Skriv ut  

BRA återupptar jettrafiken

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 juni 2022
Minst fem flygplan i storleksklassen A319. BRA gör nu en storsatsning och bygger upp jetkapacitet i eget AOC. Allt tack vare avtal med Ving.

Det helt nya avtalet mellan BRA och Ving är på tre år med start i april nästa år och omfattar chartertrafik från ett trettiotal orter i Skandinaven till femton olika destinationer runt Medelhavet. Det gäller i första hand under sommarsäsongen i tre år och är värt två miljarder kronor.

- Det här kommer att ge oss helt nya möjligheter att växa och stärka vår lönsamhet, säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA och en av dem som förhandlat fram avtalet till Flygtorget.
I sin tur innebär det också att BRA nu återupptar jettrafiken inom flygbolaget. 

Förutsättningen är att chartertrafiken ska kunna landa på Bromma vilket i nuläget gör att Airbus A319 står i fokus, en maskin som i dagsläget flyger på Bromma. 

- Vi har sett en allt större efterfrågan inom chartersektorn på mindre jetmaskiner med cirka 150 stolar. Inledningsvis siktar vi på en flotta på fem flygplan av den typen, men vi räknar med att de blir fler. Över tid är målbilden att gå över till nyare modeller för traditionell jet liksom ny teknik såsom vätgasflyg, säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA till Flygtorget.

Efter utfasningen av den åldrande AVRO-flottan var BRA på väg att återta jetkapacitet just innan pandemin bröt ut. Då var det fem Embraer 190 som i slutet av november 2019 gjorde entré via underleverantören German Airways, en trafik som försvann i och med utbrottet av Covid. 
Återstarten av jettrafiken innebär också att BRA åter kan ta sig an charteruppdrag till mer långväga destinationer. Det mesta talar också för att BRA kommer att sätta in en viss jetkapacitet också i inrikestrafiken. Omvänt ska även ATR-flottan kunna användas i en del charteruppdrag.

- Avtalet med Ving är första steget i en långsiktig strategi att erbjuda både jet- och propellerflygningar till den europeiska flyg- och chartermarknaden, skriver BRA i ett pressmeddelande. 

Till skillnad från samarbetet med German Airways, ska den jettrafiken nu vara inhouse i BRA, i ett eget AOC. Just nu pågår analys av de behov som uppbyggandet av den nya flottan för med sig inför leverans av de första flygplanen runt årsskiftet.

- Vi räknar med att starta all rekrytering till jetverksamheten efter sommaren, säger Martin Erkenborn.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Härligt
Skrivet av AC, 2022-06-22 01:05:47
Alltid trott på BRA och vet ni kommer göra detta med bravur.
Härligt behövs lite nytt erf blod i denna branch.
Anmäl inlägget
Miljöhysterin
Skrivet av @ABC, 2022-06-20 19:37:30
Det är olika produkter. Miljöhysterien är väl till för att blidka affärsresenärerna.
Anmäl inlägget
Helt underbart
Skrivet av 737, 2022-06-19 21:29:48
Blev lycklig när jag hörde detta. Så underbart! Längtar till att få flyga med BRA utomlands. Hoppas BRA blir national carrier.
Anmäl inlägget
Givet marknadsläget..
Skrivet av ABC, 2022-06-19 12:01:14
I ett läge där många A319 går till skroten då köpare saknas är det givetvis superbilligt att både köpa och leasa flygplanen. Frågan är dock hur BRA ska hantera sin egen miljöhysteri?
Anmäl inlägget
Aoc
Skrivet av Lucas , 2022-06-17 23:30:45
Ännu ett aoc inom samma koncern, har läst det tidigare och det lyfts även som grunden till en hotande strejk. Humm
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av CC, 2022-06-17 20:18:27
Varför SÅ negativa och Krösa Maja aktiga kommentarer?
Kommer bli jätte bra.
Så klart turbopropp piloter ska uppgraderas oxå!
Anmäl inlägget
@Op
Skrivet av Åke B, 2022-06-17 17:00:36
Jäkla tjatande.
Vill man vara pilot på A319 så får man ta den lön som erbjuds på marknaden.
Barnmorskorna var inte nöjda, dom slutade bara !
Vad är problemet ???
Anmäl inlägget
Kul BRA
Skrivet av Tjoho, 2022-06-17 16:10:51
Roligt att dom satsar. Hoppas det går bra och att de får fler kontrakt så småningom!
Anmäl inlägget
Intressant.
Skrivet av Fritz Klyka , 2022-06-17 12:48:41
Trevligt med ett svenskt flygbolag som satsar. Månne de första stegen mot en svensk national carrier?
Anmäl inlägget
Ojok
Skrivet av Op, 2022-06-17 12:15:02
Då blir det Sveriges sämst betalda jetpiloter utan kollektivavtal antagligen. Men lär finnas många sökande bland ex SAS piloter. IoM det blir nytt AOC kan nuvarande turboproppiloter glömma att söka…
Anmäl inlägget
Perfekt
Skrivet av Flygplanet, 2022-06-17 11:47:12
Jag har väntat på att BRA ska storsatsa mer. Kommer behövas när vi har ett annat flygbolag som heter SAS vilket inte klarade sitt jobb.
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av Gh, 2022-06-17 11:15:10
Trevligt att se en Svensk satsning, lycka till BRA
Anmäl inlägget
Ving tappat en
Skrivet av Vinge, 2022-06-17 10:15:42
Låter märkligt att Ving ska hyra in en ny aktör utan erfarenhet när man har egna flygbolaget Sunclass som redan flyger Airbus och enkelt kan tillföra några A319. Att det skulle bli billigare att starta upp ett nytt AoC eller tillföra ny typ till BRA är inte troligt. Får se om detta projekt kommer i luften.
Anmäl inlägget
Försiktigt Bra, Ving kan försvinna över en natt
Skrivet av Frans otto, 2022-06-17 10:06:13
Se till att förhandla ner flygplanen till skamlågnivå, det står tusentals av alla sorter fortfarande på marken, varför inte tim lease. Det kan fortfarande ta tvärstopp i flygandet.Noone knows noone can predict
Det där danska charterbolaget som konkade hade flygningar och 5 jetplsn förlorade 100 miljoner på kort tid.
Alla kontrakt är som pengar siffror på papper..
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Bobbo, 2022-06-17 09:06:56
Det här blir BRA!
Anmäl inlägget
Buller
Skrivet av Undrande, 2022-06-17 08:46:04
Möter Airbus A319 de max bullernivåer för plan som får trafikera Bromma?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev