38:53
Härligt då ska vi skattebetalare subventionera en flygplats som inte bär sej själv. Så var det även innan Corona pga minskade passagerar mängder och vidlyftiga investeringar på flygplatsen
Anmäl inlägget
Hur blev det nu då C?
Skrivet av The Observer, 2021-12-03 09:12:25
C ger alltså SD avgörande inflytande i denna fråga.
Hade SD tyckt tvärtom skulle det inte blivit något, men nu gav Annie Lööf tvärtemot vad hon lovat SD avgörande inflytande.

Det kanske inte är så farligt trots allt att rösta på den politik man tror på?
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2021-12-03 09:00:31
Gör om Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla allt kommersiellt flyg i stor Stockholm till Arlanda flygplats.
Anmäl inlägget
Luddig formulering
Skrivet av Stockholmare, 2021-12-03 08:57:04
Står ju att regeringens godkännande BÖR hämtas, inte SKALL hämtas. Regeringen har fortfarande makten...

Men fine, harva på med BMA och fortsätt med två flygplatser som tär på varandra till 2038 och därefter har BMA exakt 0% chans att vara kvar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn