Featured article image

Saabs sista Red Hawk-leverans från Sverige

Publicerad den 19 juni 2022
Kommentarer
Saab meddelar att man har tillverkat den sista av fem fullt installerade bakkroppar till T-7A Red Hawk från sin fabrik i Linköping till Boeings produktionsanläggning i St. Louis.
Utöver de fem bakkropparna för den första delen av produktionsfasen, har Saab under programmet även levererat två bakkroppar för statiska tester och utmattningstester.
Den slutliga leveransen markerar en viktig milstolpe i programmet. All produktion kommer nu att flyttas till Saabs nya produktionsanläggning i West Lafayette, Indiana där all framtida produktion av T-7:s bakkroppar kommer att ske, med stöd av både Saabs svenska och USA-baserade personal.
Saab har bidragit till designen och utvecklingen av T-7 i ett partnerskap med Boeing, man har dessutom tillverkat bakkroppen med fullt installerade system. I tillverkningsprocessen skarvar Boeing samman Saabs aktersektion med den främre delen. Det följs av montering av vingar, fenor och stjärt för att bli ett komplett testflygplan för användning i flygtestprogrammet.
Saabs första leverans till Boeing gjordes i april 2021. Sedan dess har alla leveranser genomförts på drygt ett år. Den 28 april 2022 rullade Boeing och Saab ut sin första T-7A Red Hawk från fabriksgolvet.
– Utvecklingsstrategin för T-7 bygger på digitala modeller, vilket är ett helt nytt tillvägagångssätt för flygplansutveckling. T-7-programmet är ett bra exempel på hur Saab satsar på internationell tillväxt och visar att vi är en flygplansutvecklare i världsklass samt en unik affärspartner, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.
– Saabs stolta 85-åriga arv av att designa och bygga flygplan fortsätter och jag är glad över att se överföringen av T-7A-produktionen till USA vid vår toppmoderna anläggning i Indiana, säger Erik Smith, VD och koncernchef för Saab i USA.
T-7A Red Hawk är ett helt nytt, avancerat pilotutbildningssystem framtaget för det amerikanska flygvapnet för att utbilda nästa generations stridspiloter i årtionden framöver. Saabs och Boeings normbrytande strategi för design, konstruktion och produktion av militära flygplan innebar att de två första T-X-exemplaren kunde gå från idé till första flygning på bara 36 månader.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Göran
2022-06-20 14:11

SK-40 (propellerflygplan) ska visst ha beställts i hela 7 exemplar. Detta i kombination med vad ÖRjr skriver om RedHawk och JAS, tyder inte på någon god framtidsinsikt.

ÖB jr
2022-06-20 13:16

Red Hawk är i första hand ett skolflygplan avsett att träna piloter i inför uppdraget att hantera 5:e och 6:e generationens stridsflygplan. Sverige är på generationsnivå 3 och på nivå 4 med JAS 39 E/F (NG). Våra grannländer är på nivå 5, eller på väg i och med implementeringen av F-35. Stora grannen i öst “kör” SU-57.

Kapitalist-av-skandinavien
2022-06-19 15:44

T-7A passar excellent för ett gemensamt nordiskt utbildningssystem för flygförare av spetsigt stridsflyg av typ F-35 eller JAS 39.
Liksom Storbritannien och USA har Sverige för ‘ab intio’ anskaffat Grob G 120 TP. I svenska flygvapnet benämnt som SK40.
– Rimligen blir väl då T-7A lämpligt för påföljande skeden? Varför inte som det samnordiska skolflygplanet SK41 baserat i Sverige?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten