Skriv ut  

Boeings februarisiffror pekar nedåt

Flygnyheter, Redaktionen, den 17 mars 2023
Boeings februarisiffror påverkades av 787 Dreamliners leveransstopp. Dessutom minskade leveranserna av Boeing 737 MAX i februari, jämfört med januari månad.

Efter en stark start på året bromsades Boeings beställningar och leveranser avsevärt i februari. Den amerikanska flygplanstillverkaren levererade totalt 28 flygplan förra månaden, varav 24 var Boeing 737 MAX. Bland mottagarna av Boeing 737 MAX fanns United Airlines (5), Ryanair (4), flydubai (2) och Alaska Airlines (2).
 
Sedan årsskiftet har Boeing levererat totalt 66 flygplan, vilket är exakt samma siffra som den europeiska konkurrenten Airbus har uppgett. Siffrorna är dock bättre än de två första månaderna 2022 då Boeing levererade 54 flygplan.
 
Av totalt 28 levererade flygplan i februari, var 24 Boeings storsäljare 737 MAX, vilket är en minskning från januaris 35 leveranser. Boeing levererade också tre widebodyplan: den sista 747:an till Atlas Air Worldwide Holdings, en 777F till Air China Cargo och en 787–10 till United Airlines. Slutligen levererades ett 737NG-baserat P-8 Poseidon-ubåtsjaktflygplan till Royal New Zealand Air Force.
 
Enligt Boeing var nedgången i leveranser förväntad med tanke på att Federal Aviation Administration (FAA) stoppade leveranserna av 787 Dreamliner den 23 februari på grund av ”dataanalysfel”. Dessutom är leveranserna av 767 fortfarande långsammare på grund av ett problem med flygplanets centrala bränsletank, något som Boeing måste omarbeta innan de lämnar över flygplan till kunder.
 
Lyckligtvis för Boeing har Federal Aviation Authority (FAA) nu upphävt 787:ans leveransstopp, och leveranserna förväntas återupptas inom några dagar.
 
Förhoppningen är att Boeing ska leverera cirka 120 flygplan under första kvartalet 2023, upp från 95 levererade 2022. Det innebär ungefär 50 till 55 flygplan att leverera i mars, vilket borde vara möjligt. Före pandemin levererade Boeing cirka 60 flygplan i månaden.
 
Vad gäller februari månads ordrar hände inte mycket. Företaget fick nya beställningar på endast fem flygplan – alla 737 Max, alla placerade av kunder som Boeing avböjer att namnge. Men eftersom tre icke namngivna kunder avbröt beställningar på tre 737 Max, blev antalet nya nettoordrar i februari så lågt som två.
 
Intressant nog inkluderar den senaste statistiken från Boeing inte ordern från Air India som tillkännagavs förra månaden: 190 Boeing 737 MAX, 20 Boeing 787 och 10 Boeing 777X. Kanske inkluderas dessa flygplan i mars ordersiffror, tillsammans med ordern på totalt 78 Boeing 787 från de saudiarabiska flygbolagen Saudia och Riyadh Air.
 
Trots en långsam februarimånad vad gäller både beställningar och leveranser har Boeing sagt att de fortfarande hoppas kunna öka leveranshastigheten för 737 MAX från nuvarande 31 till cirka 38 per månad i slutet av året. Detta skulle möjliggöra Boeings mål att leverera mer än 400 737 MAX och 70 787 under 2023.
 
Till skillnad från Boeing fördubblade Airbus sina leveranser i februari och överlämnade totalt 46 flygplan. Det återstår att se hur resten av året kommer att se ut.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev